PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
17 (2018) | nr 4 | 105--113
Tytuł artykułu

Application of it Tools in Managing Small and Medium-Sized Enterprises in the Context of Creating Entrepreneurial Orientation

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zastosowanie narzędzi informatycznych w zarządzaniu małym i średnim przedsiębiorstwem w kontekście kreowania orientacji przedsiębiorczej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The presence of small and medium-sized enterprises on the Internet in the era of increasing global competition has become a necessity. These entities have begun to notice the benefits that can be obtained by using modern IT tools in various areas of their operations. The aim of the paper is to analyse and evaluate the impact of the use of IT tools in various areas of SMEs' operations on creating their entrepreneurial orientation. The implementation of such a goal required, on the one hand, a literature review and an analysis of current research on the IT tools used by small and medium-sized enterprises in the context of creating their entrepreneurial orientation, and on the other hand, conducting the author's own research among small companies. Quantitative research was carried out from December 2017 to January 2018 among 400 small enterprises in Poland by means of a survey questionnaire using the CATI technique. (original abstract)
W dobie rosnącej konkurencji globalnej obecność małych i średnich przedsiębiorstw w Internecie stała się koniecznością. Podmioty te zaczęły dostrzegać korzyści, jakie mogą uzyskać, stosując nowoczesne narzędzia informatyczne w różnych obszarach swojej działalności. Celem artykułu jest analiza i ocena wpływu zastosowania narzędzi informatycznych w różnych obszarach działalności MŚP na kreowanie orientacji przedsiębiorczej. Realizacja tak postawionego celu i weryfikacja hipotezy wymagała z jednej strony przeglądu literatury przedmiotu i dotychczasowych badań dotyczących stosowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa narzędzi informatycznych w kontekście kreowania orientacji przedsiębiorczej, z drugiej zaś przeprowadzenia badań własnych wśród małych firm. Badania ilościowe przeprowadzono za pomocą kwestionariusza ankiety w okresie od grudnia 2017 do stycznia 2018 roku techniką CATI wśród 400 małych przedsiębiorstw w Polsce. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
105--113
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Afuah, A., Tucc, C. (2003). Biznes internetowy - strategie i modele. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Akhtar, N., Azeem, S.M., Mir, G.M. (2014). Strategic Role of Internet in SMEs Growth Strategies. International Journal of Business Management and Economic Research, 5 (2), 20-27.
  • Aragon-Sanchez, A., Sanchez-Marin, G. (2005). Strategic orientation, management characteristics, and performance: A study of Spanish SMEs. Journal of Small Business Management, 43 (3), 287-308. https://doi. org/10.1111/j.1540-627X.2005.00138.x
  • Baller, S., Dutta, S., Lanvin, B. (Eds.) (2016). The Global Information Technology Report. Innovating in the Digital Economy. World Economic Forum, Geneva.
  • Bratnicki, M. (2010). W poszukiwaniu treści strategii przedsiębiorczości. Perspektywa przedsiębiorczego rozwoju organizacji. In: R. Krupski (Ed.), Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji. Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
  • Covin, J.G., Miller, D. (2014). International Entrepreneurial Orientation: Conceptual Considerations, Research Themes, Measurement Issues, and Future Research Directions, Entrepreneurship Theory and Practice, 38 (1), 11-44. DOI 10.1111/etap.12027
  • Davidsson, P., Delmar, F., Wiklund, J. (2002). Entrepreneurship as growth: growth as entrepreneurship. In: M.A. Hitt, R.D. Ireland, S.M. Camp, D.L. Sexton (Eds.), Strategic Entrepreneurship: Creating a New Mindset. Blackwell, Oxford.
  • Deepa Babu, K.G., Manalel, J. (2016). Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: A Critical Examination. IOSR Journal of Business and Management, 18 (4), 21-28.
  • Dyduch, W. (2008). Pomiar przedsiębiorczości organizacyjne. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • GUS (2017). Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2017 roku. Warszawa. Retrieved form: https://stat.gov. pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/default aktualnosci/ 5497/2/7/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_ w_2017.pdf [accessed: 10.08.2018].
  • Kuratko, D.F., Hodgetts, R.M. (2007). Entrepreneurship. Theory, process, practice. Thomson/ South Western, Mason.
  • Lumpkin, G.T., Dess, G.G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21 (1), 135-172.
  • McKinsey&Company (2016). Cyfrowa Polska. Szansa na technologiczny skok do globalnej pierwszej ligi gospodarczej. Warszawa. Retrieved from: http://mckinsey. pl/wp-content/uploads/2016/08/Cyfrowa-Polska.pdf [accessed: 10.08.2018].
  • Miller, D., Friesen, P.H. (1982). Innovation in conservative and entrepreneurial firms: Two models of strategic momentum. Strategic Management Journal, 3 (1), 1-25. https://doi.org/10.1002/smj.4250030102
  • Nogalski, B., Karpacz, J. (2011). Komponenty orientacji przedsiębiorczej - studium przypadku. Współczesne Zarządzanie, 3, 43-51.
  • PARP (2018). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa. Retrieved from: https://www.parp.gov.pl/images/PARP_publications/ pdf/raport_o_stanie_sektora_2018.pdf [accessed: 10.08.2018].
  • Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G.T., Frese, M. (2017). Entrepreneurial Orientation and Business Performance: An Assessment of Past Research and Suggestions for the Future. Entrepreneurship Theory & Practice, 33 (3), 761-787. https://doi.org/10.1111/j.1540- 6520.2009.00308.x
  • Wach, K. (2017). Orientacja przedsiębiorcza a wiedza w początkowym i dojrzałym etapie procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 319, 268-282.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171548199

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.