PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
17 (2018) | nr 4 | 59--67
Tytuł artykułu

Innovations in the Foodservice Business in Large Polish Cities

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Innowacyjność w biznesie usługowym w wybranych przykładach z zakładów gastronomicznych w dużych miastach w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Innovation plays an important role enabling businesses to retain their competitiveness ensuring their longterm survival on dynamic markets. This article presents innovations in terms of an offer (product/services) and/or organizational/marketing process in the foodservice businesses as a competitive factor. The study was carried out using a qualitative, constructivist perspective and a quantitative research method from January to November 2017. Entrepreneurs working in Poland in the foodservice businesses were interviewed as were individual foodservice businesses in Warsaw and Łódź. A total of 70 businesses were studied, 5 chain services and 65 individual restaurants, 40 in Warsaw and 25 in Łódź. (original abstract)
Innowacje odgrywają ważną rolę dla przedsiębiorstw w zachowaniu ich konkurencyjności i zapewnieniu długotrwałego przetrwania na dynamicznych rynkach. Artykuł ma na celu przedstawienie innowacji w zakresie oferty (produktu/usługi) lub procesu organizacyjnego/marketingowego w branży gastronomicznej i jest przedstawiany jako czynnik budujący konkurencyjność branży gastronomicznej. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem jakościowej, konstruktywistycznej perspektywy oraz ilościowej metody badawczej, która odbyła się w okresie od stycznia do listopada 2017 r. Obserwacje i wywiady przeprowadzono z przedsiębiorcami z branży gastronomicznej należących do krajowych i zagranicznych sieci działających na rynku polskim, a także indywidualne firmy gastronomiczne z Warszawy i Łodzi. Badaniem objęto 70 firm, 5 należących do sieci i 65 restauracji indywidualnych, 40 w Warszawie i 25 w Łodzi. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
59--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Łódź
  • Istanbul University
  • University of Turin, Italy
Bibliografia
  • Alfiero, S., Lo Giudice, A., Bonadonna, A. (2017). Street food and innovation: the food truck phenomenon. British Food Journal, 119 (11), 2462-2476.
  • Arcese, G., Flammini, S., Lucchetti, M.C., Martucci, O. (2015). Evidence and Experience of Open Sustainability Innovation Practices in the Food Sector. Sustainability, 7, 8067-8090.
  • Assaf, A.G., Deery, M., Jago, L. (2011). Evaluating The Performance and Scale Characteristics of the Australian Restaurant Industry. Journal of Hospitality and Tourism Research, 35 (4), 419-436.
  • Bernard, H.R. (1988). Qualitative methods in cultural anthropology. Sage, Newbury Park CA.
  • Boccia, F., Covino, D. (2016). Innovation and sustainability in agrifood companies: The role of quality. Rivista di Studi sulla Sostenibilità, 1, 131-141.
  • Bonadonna, A., Duglio, S. (2016). A Mountain Niche Production: the case of Bettelmatt cheese in the Antigorio and Formazza Valleys (Piedmont - Italy). Quality - Access to Success, 17 (150), 80-86.
  • Bonadonna, A., Macar, L., Peira, G., Giachino, C. (2017). The Dark Side of the European Quality Schemes: The Ambiguous Life of the Traditional Specialties Guaranteed. Quality - Access to Success, 18 (156), 92-98.
  • Bonadonna, A., Peira, G., Giachino C., Molinaro, L. (2017). Traditional Cheese Production and an EU Labeling Scheme: The Alpine Cheese Producers' Opinion. Agriculture, 7 (8), 65.
  • Camison, C., Monfort-Mir, V.M., (2012). Measuring Innovation in Tourism from The Schumpeterian and The Dynamic- Capabilities Perspectives. Tourism Management, 33 (4), 776-789.
  • Capitanio, F., Coppola, A., Pascucci, S. (2009). Indications for drivers of innovation in the food sector. British Food Journal, 111, 820-838.
  • De Brentani, U. (2001). Innovative versus incremental new business services: Different keys for achieving success. Journal of Product Innovation Management, 18, 169- 187.
  • DeSoucey, M. (2010). Gastronationalism: Food Traditions and Authenticity Politics in the European Union. American Sociological Review, 75, 432-455.
  • Dogan, B., Gokovali, U. (2012). Geographical indications: The Aspects of Rural Development and Marketing Through the Traditional Products. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62, 761-765.
