Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Poczynając od 1776 roku, od wydania dzieła Smitha, aż do końca XX wieku, ekonomia jako nauka bazowała na paradygmacie homo oeconomicas, czyli podstawowym założeniu o racjonalności zachowań ludzi. Paradygmat ten, będący podstawą w naukach ekonomicznych, został podważony przez Tverskiego i Kahnemana, psychologów, którzy za pomocą eksperymentów oraz innych metod badawczych, udowodnili daleko większy wpływ czynników emocjonalnych na procesy decyzyjne człowieka. Przyznanie Kahnemanowi w 2002 roku nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii wpłynęło na rozwój badań w obszarze ekonomii behawioralnej. Tak bowiem nazwano sferę badań nad emocjonalną stroną zachowań ludzi jako podmiotów działających w gospodarce. Akceleratorami w odniesieniu do tego obszaru badań były osiągnięcia neurobiologii oraz postęp w zakresie badań nad metodami pracy mózgu człowieka. Wyżej wymienione, a także inne czynniki doprowadziły do wyodrębnienia tematyki badawczej nazywanej początkowo neuromarketingiem [Maik, Sznajder, 2008], a z czasem - neuronauką [Gazzaniga, 2013], Neurobiologia, jak i nowe metody badania mózgu człowieka przyczyniły się do rozwoju prac nad zmianą paradygmatu o racjonalności zachowań ludzi [Ariely, 2009], Wobec coraz liczniej publikowanych wyników badań z obszaru ekonomii behawioralnej, za właściwe można uznać analizowanie powiązań między tą sferą a strategiami marketingowymi [Bartosik-Purgat i in., 2017], Celem rozważań jest krytyczne spojrzenie na tworzenie oraz wdrażanie strategii marketingowych w przedsiębiorstwach w świetle wiedzy z zakresu ekonomii behawioralnej. Analiza będzie prowadzona za pomocą metod wnioskowania logicznego. Podstawą rozważań będą publikowane w literaturze wyniki badań w odniesieniu do ekonomii behawioralnej. Ponadto rozważania będą wzbogacone wnioskami z obserwacji, wywiadów jakościowych a także badań prowadzonych w Pracowni Badań Konsumenckich (w Laboratorium Badań Konsumentów) Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. (fragment tekstu)
Czasopismo
---
Strony
115--127
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- Ariely D. (2009), Potęga irracjonalności, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
- Ariely D. (2017), Szczera prawda o nieuczciwości, Smak Słowa, Sopot.
- Bartosik-Purgat M. red. (2017), Zachowania nabywców, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
- Cheverton P. (2006), Kluczowe umiejętności marketingowe, Helion, Gliwice.
- Cialdini R. (2016), Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego GWP, Sopot.
- Dooley R. (2016), Neuromarketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Dunn J. (2016), Kreujemy modę na marchewki, "Harvard Business Review Polska" czerwiec, s. 55-62.
- Gazzaniga M. (2013), Kto tu rządzi - ja czy mój mózg? Smak Słowa, Sopot.
- Heath R. (2013), Uwieść podświadomość, GWP, Gdańsk.
- Horovitz J. (2006), Strategia obsługi klienta, PWE, Warszawa.
- Kahneman D. (2012), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina Poznań.
- Kisielewicz A. (2017), Logika i argumentacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Kotler Ph. (2017), Moje przygody z marketingiem, MT Biznes, Warszawa.
- Kwiatkowski P. (2017), Doświadczenia z najwyższej półki, "Harvard Business Review Polska , lipiec-sierpień, s. 89-93.
- Lindstrom M. (2009), Zakupologia. Prawdy i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy Znak, Kraków.
- Łazarewicz C. (2013), Sześć pięter luksusu. Przerwana historia braci Jabłkowskich Wydawnictwo Znak, Kraków.
- Michalik M" Pilarczyk B" Mruk H. (2011), Marketing strategiczny na tynku farmaceutycznym, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Mlodinow L. (2016), Nieświadomy mózg, Prószyński, Warszawa.
- Mruk H., Gawłowski S. (2016), Przywództwo. Teoria i praktyka, Rebis, Poznań.
- Mruk H., Stępień B. (2013), Tworzenie wartości dla klienta z perspektywy konsumentów i przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
- Mruk H., Sznajder M. (2008), Neuromarketing. Interdyscyplinarne spojrzenie na klienta, AR, Poznań.
- Mróz B. (2008), Oblicza konsumpcjonizmu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
- Nestorowicz R. (2017), Asymetria wiedzy a aktywność informacyjna konsumentów na rynku produktów żywnościowych, UEP, Poznań.
- Ohme R. (2017), Emo sapiens. Harmonia emocji i rozumu, Bukowy Las, Wrocław.
- Olsztyńska A. (2005), Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
- Pink D., Drive H. (2011), Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Studio Emka, Warszawa.
- Pradeep A. (2011), Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Helion, Gliwice.
- Rist G. (2015), Urojenia ekonomii, Książka i Prasa, Warszawa.
- Sinek S. (2015), Liderzy jedzą na końcu, Helion, Gliwice.
- Scott D. (2015), Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Underhill P. (2001), Dlaczego kupujemy? MT Biznes, Warszawa.
- Weinschenk S. (2013), 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach, Helion, Gliwice.
- Wiktor J. (2013), Komunikacja marketingowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Wrzosek W. red. (2012), Strategie marketingowe, PWE, Warszawa.
- Żabiński L. red. (2012), Marketing produktów systemowych, PWE, Warszawa.
- Żabiński L. (2013), Innowacyjne produkty systemowe i ich konsumpcja. Uwarunkowania, mechanizmy, "Konsumpcja i Rozwój", nr 1, s. 3-20.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171544086