PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 535 Marketing turystyczny | 81--89
Tytuł artykułu

Grupy na Facebooku jako źródło informacji turystycznej

Warianty tytułu
Facebook Groups as a Source of Tourism Information
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pomimo powszechnie dostrzeganego, wciąż rosnącego znaczenia mediów społecznościowych, liczba prac badawczych nad ich wykorzystywaniem przez turystów jest wciąż niewystarczająca. Celem artykułu jest analiza grup na Facebooku o tematyce związanej z podróżowaniem jako źródła informacji turystycznej. Badania zostały przeprowadzone za pomocą metody jakościowej - netnografii. Wyniki ukazują znaczenie polskojęzycznych grup na Facebooku zarówno na etapie planowania, realizacji wyjazdu, jak i wspomnień po powrocie. Są to liczne, aktywnie działające i wciąż rozwijające się społeczności. Znajomość zasad funkcjonowania grup może być przydatna dla specjalistów marketingu, bowiem ich specyfika i kierunki rozwoju odzwierciedlają trendy panujące na rynku turystycznym. Rekomenduje się prowadzenie dalszych badań na ten temat, w szczególności o charakterze ilościowym.(abstrakt oryginalny)
EN
Despite the acknowledged importance of social media, studies considering the use of them among travelers are insufficient. The aim of this paper is to analyze tourism Facebook groups as a source of information. The netnographic method was adopted as a qualitative research methodology. The main findings can explain the meaning of Polish Facebook tourism groups at three stages of the travel planning proccess: anticipation, onsite expiriences and recollection. These are numerous, actively operating and still developing communities. Understanding the way groups function may be helpful for online marketers, because their specificity and directions of development seem to reflect all main trends prevailing in the tourist market. Also further research (especially quantitative) on the problem is recommended.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego w Krakowie
Bibliografia
  • Amaro S., Duarte P., Henriques C., 2016 , Travelers' use of social media: A clustering approach, Annals of Tourism Research, no. 59.
  • Buhalis D., Law R., 2008, Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet - The state of eTourism research, Tourism Management, vol. 29, no. 4.
  • Cabiddu F., De Carlo M., Piccoli G., 2014, Social media affordances: Enabling customer engagement, Annals of Tourism Research, no. 48.
  • Cichocki P., Jędrecki T., Zydel R., 2012, Etnografia wirtualna, [w:] Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dey B., Sarma M.K., 2010, Information source usage among motive-based segments of travelers to newly emerging tourist destinations, Tourism Management, vol. 31, no. 3.
  • Ditrich L., Sassenberg K., 2017, Kicking out the trolls. Antecedents of social exclusion intentions in Facebook groups, Computers in Human Behavior, no. 75.
  • Fodness D., Murray B., 1999, A model of tourist information search behaviour, Journal of Travel Research, vol. 37, no. 3.
  • Gartner W.C., 1994, Image formation process, Journal of Travel and Tourism Marketing, vol. 2, no. 3.
  • Jordan F., Gibson H., 2005, "We're not stupid... But we'll not stay home either": experiences of solo women travellers, Tourism Review International, no. 9.
  • Kozinets R.V., 2012, Netnografia. Badania etnograficzne online, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kruczek Z., Walas B., 2004, Promocja i informacja turystyczna, Proksenia, Kraków.
  • Llodra-Riera I., Martínez-Ruiz M.P., Jimenez-Zarco A.I. i in., 2015, A multidimensional analysis of the information sources construct and its relevance for destination image formation, Tourism Management, no. 48.
  • Manzi C., Coen S., Regalia C. i in., 2018 Being in the Social: A cross-cultural and cross-generational study on identity processes related to Facebook use, Computers in Human Behavior, no. 80.
  • Mariani M.M., Mura M., Di Felice M., 2017, The determinants of Facebook social engagement for national tourism organizations' Facebook pages: A quantitative approach, Journal of Destination Marketing & Management, no. 14.
  • McGrath P., 2014, Escape from time: experience the travel within, [w:] Elkington S., Gammon S.J. (eds.), Contemporary perspectives in leisure. Meanings, motives and lifelong learning, Routledge, USA.
  • McLean D.D., Hurd A.R., Rogers N.B., 2008, Kraus' recreation and leisure in modern society, Jones and Bartlett Publishers, USA.
  • Miller Z.D., Freimund W., 2017, Virtual visitors: Facebook users and national parks, Journal of Park & Recreation Administration, vol. 35, no. 3.
  • Mkono M., 2018, 'Troll alert!': Provocation and harassment in tourism and hospitality social media, Current Issues in Tourism, vol. 21, no. 7.
  • Mkono M., Markwell K., 2014, The application of netnography in tourism studies, Annals of Tourism Research, no. 48.
  • Money R.B., Crotts J.C., 2003, The effect of uncertainty avoidance on information search, planning, and purchases of international travel vacations, Tourism Management, vol. 24, no. 2.
  • Moore-Russo D., Radosta M., Martin K., Hamilton S., 2017, Content in context: analyzing interactions in a graduate-level academic Facebook group, International Journal of Educational Technology in Higher Education, vol. 14, no.19.
  • Narangajavana Y., Fiol L.J.C., Tena M.Á.M. i in., 2017, The influence of social media in creating expectations. An empirical study for a tourist destination, Annals of Tourism Research, no. 65.
  • Pi S.-M., Chou C.-H., Liao H.-L., 2013, A study of Facebook groups members' knowledge sharing, Computers in Human Behavior, no. 29.
  • Shaheera I., Inschb A., Carra N., 2018, Tourism destination boycotts - are they becoming a standard practise, Tourism Recreation Research, vol. 43, no. 1.
  • Sirakaya E., Woodside A.G., 2005, Building and testing theories of decision making by travellers, Tourism Management, vol. 26, no. 6.
  • Stankov U., Lazić L., Dragićević V., 2010, The extent of use of basic Facebook user-generated content by the national tourism organizations in Europe, European Journal of Tourism Research, vol. 3, no. 2.
  • Xiang Z., Gretzel U., 2010, Role of social media in online travel information serach, Tourism Management, vol. 31, no. 2.
  • http://www.pit.org.pl/media/1/002/1989.pdf (15.03.2018).
  • https://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2018/Facebook-Reports-First-Quarter- -2018-Results/default.aspx (30.04.2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171544779

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.