PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1083 Gospodarka lokalna i regionalna w teorii i praktyce | 106--115
Tytuł artykułu

Dolnośląskie szkolnictwo wyższe jako pracodawca na regionalnym rynku pracy

Warianty tytułu
Adaptation of Polish Higher Education to the Model Adopted in the European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest próba oceny roli, jaką odgrywa rozwijające się dynamicznie, zwłaszcza w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych, szkolnictwo wyższe na Dolnym Śląsku na lokalnym rynku pracy oraz zmian, jakie zachodzą w strukturze zatrudnienia na samych uczelniach. (fragment tekstu)
EN
One of the most significant aspects of European integration is the process of creation of the European Higher Education Area. Higher education in Poland, which participates in the process from the beginning of the 1990's, undergoes a rather sudden transformation. As the result of the development of the existing schools as well as the appearance of new ones, the possibilities of higher education are now bigger than before. The overall number of students grew almost four times and the growth in the percentage of students among young people has been the same. The growth of the number of extramural and evening students has been significant. It favours the development of education in its multilevel and continual character. The choice of specializations is wider and better adapted to the current economic needs and job-market conditions. Polish higher schools are trying to continually intensify their participation in international cooperation, including student exchange. The participation in the multilateral EU programmes has been dominant in this respect. These changes are in line with the development of Poland strategy requirements and the commitments related to Poland's accession to the Bologna Process.
What is worrying and even negative, however, is that the development of higher education in Poland rests on the development of simple quantitative rather than qualitative factors. For instance, the growth of the number of schools and students is not accompanied by the growth of the number of teachers. It aggravates, often considerably, conditions for improvement in the quality of teaching and even for development of science in general. Non-state schools do not help to improve the situation, as they have not managed to constitute a competitive force for state schools. As far as the student exchange is concerned, a worrying phenomenon is the disproportion between constantly growing number of Polish students at schools in Western Europe and a small number of foreign students coming to study in Poland. Overcoming these negative phenomena seems to be at present the most important task in the development of Polish higher education and its integration with the European Union. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Fiedor В., Polityka państwa a powiększenie zasobów kapitału ludzkiego w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, [w:] Produktywność i wydajność w okresie transformacji gospodarki polskiej, Opole 2001.
  • Gruz M., Kontrowersje wokół współczesnych problemów edukacji, ochrony zdrowia, kultury, Katowice 1997.
  • Kabaj M., Gospodarka oparta na wiedzy - nowa ekonomia wobec wyzwań integracji i rynku pracy, [w:] Produktywność i wydajność w okresie transformacji gospodarki polskiej, Opole 2001.
  • Kierunki polityki edukacyjnej Unii Europejskiej. Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia - wspólne cele do roku 2010. Program prac dotyczący przyszłych celów systemów edukacji, Biuro Urzędowych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2002 (MENiS, Warszawa 2003).
  • Kowalewski T., Rola szkolnictwa wyższego w społecznej gospodarce rynkowej. Strategia rozwoju społecznej gospodarki rynkowej w Polsce, t. 1, Lublin 2002.
  • Kraśniewski A., Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe? Warszawa 2004.
  • Kupisiewicz Cz., Banach Cz., Strategia rozwoju edukacji do roku 2020, [w:] Strategia Rozwoju Polski do roku 2020, t. II, Warszawa 2000.
  • Pisz Z.; Problemy społeczne transformacji w Polsce, Opole 2001.
  • Potwora W., Duczmal M., Strategia rozwoju niepaństwowej szkoły wyższej na przykładzie Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu - aspekt regionalny, [w:] Polskie szkolnictwo wyższe w procesie budowania europejskiego społeczeństwa wiedzy, red. G. Światowy, Wrocław 2001.
  • Skawińska M., Europejski wymiar szkolnictwa wyższego, [w:] Globalizacja - integracja - transformacja. Główne problemy polityczne globalizacji oraz transformacji politycznej Europy Środkowej i Wschodniej, Toruń 2003.
  • Strahl D., Regionalny wymiar szkolnictwa wyższego w Polsce, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 843, Zarządzanie i Marketing 14, AE, Wrocław 2000.
  • Szuwarzyński A., Rachunek kosztów kształcenia jako czynniki zwiększenia efektywności zarządzania szkołą wyższą, [w:] Polskie szkolnictwo wyższe w procesie budowania europejskiego społeczeństwa wiedzy, red. G. Światowy, Wrocław 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171543930

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.