Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
In Poland, the major share of operational costs of a road carrier constitute of fuel costs, costs of outsourced services and remunerations. The mentioned cost groups together contribute to over 80% of the prime costs. As a result, these costs have a major influence on the performance of Polish road carriers. As research results show, the financial situation of the road carriers in Poland is poor. On average, the return on sales in road transport services reaches the level of 1.5-3.0%, and in case of international road transport services it amounts to 5%. In terms of acknowledged standard sit is merely a sufficient level of return. Unfortunately it is possible for the performance to deteriorate due to the implementation of minimum wage rates for drivers in some EU countries and due to the implementation of new regulations proposed on May 31st 2017 in the EU's Mobility Package, concerning seconded workers. (original abstract)
Rocznik
Strony
115--124
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- University of Gdańsk, Poland
autor
- University of Gdańsk, Poland
Bibliografia
- Banasiak, C. (2016), Niemiecka płaca minimalna a prawo unijne, Polska Gazeta Transportowa, 5.
- Bednarkiewicz, F. (2017), 3 sposoby na optymalizację transportu, czyli jak zwiększyć rentowność ładunków. Available from https://40ton.net/3-sposoby-optymalizacje-transportu-czyli-zwiekszyc-rentownosc-ladunkow/ [Accessed 6 March 2018].
- Bołtryk, M. (2016), Potrzeba 100 tys. szoferów, Puls Biznesu, 215.
- Czajkowska, A. (2013), Kredytowanie przedsiębiorstw indywidualnych. Specyfika, procesy polityka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- European Commission (2018), EU transport in figures, Luxembourg.
- Eurostat (2018a), International annual road freight transport by country of loading and unloading with breakdown by reporting country (1000 t, Mio Tkm). Available from http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_ia_rc&lang=en [Accessed 6 March 2018].
- Eurostat (2018b), Summary of annual road freight transport by type of operation and type of transport (1000 t, Mio Tkm, Mio Veh-km). Available from http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=road_go_ta_tott&lang=en [Accessed 11 March 2018].
- GUS (2017a), Ceny w gospodarce narodowej w 2016 roku, Warszawa.
- GUS (2017b), Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa.
- GUS (2017c), Transport drogowy w Polsce w latach 2014 i 2015, Warszawa.
- GUS (2018), Bank Danych Lokalnych, Finanse przedsiębiorstw. Available from https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/wymiary [Accessed 11 March 2018].
- OCRK (2017), Raport "Transport na drogach Europy", Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców. Available from https://www.ocrk.pl/wp-content/uploads/2017/07/OCRK-Raport-Transport-na-drogach-Europy-05.2017.pdf [Accessed 11 March 2018].
- PGT (2018), Trudny rok w transporcie, Polska Gazeta Transportowa, 1-3.
- Przybylski, R. (2017), Rewolucja w transporcie międzynarodowym. Available from http://www.rp.pl/Biznes/303199940-Rewolucja-w-transporcie-miedzynarodowym.html [Accessed 6 March 2018].
- PSPD (2018), NIEMCY - płaca minimalna MiLoG - aktualizacja 28.12., Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych. Available from http://www.pspdgdynia.pl/?q=node/177 [Accessed 10 March 2018].
- Wawryszuk, B. (2017), Płaca minimalna w Europie. Jak sobie z nią radzą polscy przewoźnicy w praktyce? Available from https://trans.info/placa-minimalna-w-europie-jak-sobie-z-nia--radza-polscy-przewoznicy-w-praktyce-59633e1bbc04fa70668b46df-20162 [Accessed 15 March 2018].
- ZMPD (2017), Media: Pakiet Mobilności zniszczy polski transport. Available from https://zmpd.pl/aktualnosc.php?akt_id=1240 [Accessed 10 March 2018].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543094