  • European Commission (2015a). Milan BExpo 2015: A behavioural study on food choices and eating habits. Final report. Retrieved from: https://ec.europa.eu/food/sites/ food/files/safety/docs/fw_eu_actions_bexpo_milan_final_ report.pdf.
  • European Commission (2015b). Flash Eurobarometer 425.
  • Food waste and date marking. Report. Retrieved from: http://ec.europa.eu/COMMFrontOffice/publicopinion/ index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/ FLASH/surveyKy/2095.
  • Gheribi, E. (2013a). Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw gastronomicznych w Polsce. Marketing i Rynek, 4, 29-35.
  • Gheribi, E. (2013b). Konsument i przedsiębiorstwo na rynku usług gastronomicznych. Black Unicorn.
  • Gheribi, E. (2015). Factors affecting the development of catering enterprises in Poland. Economic Problems of Tourism, 3, 207-220.
  • Gheribi, E. (2017). The activities of foodservice companies in the area of Corporate Social Responsibility-on the example of international fast food chain. Journal of Positive Management, 8, 64-77.
  • Gheribi, E., Voytovych, N. (2018). Impact of socio-economic changes for competitiveness in the foodservice industry. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 17, 23-32.
  • Gordin, V., Trabskaya, J., Zelenskaya, E. (2016). The role of hotel restaurants in gastronomic place branding. International Journal of Culture. Tourism and Hospitality Research, 10 (1), 81-90.
  • Hall, C.M. (2009). Innovation and tourism policy in Australia and New Zealand: never the twain shall meet? Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 1 (1), 2-18.
  • Hjalager, A. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31 (1), 1-12.
  • Jang, D., Mattila, A.S. (2005). An examination of restaurant loyalty programs: what kinds of rewards do customers prefer? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17 (5), 402-408.
  • Jordana, J. (2000). Traditional foods: challenges facing the European food industry. Food Research International, 33 (3-4), 147-152.
  • Kotler, P., Bowen, J.T., Makens, J.C., (2014), Marketing for hospitality and tourism. 6th edn. Pearson International Edition, Boston.
  • Kwiatkowska, E., Levytska, G. (2007). Stan i kierunki rozwoju polskiego rynku usług gastronomicznych. Zeszyty Naukowe SGGW. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 63, 135-145.
  • Maltese, F., Giachino, C., Bonadonna, A. (2016). The Safeguarding of Italian Eno-Gastronomic Tradition and Culture around the World: A Strategic Tool to enhance the Restaurant Services. Quality - Access to Success, 17 (154), 91-96.
  • Marcoz, E.M., Melewar, T.C., Dennis, C. (2016). The Value of Region of Origin, Producer and Protected Designation of Origin Label for Visitors and Locals: The Case of Fontina Cheese in Italy. International Journal of Tourism Research, 18 (3): 236-250.
  • Mkono, M. (2012). Slow food versus fast food: A Zimbabwean case study of hotelier perspectives. Tourism and Hospitality Research, 12 (3), 147-154.
  • Ottenbacher, M., Gnoth, J. (2005). How to develop successful hospitality innovation. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46 (2), 205-222.
  • Ottenbacher, M.C., Harrington, R.J. (2007). The Innovation Development Process of Michelin-Starred Chefs. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19 (6), 444-460.
  • Palmer, K., Griswold, M. (2011). Product and service innovation within small firm: an exploratory case analysis of firms in the restaurant industry. International Journal of Business and Social Science, 2 (13), 221-223.
  • Parsa, H.G., Self, J.T., Njite, D., King, T. (2005). Why restaurants fail. Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 46 (3), 304-322.
  • Rama, R. (1996). Empirical study on sources of innovation in international food and beverage industry. Agribusiness, 12, 123-134.
  • Robinson, C., Abbott, J.A., Shoemaker, S. (2005). Recreating cheers: an analysis of relationship marketing as an effective marketing technique for quick-service restaurants. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 17 (7), 590-599.
  • Rodgers, S., (2007). Innovation in food service technology and its strategic role. International Journal of Hospitality Management, 26 (4), 899-912.
  • Schamel, G. (2007). Auction markets for specialty food products with Geographical Indications. Agricultural Economics, 37 (2-3), 257-264.
  • Traill, W.B., Meulenberg, M. (2002). Innovation in the food industry. Agribusiness, 18, 1-21.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171548185

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.