PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 14 | 60--74
Tytuł artykułu

Sprzężenie zwrotne wiedzy z nauki do biznesu. Podejście antropologii gospodarki

Autorzy
Warianty tytułu
Feedback Loops Knowledge from Science to Business. Economic Anthropology Approach
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest rekonstrukcja mechanizmów transferu wiedzy z nauki do biznesu i z biznesu do nauki w oparciu o metodologię antropologii gospodarki/etnografii biznesu i autoetnografii. Doświadczenie autora w dwóch projektach z zakresu transferu wiedzy z nauki do przemysłu/biznesu stanowi punkt wyjścia do rozważań o charakterze teoretyczno-empirycznym. W artykule będzie miała miejsce analiza dwóch studiów przypadków: 1) doradztwa z zakresu zarządzania i marketingu oraz 2) przedsiębiorczości w wyniku komercjalizacji wyników badań, co skłania do pogłębionej refleksji na poziomie meta-teoretycznym na temat czynników kształtujących i warunkujących wspomniany transfer. Z drugiej strony transfer wiedzy działa w "drugą stronę": od praktyki biznesowej do nauki, co jest często pomijane w analizach, ale zarazem jest powszechnie występującym zjawiskiem.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is reconstruction of knowledge transfer mechanism based on economic anthropology/business ethnography and autoethnography approach. The experience of the author based on the involvement in two projects regarding knowledge transfer from science to business/industry is a base of the theoretical and empirical analysis. The paper presents two case studies: 1) counselling in management and marketing and 2) entrepreneurship as scientific commercialization, which are base for deep reflection on the meta-level. On the other hand, there is also knowledge transfer from business practice to scientific environment, what is often overlooked but commonly occurring phenomena.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
60--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Agger B., Critical Theory, Poststructuralizm, Postmodernism: Their Sociological Relevance, "Annual Review of Sociology" 1991, Vol. 17.
  • Alvesson M., Questioning Rationality and Ideology: On Critical Organization Theory, "International Studies of Management & Organization" 1984, Vol. 14 (1).
  • Alvesson M., Deetz S., Doing Critical Management Research, Sage, London 2000.
  • Alvesson M., Willmott H., Critical Management Studies, Sage, New York 1992.
  • Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2005.
  • Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, PIW, Warszawa 2006.
  • Barth F., Gingrich A., Parkin R., Silverman S., Antropologia. Jedna dyscyplina, cztery tradycje: brytyjska, niemiecka, francuska i amerykańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
  • Chesbrough H.W., Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting From Technology, Harvard Business School, Boston Mass. 2003.
  • Cooke Ph., Heidenreich M., Braczyk H.-J., Regional Innovation System. The Role of Governance in Globalized World, Routladge, New York 2004.
  • Czarnitzki D., Licht G., Rammer Ch., Spielkamp A., Rolle und Bedeutung von Intermediaeren im Wissens - und Technologietransfer, "Ifo-Schnelldienst" 2001, Vol. 54 (4).
  • Dolata U., Technological Innovations and Sectoral Change. Transformative Capacity, Adaptability, Patterns of Change - An Analytical Framework, "Research Policy" 2009, Vol. 38 (6).
  • Fay B., Critical Social Science, England Polity Press, Cambridge 1987.
  • Freeman Ch., Technology Policy and Economic Performance. Lessons from Japan, Pinter, London 1987.
  • Harrison L., Huntington S., Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, Wydawnictwo Zysk i sp-ka, Poznań 2003.
  • Hatch M.J., Teoria organizacji, WN PWN, Warszawa 2002.
  • Hekkert M.P., Suurs R.A.A., Negro S.O., Kuhlmann S., Smith R.E.H.M., Functions of Innovations System. A New Approach for Analysing Technological Change, Technological Forecastinf & Social Change, 2007, Vol. 74 (4).
  • Holman J.S., Autoetnografia. Polityka tego co osobiste, [w:] Metody badań jakościowych, t. 2, red. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metodologia badań jakościowych, WN PWN, Warszawa 2009.
  • Herzfeld M., Antropologia. Praktykowane teorii w kulturze społeczeństwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
  • Johnson A., Jacobsson S., Inducement and Blocking Mechanism in the Development of New Industry: The Case of Renewable Energy Technology in Sweden, [w:] Technology and Market. Demand, Users and Innovation, red. R. Coombs, Elgar Pub., Cheltenham, UK 2001.
  • Kostera M., Antropologia organizacji, WN PWN, Warszawa 2010.
  • Kuper A., Kultura. Model antropologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
  • Malerba F., Sectoral Systems of Innovation. A Framework for Linking Innovations to the Knoledge Base, Structure and Dynamics of Sectors, "Economics of Innovation and New Technology" 2005, Vol. 14 (1/2).
  • Porter M., Cluster and the New Economic of Competition, Harvard Business School Press, Boston Mass., 1998.
  • Wilk R.R., Cliggett L., Ekonomie i kultury. Podstawy antropologii ekonomicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
  • Woywode M., Rueffer N., Oehme M., Likierski A., Keese D., Efektywny transfer wiedzy z nauki do przemysłu w województwie opolskim. Raport z badań. Sierpień 2014, Instytut Badań nad Małymi i Średnimi Przedsiębiorstwami, Uniwersytet Mannheim, 2014.
  • Young R.J.C., Postkolonializm. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
  • Vertovec S., Transnarodowość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543268

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.