PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 2 (52) | 257--264
Tytuł artykułu

Sale and distribution of traditional and regional food in Poland and EU - a benchmark study

Warianty tytułu
Sprzedaż i dystrybucja żywności tradycyjnej oraz regionalnej w Polsce i Unii Europejskiej - benchmarking
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this work was to conduct a benchmark study to find the best solution in the field of the most effective distribution channels and increase the sales of traditional products in Poland. The analysis compared the solutions regarding the functioning of the market of regional and traditional products in various EU countries, including Germany, France, Portugal and Italy. It has been shown that the best strategies for offering regional products exist in Italy. Regional and traditional products in this country are offered in supermarket chains, in the direct sales system or in specialized distribution points, using various marketing strategies. Therefore, the attractiveness of these forms of distribution is increasing. Such a strategy for offering regional products can also be a success in Poland.(author's abstract)
W artykule przeprowadzono analizę porównawczą, w celu znalezienia najlepszego rozwiązania w zakresie najbardziej efektywnych kanałów dystrybucji i zwiększenia sprzedaży produktów tradycyjnych w Polsce. W trakcie analizy porównano rozwiązania dotyczące funkcjonowania rynku produktów regionalnych i tradycyjnych w różnych krajach UE, czyli w Niemczech, Francji, Portugalii i Włoch. Wykazano, że najlepsze strategie dla oferowania produktów regionalnych funkcjonują we Włoszech. Regionalne i tradycyjne produkty w tym kraju oferowane są w sieciach supermarketów, w systemie sprzedaży bezpośredniej bądź w wyspecjalizowanych punktach dystrybucji, przy zastosowaniu różnorodnych strategii marketingowych, co zwiększa atrakcyjność tych form dystrybucji. Taka strategia oferowania produktów regionalnych może również okazać się sukcesem w Polsce.(abstrakt autora)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
257--264
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • Borowska, A. (2007a). Charakterystyka konsumentów produktów tradycyjnych/regionalnych w Polsce. Raport z badań, grant Fundacji Fundusz Współpracy. Retrieved from: www.agrosmak. org.pl/files?id_plik=126 (7.10.2017).
  • Borowska, A. (2007b). Zachowania rynkowe podmiotów gospodarczych na rynku produktów tradycyjnych i regionalnych w Polsce. In: D. Kopycińska (ed.), Zachowania rynkowe w teorii i praktyce (p. 147-154). Szczecin: Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Chudy, S., Gierałtowska, U. (2013). Produkty tradycyjne i regionalne z perspektywy szczecińskich studentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 1 (27), 45-52.
  • Fragata, A., Tiberio, M.L., Teixeira, M.S. (2007). Traditional products with protected designation of origin: policy and market situation in Portugal. New Medit, 2, 4-12.
  • Grębowiec, M. (2010). Produkty regionalne i tradycyjne jako element budowania konkurencyjnej oferty produktów żywnościowych w Polsce i innych krajach Europy. Zeszyty Naukowe SGGW. Problemy Rolnictwa Światowego, 17 (2), 65-80.
  • Kafel, P. (2010). Znaki jakości wyrobów spożywczych. Zarządzanie Jakością, 1 (24), 124-127.
  • Kiejlan, K. (2011). O systemach jakości żywności. Vademecum funkcjonowania produktów tradycyjnych i funkcjonalnych. Kraków: ODR w Brwinowie, Oddział w Krakowie.
  • Komisja Europejska (2018). Rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich. Retrieved from: http://ec. europa.eu/agriculture/quality/door/list.html.
  • Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (2018). Jakość żywności. Retrieved from: https://www.gov.pl/ rolnictwo/jakosc-zywnosci.
  • Paluch, A., Stoma, M. (2014). Analiza możliwości rozwoju produkcji oraz rynku produktów regionalnych i tradycyjnych w województwie lubelskim. Acta Scientiarum Polonorum. Technica Agraria, 13 (3-4), 37-47.
  • Raport ARC. Rynek żywności regionalnej i tradycyjnej (2017). Retrieved from: http://www.portal spozywczy.pl/handel/wiadomosci/rynek-zywnosci-regionalnej-i-tradycyjnej-raport-arc,148 169.html (10.07.2018).
  • Raport Infringement of protected geographical indications for wine, spirits, agricultural products and foodstuffs in the European Union (2016). Retrieved from: https://euipo.europa.eu/ tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/Geographical_ indications_report/geographical_indications_report_en.pdf (10.07.2018).
  • Rejman, K., Halicka, E., Nagalska, H. (2015). Szanse polskiego rynku żywności tradycyjnej i regionalnej a zachowania konsumentów. Wieś i Rolnictwo, 3 (168), 117-131.
  • Rosati, M. (2016). Geographical indications in Italy - PDO&PGI a way to access a global market. Retrieved from: http://www.helsinki.fi/ruralia/materiaalit/AluperastaBisnesta19122016/ 20161216_PresentazioneFinlandia-ENG.pdf (10.07.2018)
  • Tanguy, C., Renault, C., Renault, S., Romieu, V. (2012). Value of production of agricultural products and foodstuffs, wines, aromatised wines and spirits protected by a geographical indication (GI) - Final report. Retrieved from: http://ec.europa.eu/agriculture/external studies/2012/value-gi/final-report_en.pdf (10.07.2018).
  • Wilczyńska, A. (2017). Uwarunkowania decyzji nabywczych na rynku żywności tradycyjnej i regionalnej. Handel Wewnętrzny, 1 (366), 401-412.
  • Zisidis, O.-V. (2014). Do PDO and PGI foodstuffs have value added to stakeholders? Wageningen, the Netherlands: M.Sc. thesis, University of Wageningen. Retrieved from: http://edepot.wur.nl/312731.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171545889

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.