PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 5, cz. 2 Agile Commerce - zarządzanie wobec wyzwań technologii | 163--176
Tytuł artykułu

Potencjał kognitywnej robotyzacji zaawansowanych procesów biznesowych. Mit czy rzeczywistość?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Potential of Cognitive Robotization of Advanced Business Processes. Myth or reality?
Języki publikacji
PL
Abstrakty
EN
This paper presents an overview of the effects of applying Cognitive Automation in the area of tasks which do not require physical activity. The influence of intelligent algorithms was presented in terms of building and maintaining competitive advantage on the marketplace. The following methods were listed as the stages of the development of research concerning Artificial Intelligence: Machine Learning, Natural Language Processing, Deep Learning, Neural Networks, which allow to exceed the algorithm sequencing. It was indicated that Cognitive Computing, conclusions made by algorithms, technologies and systems which operate like a human mind change the rules of the market game. They allow for predictive conclusions by offering verifiable hypotheses concerning the expected development of the situation. In summation, the analysed results of the study regarding the changes on the job market confirm empirically that robotic automation of service processes has reached into the tasks which so far have been of authentically human, mental nature. The potential for the further algorithmization of non-manual tasks has been created.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia WSB
Bibliografia
  • Agarwal A., Ganesan B., Gupta A. i in. (2017), Cognitive Compliance for Financial Regulations, "IT Professional", Vol. 19, Issue 4.
  • Aguirre S., Rodriguez A. (2017), Automation of a Business Process Using Robotic Process Automation (RPA): A Case Study [in:] Applied Computer Sciences in Engineering: 4th Workshop on Engineering Applications, WEA 2017, Cartagena, Colombia, September 27-29, 2017, Proceedings.
  • Arendt Ł. (2015), Zmiana technologiczna faworyzująca wysokie kwalifikacje czy polaryzacja polskiego rynku pracy - zarys problemu, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 401.
  • Autor D.H., Dorn D. (2013), The Growth of Low-Skill Service Jobs and the Polarization of the US Labor Market, "American Economic Review", Vol. 103, No. 5.
  • Baker T., Dellaert B.G.C. (2018), Regulating Robo Advice Across the Financial Services Industry, "Iowa Law Review", Vol. 103, Issue 2.
  • Barnett G. (2015), Robotic Process Automation: Adding to the Process Transformation Toolkit, Ovum, London.
  • Brynjolfsson E., McAfee A. (2014), The Second Machine Age: Work, Progress, and Prosperity in a Time of Brilliant Technologies, W.W. Norton & Company, New York
  • Corlett A. (2016), Robot Wars: Automation and the Labour Market, Resolution Fundation, London.
  • Dąbek D. (2014), Podstawowe problemy klasycznej koncepcji sztucznej inteligencji i nauk kognitywnych, "Prace Naukowe Akademii im. J. Długosza w Częstochowie. Filozofia", t. 11.
  • Duch W., Grudziński K. (2000), Sieci neuronowe i uczenie maszynowe: Próba integracji [w:] M. Nałęcz (red.), Biocybernetyka i inżynieria biomedyczna, Akademicka Oficyna Wydawnicza Exit, Warszawa.
  • Frey C.B., Osborne M.A. (2017), The Future of Employment: How Susceptible Are Jobs to Computerisation?, "Technological Forecasting and Social Change", Vol. 114(C).
  • Goos M., Manning A., Salomons A. (2014), Explaining Job Polarization: Routine-Biased Technological Change and Offshoring, "American Economic Review", Vol. 104, No. 8.
  • Hernes M. (2016), Wspomaganie zarządzania z wykorzystaniem kognitywnych programów agentowych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. 17, z. 4, cz. 1.
  • Jagielska M. (2017), Sztuczna inteligencja w zarządzaniu - stan aktualny a perspektywy, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. 18, z. 2.
  • Keister R., Lewandowski P. (2016), Rutynizacja w czasach przemiany?Przyczyny i konsekwencje zmian struktury zadań w Europie Środkowo-Wschodniej, Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa.
  • Koziarski M., Kwater K., Woźniak M. (2018), Wykorzystywanie programów uczenia w głębokim uczeniu przez wzmacnianie. O istocie rozpoczynania od rzeczy małych, "Edukacja -Technika - Informatyka", nr 2(24).
  • Lamberton C., Brigo D., Hoy D. (2017), Impact of Robotics, RPA and AI on the Insurance Industry: Challenges and Opportunities, "Journal of Financial Perspectives", Vol. 4, No. 1.
  • Macaulay M.T. (2017), How Cognitive Tech Is Revolutionizing the Audit, "Financial Executives International", [online] www.financialexecutives.org/Topics/Strategy/ How-Cognitive-Tech-Is-Revolutionizing-the-Audit, dostęp: 22.10.2018.
  • OECD (2017), Algorithms and Collusion: Competition Policy in the Digital Age, OECD, Paris.
  • Rebizant W. (2014), Metody podejmowania decyzji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
  • Regulski K. (2017), Metody uczenia maszynowego wspierane semantycznie [w:] M. Maciąg K. Maciąg (red.), Trendy i rozwiązania technologiczne, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, Lublin.
  • Sathish Babu B., Venkataram P. (2009), A Dynamic Authentication Scheme for Mobile Transactions, "International Journal of Network Security", Vol. 8, No. 1.
  • Schatsky D., Muraskin C., Gurumurthy R. (2015), Cognitive Technologies. The Real Opportunities for Business, "Deloitte Review", Issue 16.
  • Słowik M., Ołdziej D. (2011), Wybrane architektury kognitywne w robotyce - porównanie i zastosowania, "Acta Mechanica et Automatica", Vol. 5, No. 1.
  • Tarafdar M., Beath C.M., Ross J.W. (2017), Enterprise Cognitive Computing Applications: Opportunities and Challenges, "IT Professional", Vol. 19, Issue 4.
  • Tornbohm C., Dunie R. (2017), Market Guide for Robotic Process Automation Software, [online] https://www.gartner.com/doc/385771/market-guide-robotic-process-automation, dostęp: 21.10.2018.
  • Wątróbski J., Witkowska K., Wolski W. (2015), Kognitywny model oceny jakości produktu, "Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management", No. 75.
  • Willcocks L.P., Lacity M.C., Craig A. (2015), The IT Function and Robotic Process Automation, ThZach E. (2018), Virgin Trains on Using AI and Virtual Reality to Boost Customer Experience, "Computer Weekly", [online] www.computerweekly.com/news/252440955/ Virgin-Trains-... dostęp: 25.10.2018.e Outsourcing Unit, London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171545485

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.