PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 3 | 97--110
Tytuł artykułu

Dzieci imigrantów - sytuacja prawna i społeczna

Warianty tytułu
Children of Immigrants - Legal and Social Situation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Migracje towarzyszyły ludzkości od setek lat. Wędrówki "za chlebem" były i są wpisane w procesy historyczne i społeczne zachodzące w skali regionalnej i globalnej. Decyzje o zmianie miejsca zamieszkania mają najczęściej podłoże ekonomiczne, ale może ono być też polityczne, religijne, społeczne czy klimatyczne. Podejmują je ludzie dorośli, ale swym zasięgiem i skutkami obejmują także dzieci. Ma to miejsce wtedy, gdy zabierają je ze sobą, w trosce i z chęci poprawienia ich sytuacji życiowej, bądź gdy zostawiają je w kraju pochodzenia, z tych samych powodów. Wyzwaniem dla tych dzieci stają się problemy adaptacji, edukacji i priorytetów wartości, gdy wyjeżdżają, natomiast gdy zostają - samotność, brak bliskości obniżone poczucie bezpieczeństwa. Sytuacji dzieci migrantów poświęcony jest poniższy tekst.(fragment tekstu)
EN
Migrations have accompanied mankind for hundreds of years. Wandering for livelihood has been and is inscribed in historical and social processes taking place on a regional and global scale. Decisions on change of residence usually are on economic grounds, but they can also be political, religious, social or related to the climate. They are taken by adults, but their range and effects also affect children. This happens when they take them with them, for the sake of wanting to improve their life situation, or when they leave them in the country of origin, for the same reasons. The challenge for these children is related to the problems of being able to adapt to the new situation, including education and their values,when they leave with their relatives, while when they stay they may experience loneliness, the lack of family warmth and a reduced sense of security. The following text is devoted to the situation of children of immigrants.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
97--110
Opis fizyczny
Twórcy
  • Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
Bibliografia
  • Convention of 25 October 1980 on the Civil Aspects of International Child Abduction, https://www.hcch.net/en/instruments/conventions/ full-text/?cid=24.
  • Council Directive of 25 July 1977 on the education of the children of migrant workers, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/? uri=CELEX:31977L0486&from=IT.
  • Council conclusions of 26 November 2009 on the education of children with a migrant background (2009/C 301/07), http://eur-lex.europa.eu/ LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:301:0005:0008:EN:PDF.
  • Integrating Immigrant Children into Schools in Europe, April 2009, http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_ reports/101EN.pdf.
  • Kozak S., Sieroctwo społeczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.
  • Oonk H., Masłowski R., van der Werf G., Internationalisation in secondary education in Europe. A European and international orientation in schools policies, theories and research, Information Age Publishing, Charlotte, NC 2011, za: S. Trusz, M. Kwiecień, Społeczne piętno eurosieroctwa, "Psychologia Społeczna", nr 4(27)/2013.
  • Plewko J., Warunki integracji imigrantów ze społeczeństwem przyjmującym w wybranych krajach Unii Europejskiej, "Rocznik Nauk Społecznych", t. 2(38)/2010.
  • Urbańska S., "Cała Polska liczy «eurosieroty»". Panika moralna i płeć w wykluczeniu oraz stygmatyzacji rodzin migrantów, "Kultura i Społeczeństwo", nr 3(2010).
  • Vogels R., Gijsbert M., den Draak M., Poolse, Bulgaarse en Roemeense kinderen in Nederland (Polish, Bulgarian and Romanian children in the Netherlands), 2014, https://www.scp.nl/english/Publications/Summaries_ by_year/Summaries_2014/Polish_Bulgarian_and_Romanian_ children_in_the_Netherlands.
  • Walczak B., Społeczne, edukacyjne i wychowawcze konsekwencje migracji rodziców i opiekunów prawnych uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, Pedagogium: Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2008.
  • Walczak B., Wychowawcze I edukacyjne konsekwencje migracji rodziców i opiekunów dzieci, https://www.researchgate.net/profi le/Bartlomiej_Walczak/ publication/266556814_Walczak_B_Spoleczne_edukacyjne_i_wychowawcze_ konsekwencje_migracji_rodzicow_i_opiekunow_prawnych_ uczniow_szkol_podstawowych_gimnazjalnych_i_ponadgimnazjalnych_ Warszawa_Pedagogium_in_Polish/links/5434003d0cf2bf1f1f27ae95/ Walczak-B-Spoleczne-edukacyjne-i-wychowawcze-konsekwencje-migracji- rodzicow-i-opiekunow-prawnych-uczniow-szkol-podstawowych-gimnazjalnych- i-ponadgimnazjalnych-Warszawa-Pedagogium-in-Polish.pdf.
  • Winnicka E., Eurosieroty, "Polityka" 17.11.2007, nr 2629.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171544765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.