PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 1 | 11--20
Tytuł artykułu

Quality Strategy from the Balanced Scorecard Perspectives

Warianty tytułu
Strategia jakości w perspektywach Balanced Scorecard
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In gaining a competitive advantage it is important to be distinguished from the competition. Quality strategy is an efficient method that ensures an appropriate quality of provided products and services. However, assuring an appropriate quality affects manufacturing costs that can be incompatible with enterprise competitiveness. Quality strategy in the enterprise competitiveness management system is described in this paper. The use of strategic controlling for achieving quality standards, while considering other factors influencing enterprise effectiveness is proposed. The Balanced Scorecard allowed to depict quality goals in the four perspectives: financial, customer, internal processes and development. The translation of quality strategy into the BSC perspectives revealed the role of quality goals in achieving enterprise financial goals. (original abstract)
W uzyskaniu przewagi konkurencyjnej ważne jest wyróżnianie się na tle konkurencji. Skuteczną strategią jest strategia jakości, która zapewni odpowiedni poziom jakości oferowanych wyrobów i usług. Równocześnie zapewnienie odpowiedniej jakości znajduje odzwierciedlenie w kosztach wytworzenia, co może pozostawać w sprzeczności z konkurencyjnością przedsiębiorstwa. W artykule scharakteryzowano strategię jakości w systemie zarządzania konkurencyjnością przedsiębiorstwa. Zaproponowano zastosowanie controllingu strategicznego w osiąganiu standardów jakości, przy uwzględnieniu innych czynników mających wpływ na efektywność przedsiębiorstwa. Wykorzystanie Balanced Scorecard pozwoliło na ujęcie celów jakości w czterech perspektywach: finansowej, klienta, procesów wewnętrznych i rozwoju. Przełożenie strategii jakości na perspektywy BSC pokazało rolę celów jakościowych dla osiągnięcia celów finansowych przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
11--20
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • [1] Porter M.E. (2010) Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konsumentów. PWE, Warszawa, pp. 57-64.(in Polish)
  • [2] Pierścionek Z. (2006) Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 169-176. (in Polish)
  • [3] PN- EN ISO 9001:2015, Systemy zarządzania jakością. PKN, Warszawa. (in Polish)
  • [4] Krupski R., Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E. (2009) Koncepcje strategii organizacji. PWE, Warszawa, p. 33. (in Polish)
  • [5] Adamczyk J. (1995) Strategia jakości przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji. Przegląd Organizacji, 9. (in Polish)
  • [6] Porter R.J., Parker A.J. (1993) Total Quality Management - the critical success factor. TQM, 1.
  • [7] Vollmuth H.J. (2007) Controlling - planowanie, kontrola, kierowanie. Placed, Warszawa, pp. 39-61. (in Polish)
  • [8] Goliszewski J. (2015) Controlling - koncepcja, zastosowania, wdrożenia. Oficyna Wolters Kluwer Business, Warsaw, pp. 187-193. (in Polish)
  • [9] Nowak E. (2011) Controlling w działalności przedsiębiorstwa. PWE, Warsaw, p. 5033.(in Polish)
  • [10] Maltz A.C., Shenhar A.J., Reilly R.R. (2003) Beyond the balanced scorecard: refining the search for organizational success measure. LPR Journal, 36, 193.
  • [11] Klingebiel N. (1997) Performance measurement - systeme. Das Wirtschafts - Studium, p. 658.
  • [12] Kaplan R.S., Norton D.P. (2010) Wdrażanie strategii dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej, PWN, Warsaw, p. 9. (in Polish)
  • [13] Kaplan R. S., Norton D. P. (2010) Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategie na działania. PWN, Warsaw, pp. 19. (in Polish).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171545765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.