PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Atrybuty mocarstwowości Stanów Zjednoczonych | 88--98
Tytuł artykułu

Uwarunkowania kulturowe i ich znaczenie dla potencjału Stanów Zjednoczonych

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jak wspomniano w rozdziale pierwszym monografii, uwarunkowania kulturowe stanowią, zwłaszcza obecnie, jeden z czynników wpływających na pozycję danego państwa w globalnej gospodarce. Rozróżnienie między tzw. kulturą wysoką, zwaną również elitarną, a popularną, często utożsamianą z masową, jest dyskusyjne i budzi wiele zastrzeżeń, wpisując się w niejednoznaczność pojęcia kultury. Nie ulega jednak wątpliwości, że kultura elitarna jest jednym z istotnych elementów soft power Stanów Zjednoczonych176. Upowszechnienie amerykańskiej kultury popularnej w postaci tzw. amerykanizacji wspiera natomiast istotną pozycję tego państwa w światowym układzie sił. Celem tej części opracowania jest próba oceny wpływu kultury Stanów Zjednoczonych na znaczenie tego państwa w światowej gospodarce oraz analiza wybranych elementów kultury amerykańskiej i ich roli w kształtowaniu pozycji państwa na międzynarodowej arenie. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym, PWE, Warszawa 2006.
  • Gesteland R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Hall E.T. Bevond Culture, Anchor Books Ed., New York 1989.
  • Hills M.D., Kluckholm and Strodtbeck's Values Orientation Theory. Online Readinds in Psychology and Culture 2002. 4(4), http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1040 (dostęp: 31.12.2017).
  • Hofstede G., Hofstede G.J., Minkow M., Kultury i organizacje, zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa, 2011.
  • Jackson A., 10 najlepszych uniwersytetów na świecie, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/najlepsze-uniwersytety-na-sw8.iecie-ranking/lm2tf51 (dostęp: 12.12.2017).
  • Kluckhohn F.R., Strodtbeck F.L., Variations in Value Orientations, Row, Peterson, Evanston, IL, 1961,
  • Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • Kroeber A.L., Kluckhohn C., Culture. A Critical Revim of Concepts and Definitions Papers of the Peabody Museum of American Archaeology and Ethnology, Harvard University, Vol. XLVII, No. 1, Cambridge, Massachusetts, USA 1952.
  • Nye J., Soft Power, Public Affairs, New York 2004.
  • Ritzer G., Makdonaldyzacja społeczeństwa, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2005.
  • Rozkwitalska M., Zarządzanie międzynarodowe a modele zarządzania: amerykański, azjatycki, europejski, globalny. "Organizacja i Kierowanie" 2008, nr 2.
  • Szpociński A., Antoniny Kłoskowskiej koncepcja kultury narodowej jako źródło inspiracji, "Kultura i Społeczeństwo" 2011, rok LV, nr 2-3.
  • Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Tylor E.B., Primitive Culture, John Murray, London 1871.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543870

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.