PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 6 | 85--95
Tytuł artykułu

Ocena aktywności zawodowej pośredników w obrocie nieruchomościami w świetle opinii ich klientów

Warianty tytułu
Assessment of the Professional Activity of Real Estate Agents in the Light of Their Clients' Oopinions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rynek nieruchomości jest kreowany nie tylko przez popyt i podaż, ale także przez aktywność m.in. pośredników w obrocie nieruchomościami. Przedmiotem badań są usługi oferowane przez pośredników w obrocie nieruchomościami. Przedstawiono ocenę tych zachowań w opinii klientów biur nieruchomości, a także kwalifikacje i warunki prowadzonej przez nich działalności. Z dwóch podstawowych metod badań sondażowych w niniejszej publikacji została wykorzystana metoda ankiety. Narzędzie badawcze stanowił autorski kwestionariusz ankiety, w którym zaprojektowano pytania zamknięte przydatne do badań ilościowych. W celu poznania opinii osób będących klientami pośredników w obrocie nieruchomościami posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, w ramach którego zastosowano kwestionariusz ankiety, który przesłano drogą elektroniczną do grupy losowo wybranych osób. Uzyskane rezultaty badań pozwalają oceniać aktywność zawodową pośredników oraz mogą mieć charakter aplikacyjny i służyć pośrednikom do trafnego dopasowania ich oferty do oczekiwań klientów. (abstrakt oryginalny)
EN
Professional activity of real estate agents in the reception of their clients allows us to assume that they do not meet their expectations. Studies have shown that there is a small catalog of activities performed by intermediaries and they are mostly of a standard nature, no new activities appear, such as home staging (demonstration preparation for sale), offering cosmetics and minor repairs, changing the purpose of the property, accepting a full power of attorney (and liability) to sell and buy real estate, interior design services, their equipment, etc. It was also possible to assume that the real estate broker should increase the inflow of people who would not only have formal qualifications (completed relevant studies) but also a lot professional invention transferring the best brokerage practices from countries with an extensive real estate market. Studies have shown that the assessment of their clients does not respect the substantive and ethical standards of intermediaries. Research indicates that not only high qualifications are important, but also the need to meet certain ethical and moral requirements. The elimination of unethical behavior should be in the interests of the development of the profession. The authors accepted the hypothesis that the changes effective since 1 January 2014 caused many negative effects connected with real estate trading, including the quality of performing the profession of real estate agent. This hypothesis has not been fully confirmed. The results of the survey indicate that the intermediary profession, however little innovative, is maintained in the traditional formula, but without any negative effects on the real estate market. The obtained research results allow to assess the professional activity of intermediaries and may be of an application nature and serve intermediaries to accurately match their offer to the expectations of clients. They can positively shape the labor market in services on the real estate market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
85--95
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • 1. Brzeski J.W., Dobrowolski G., Sędek S., 2004, Vademécum pośrednika nieruchomościami, Wydawnictwo KiN, Kraków.
  • 2. Drogomirecki M., 2013, Klienci nie znają biur ani pośredników nieruchomości, http://halo. domy.pl/klienci-nie-znaja-posrednikow-nieruchomosci, dostęp z dnia 16.04.2018 r.
  • 3. Gdakowicz A., 2016, Analiza satysfakcji klientów biur pośrednictwa w obrocie nieruchomościami- wyniki badań ankietowych, Studia i Prace Wydziały Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytet Szczeciński, nr 36, t. 1, Szczecin, s. 201-212.
  • 4. Jaworski J., 2008, Zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami, Wydawnictwo C.H. BECK, Warszawa.
  • 5. Karpiński W, 2007, Etyka zawodowa pośrednika w obrocie nieruchomościami, Nieruchomości C.H. Beck, nr 05 (105), Warszawa, s. 27-28.
  • 6. Kucharska-Stasiak E., 2006, Nieruchomość w gospodarce rynkowej, PWN, Warszawa, s. 102-107.
  • 7. Lemańska-Majdzik A., 2009, Czynniki sukcesu firm powstałych w wyniku samozatrudnienia, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa, s. 28-31.
  • 8. Lisiecki J., 2002, Działalność pośrednika w praktyce, w: Brzeziński Z. (red.), Pośrednik na rynku nieruchomości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, s. 119-153.
  • 9. Michalak J., 2006, Poziom satysfakcji klientów biur nieruchomości, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 438.
  • 10. Tomski R, 2012, Identyfikacja relacji w układzie pośrednik - klient na rynku nieruchomości, Świat Nieruchomości, nr 3 (81), s. 10-15.
  • 11. Vieyra S., 2002, Składniki sukcesu pośrednika i zarządcy nieruchomości, C.H. Beck, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543646

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.