PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 18, iss. 2 | 46--58
Tytuł artykułu

University's Social Responsibility - Labor Market Perspective

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Changes in the socio-economic environment of universities require its tasks and social roles to be constantly reviewed and redefined. The present paper attempts to assess universities' responsibility for the outcomes of educational process. The outcomes are measured on the basis of graduates' preparedness for undertaking professional work. The paper's aim was to indicate the main discrepancies between employers' expectations regarding graduates' occupational training and the level of competences acquired by graduates in the course of their studies. A premise was made that the comparison of the views presented by the main stakeholders will enable the level on which the individual competences match the needs of labor market to be determined, and the strengths and weaknesses of university curricula to be indicated. The analysis encompassed both hard occupational skills, which are subordinated to the content-related educational profile, and key soft competences.(original abstract)
Rocznik
Strony
46--58
Opis fizyczny
Twórcy
  • Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
  • Maria Curie Skłodowska University in Lublin, Poland
  • Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
  • Józef Piłsudski University of Physical Education in Warsaw
Bibliografia
  • Andrzejczak, A. (2015). Uniwersytet przedsiębiorczy i odpowiedzialny społecznie. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty, 4 (38), 117-130. DOI:10.5604/01.3001.0009.4658.
  • Antonowicz, D., Brdulak, J., Hulicka, M., Jędrzejewski, T., Kowalski, T., Kulczycki, M., Szadkowski, K., Szot, A., Wolszczak-Derlacz, J., Kwiek, M. (2016). Reformować? Nie reformować? Szerszy kontekst zmian w szkolnictwie wyższym. Nauka, 4, 7-33.
  • Antonowicz, D., Krawczyk-Radwan, M., Walczak, D. (2014). Rola marki dyplomu w perspektywie niżu demograficznego w Polsce (2010-2020). Center for Public Policy Research Papers Series (CPP RPS), 65, 1-31.
  • Barwińska-Małajowicz, A. (2015). Tranzycyjny kapitał kariery absolwentów szkół wyższych w Polsce - wybrane aspekty teoretyczne i empiryczne. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2 (42), 378-398.
  • Białoń, L., Werner, E. (2012). Społeczna odpowiedzialność szkoły wyższej w kontekście jej wizerunku. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1 (39), 142-161.
  • Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Burchell, J., Cook, J. (2013). Sleeping with the enemy? Strategic transformations in business-NGO relationships through stakeholder dialogue. Journal of Business Ethics, 113, 505-518. DOI: 10.1007/s10551-012-1319-1.
  • Chmielecka, E. (2008). Kilka uwag o etosie i kodeksach akademickich oraz o odpowiedzialności uczelni. In: K. Leja (ed.). Społeczna odpowiedzialność uczelni (pp. 23-36). Gdańsk: Politechnika Gdańska, Instytut Społeczeństwa Wiedzy.
  • Cybal-Michalska, A. (2015). Społeczna odpowiedzialność uczelni wyższych. Rocznik Lubuski, 2 (41), 89-96.
  • Doroszewicz, S. (2011). Metodyka i badania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie.
  • Geryk, M. (2010). Społeczna odpowiedzialność uczelni w percepcji jej interesariuszy. Raport z badań. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa.
  • Geryk, M. (2014). Rola skutecznej komunikacji z interesariuszami jako narzędzie kształtowania polityki w zakresie społecznej odpowiedzialności uczelni. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 338, 40-51. DOI: 10.15611/pn.2014.338.03.
  • Hall, H. (2011). Badania marketingowe w szkołach wyższych - obszary, techniki, korzyści. In: G. Nowaczyk, D. Sobolewski (eds.). Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej (pp. 323-339). Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Iwankiewicz-Rak, B., Wrona, S. (2011). Jakość kształcenia - czynniki i kryteria oceny. In: G. Nowaczyk, P. Lisiecki (eds.). Marketingowe zarządzanie szkołą wyższą (pp. 177-190). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Jawor, A., Szczupaczyński, J. (2011). Efekty kształcenia jako centralna idea Krajowych Ram Kwalifikacji. Przegląd Socjologiczny, 4, 67-86.
  • Jeruszka, U. (2011). Efektywność kształcenia w szkołach wyższych. Polityka Społeczna, 1, 1-7.
  • Kochanowski, J. (2008). Komunikacyjny (polilogiczny) model zarządzania jakością w szkole wyższej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 31, 85-98.
  • Kompetencje i kwalifikacje poszukiwane przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy (2012). Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, Amerykańska Izba Handlowa w Polsce, Ernst & Young.
  • Kowalska, K. (2009). Społeczna odpowiedzialność uczelni. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 2 (13/1), 289-300.
  • Kurek, S., Rachwał, T. (2011). Development of entrepreneurship in ageing populations of The European Union. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 19, 397-405. DOI:10.1016/j.sbspro.2011.05.147.
  • Leja, K. (2009). Uniwersytet społecznie odpowiedzialny - przykład AGH, E-mentor, 4 (31). Retrieved from: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/31/id/668 (10.12.2017).
  • Maliszewski, T., Kacprzak, A. (2009). Etyczni - ekonomiczni - efektywni. Odpowiedzialne kształcenie menedżerów przez szkoły wyższe. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2 (34), 44-59.
  • Osuch, W. (2012). Podstawy przedsiębiorczości w opinii uczniów krakowskich liceów - szanse i oczekiwania. Przedsiębiorczość - Edukacja, 8, 37-47.
  • Piróg, D. (2013). Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy w warunkach kryzysu. Przedsiębiorczość - Edukacja, 1 (9), 302-316.
  • Szabłowski, M. (2004). Poziom nauczania jako dylemat marketingowy uczelni. In: G. Nowaczyk, M. Kolasiński (eds.), Marketing szkół wyższych (pp. 193-206). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.
  • Sztejnberg, A. (2008). Doskonalenie usług edukacyjnych, Podstawy pomiaru jakości kształcenia. Opole: Uniwersytet Opolski.
  • Taradejna, B. (2014). Rola kompetencji zawodowych na współczesnym rynku pracy. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka, 8, 22-26.
  • Targaszewska, M. (2013). Ocena stanu i jakości polskiego szkolnictwa wyższego z wykorzystaniem metod wap. Ekonometria, 2 (40), 36-47.
  • Välimaa, J., Hoffman, D. (2008). Knowledge society discourse and higher education. Higher Education, 3 (56), 265-285. DOI: 10.1007/s10734-008-9123-7.
  • Van Ginkel, H. (2002). Academic freedom and social responsibility - the role of university organizations. Higher Education Policy, 15, 347-351. DOI: 10.1016/S0952-8733(02)00052-1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543026

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.