PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 5 | 60--66
Tytuł artykułu

The University of the Third Age in Poland. A democratic and holistic approach to the education of the elderly

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The literature on the subject provides a relatively large amount of work describing various models of the University of the Third Age (U3A), such as French, British or Chinese. Numerous accounts of the functioning of educational institutes for seniors in Poland have also appeared but the attempts to distinguish and classify the characteristics which define the originality of the Polish model are scarce and insufficient (Halicki, 2000). A more extensive examination of global achievements in the education of seniors, as well as a more in-depth analysis of the Polish solution, leads to the conviction that it is worth pursuing a definition of the Polish model of the U3A. In this article the author makes an attempt to define and describe the distinctive features of those education institutes for seniors which call themselves the Universities of Third Age. Starting with an account of the inspiration for the concept of the Polish U3A and its subsequent development, the author goes on to analyze such features as participation, syllabus, management and sources of funding. The author's conclusions are based on almost twenty years' experience of the cooperation with Polish U3As operating within the Lower Silesian Federation of U3As, as well as with policy makers both from the local government and EU institutions regarding adult education and activation of the elderly. However, the fundamental knowledge about the development of the institutions of that type comes first and foremost from the author's experience on the position of the Director of U3A at the University of Wroclaw. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
60--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Wroclaw, Poland
Bibliografia
  • Bilewicz, A. (2001). Uniwersytet Trzeciego Wieku we Wrocławiu w latach 1976-2001. Wrocław: Studium Trzeciego Wieku.
  • Bilewicz, A. (2009). Uniwersytet Trzeciego Wieku we Wrocławiu. Kraków: Impuls.
  • Formosa, M. (2014). Four decades of Universities of the Third Age: past, present, future. "Ageing & Society", 34(1), 42-66.
  • Główny Urzšd Statystyczny. (2016). Uniwersytety Trzeciego Wieku w roku akademickim 2014/2015. Warszawa: GUS.
  • Główny Urzšd Statystyczny. (2018). Obszary tematyczne. Osoby starsze. Retrieved from https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/
  • Hug, P. (2010). Holenderski student-senior. In A. Kobylarek, E. Kozak (Eds.), Starość u progu XXI wieku. Uniwersytety Trzeciego Wieku wobec problemów starzejącego się społeczeństwa (pp. 124-125). Wrocław: Agencja Wydawnicza ARGI.
  • Jakubowska, L. (2012). Seniors as a research group in the experimental model. "Journal of Education Culture and Society", 2, 27-35.
  • Kiełkowska, M. (2018). Przemiany rozrodczości w Polsce. In M. Okólski (Ed.), Wyzwania starzejšcego się społeczeństwa. Polska dziś i jutro (pp. 66-84). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Klimczuk, A. (2013). Kierunki rozwoju uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce. "E-mentor", 4(51), 72-77.
  • Kobylarek, A. (2002). Uniwersytet - zarys idei podstawowej. "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", 1, 90-100.
  • Kobylarek, A. (2010). Uniwersytet Trzeciego Wieku jako kanł transferu informacji i wiedzy. In W. Horyń, J. Maciejewski (Eds.), Nauczyciel andragog w społeczeństwie wiedzy (pp. 365-371). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Konieczna-Woźniak, R. (2001). Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce. Profilaktyczne aspekty edukacji seniorów. Poznań: Eruditus.
  • Marcinkiewicz, A. (2011). The University of the Third Age as an institution counteracting marginalization of older people. "Journal of Education Culture and Society", 2, 38-34.
  • Patterson, R., Moffatt, S., Smith, M., Scott, J., McLoughlin, C., Bell, J., & Bell, N. (2016). Exploring social inclusivity within the University of the Third Age (U3a): a model of collaborative research. "Ageing & Society", 36(8), 1580-1603.
  • Pierścieniak, K. (2012). Model uczenia się w uniwersytecie ludowym. Od historii do współczesności. "Edukacja Dorosłych", 2, 59-91.
  • Piłat, E. (2014). Polisa na lepszą starość. Edukacja w późnej dorosłości jako metoda przeciwdziałania marginalizacji osób starszych na przykładzie działania Jagiellońskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. In M. Nóżka, M. Smagacz-Poziemska (Eds.), Starzenie się. Problemat społeczno-socjalny i praktyka działań, (pp. 111-124). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Szarota, Z. (2014). Era trzeciego wieku - implikacje edukacyjne. "Edukacja Ustawiczna Dorosłych", 1, 7-18.
  • Williamson, A. (2000). Gender issues in older adults' participation in learning: viewpoints and experiences of learners in the university of the third age (U3A). "Educational Gerontology", 26(1), 49-66.
  • Yenerall, J.D. (2003). Educating an aging society: the university of the third age in Finland. Educational Gerontology, 29(8), 703-716.
  • Zoom na uniwersytety trzeciego wieku. (2012). Warszawa: Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę".
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171549171

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.