PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo

---

115--127
Tytuł artykułu

Ekonomia behawioralna a strategie marketingowe

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Poczynając od 1776 roku, od wydania dzieła Smitha, aż do końca XX wieku, ekonomia jako nauka bazowała na paradygmacie homo oeconomicas, czyli podstawowym założeniu o racjonalności zachowań ludzi. Paradygmat ten, będący podstawą w naukach ekonomicznych, został podważony przez Tverskiego i Kahnemana, psychologów, którzy za pomocą eksperymentów oraz innych metod badawczych, udowodnili daleko większy wpływ czynników emocjonalnych na procesy decyzyjne człowieka. Przyznanie Kahnemanowi w 2002 roku nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii wpłynęło na rozwój badań w obszarze ekonomii behawioralnej. Tak bowiem nazwano sferę badań nad emocjonalną stroną zachowań ludzi jako podmiotów działających w gospodarce. Akceleratorami w odniesieniu do tego obszaru badań były osiągnięcia neurobiologii oraz postęp w zakresie badań nad metodami pracy mózgu człowieka. Wyżej wymienione, a także inne czynniki doprowadziły do wyodrębnienia tematyki badawczej nazywanej początkowo neuromarketingiem [Maik, Sznajder, 2008], a z czasem - neuronauką [Gazzaniga, 2013], Neurobiologia, jak i nowe metody badania mózgu człowieka przyczyniły się do rozwoju prac nad zmianą paradygmatu o racjonalności zachowań ludzi [Ariely, 2009], Wobec coraz liczniej publikowanych wyników badań z obszaru ekonomii behawioralnej, za właściwe można uznać analizowanie powiązań między tą sferą a strategiami marketingowymi [Bartosik-Purgat i in., 2017], Celem rozważań jest krytyczne spojrzenie na tworzenie oraz wdrażanie strategii marketingowych w przedsiębiorstwach w świetle wiedzy z zakresu ekonomii behawioralnej. Analiza będzie prowadzona za pomocą metod wnioskowania logicznego. Podstawą rozważań będą publikowane w literaturze wyniki badań w odniesieniu do ekonomii behawioralnej. Ponadto rozważania będą wzbogacone wnioskami z obserwacji, wywiadów jakościowych a także badań prowadzonych w Pracowni Badań Konsumenckich (w Laboratorium Badań Konsumentów) Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. (fragment tekstu)
Czasopismo
---
Strony
115--127
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Ariely D. (2009), Potęga irracjonalności, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
  • Ariely D. (2017), Szczera prawda o nieuczciwości, Smak Słowa, Sopot.
  • Bartosik-Purgat M. red. (2017), Zachowania nabywców, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa.
  • Cheverton P. (2006), Kluczowe umiejętności marketingowe, Helion, Gliwice.
  • Cialdini R. (2016), Pre-swazja. Jak w pełni wykorzystać techniki wpływu społecznego GWP, Sopot.
  • Dooley R. (2016), Neuromarketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dunn J. (2016), Kreujemy modę na marchewki, "Harvard Business Review Polska" czerwiec, s. 55-62.
  • Gazzaniga M. (2013), Kto tu rządzi - ja czy mój mózg? Smak Słowa, Sopot.
  • Heath R. (2013), Uwieść podświadomość, GWP, Gdańsk.
  • Horovitz J. (2006), Strategia obsługi klienta, PWE, Warszawa.
  • Kahneman D. (2012), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina Poznań.
  • Kisielewicz A. (2017), Logika i argumentacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kotler Ph. (2017), Moje przygody z marketingiem, MT Biznes, Warszawa.
  • Kwiatkowski P. (2017), Doświadczenia z najwyższej półki, "Harvard Business Review Polska , lipiec-sierpień, s. 89-93.
  • Lindstrom M. (2009), Zakupologia. Prawdy i kłamstwa o tym, dlaczego kupujemy Znak, Kraków.
  • Łazarewicz C. (2013), Sześć pięter luksusu. Przerwana historia braci Jabłkowskich Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • Michalik M" Pilarczyk B" Mruk H. (2011), Marketing strategiczny na tynku farmaceutycznym, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Mlodinow L. (2016), Nieświadomy mózg, Prószyński, Warszawa.
  • Mruk H., Gawłowski S. (2016), Przywództwo. Teoria i praktyka, Rebis, Poznań.
  • Mruk H., Stępień B. (2013), Tworzenie wartości dla klienta z perspektywy konsumentów i przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Mruk H., Sznajder M. (2008), Neuromarketing. Interdyscyplinarne spojrzenie na klienta, AR, Poznań.
  • Mróz B. (2008), Oblicza konsumpcjonizmu, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Nestorowicz R. (2017), Asymetria wiedzy a aktywność informacyjna konsumentów na rynku produktów żywnościowych, UEP, Poznań.
  • Ohme R. (2017), Emo sapiens. Harmonia emocji i rozumu, Bukowy Las, Wrocław.
  • Olsztyńska A. (2005), Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Pink D., Drive H. (2011), Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Studio Emka, Warszawa.
  • Pradeep A. (2011), Mózg na zakupach. Neuromarketing w sprzedaży, Helion, Gliwice.
  • Rist G. (2015), Urojenia ekonomii, Książka i Prasa, Warszawa.
  • Sinek S. (2015), Liderzy jedzą na końcu, Helion, Gliwice.
  • Scott D. (2015), Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Underhill P. (2001), Dlaczego kupujemy? MT Biznes, Warszawa.
  • Weinschenk S. (2013), 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach, Helion, Gliwice.
  • Wiktor J. (2013), Komunikacja marketingowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wrzosek W. red. (2012), Strategie marketingowe, PWE, Warszawa.
  • Żabiński L. red. (2012), Marketing produktów systemowych, PWE, Warszawa.
  • Żabiński L. (2013), Innowacyjne produkty systemowe i ich konsumpcja. Uwarunkowania, mechanizmy, "Konsumpcja i Rozwój", nr 1, s. 3-20.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171544086

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.