PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | nr 4, CD 1 | 381--386
Tytuł artykułu

Analiza ekonomiczna możliwości wprowadzenia napędu bateryjnego w autobusach w publicznym transporcie zbiorowym

Warianty tytułu
Economic Analyses of Possibilities to Implementation of the Battery Drive to Busses in the Public Transport
Języki publikacji
PL
Abstrakty
The paper presents a method for evaluating transport system in accordance with the principles of cost-benefit analysis, which has been developed on the basis of the model formulated by a team of the Silesian University of Technology, Faculty of Transport within the international ERA-NET project Electromobility +. This method will allow to answer questions related to the costeffectiveness of the use of electric drive buses in urban public transport. The CACTUS model can be used to analyze and design the services of urban public transport in terms of costs generated by the bus fleet equipped with various types of drive. These costs include the costs of buses acquisition, operating costs and costs of infrastructure necessary for energy supply electric buses. On the other hand the benefits included revenues resulting from the liquidation of rolling stock at the end of its useful life. The article presents selected procedures used to determine the costs used in the method of evaluation of the proposed solutions.(abstrakt oryginalny)
EN
W artykule przedstawiono metodę oceny systemu przewozów zgodną z zasadami analizy kosztów i korzyści, którą opracowano na podstawie modelu sformułowanego przez zespół pracowników Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej w ramach międzynarodowego projektu ERA-NET Electromobility+. Umożliwi ona odpowiedź na pytania związane z opłacalnością zastosowania napędu elektrycznego w autobusach w miejskim transporcie publicznym. Omówiony w artykule model może być wykorzystany do analizy i kształtowania organizacji przewozów pod kątem kosztów generowanych przez tabor autobusowy wyposażony w różne rodzaje napędu. Na koszty te składają się koszty zakupu autobusów, koszty operacyjne i koszty infrastruktury niezbędnej do zaopatrzenia energetycznego autobusów elektrycznych. Po stronie korzyści ujęto natomiast przychody wynikające z likwidacji taboru po zakończeniu okresu użytkowania.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
381--386
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Śląska
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • [1] Karoń G., Sobota A., Czynniki rozwoju systemu publicznego transportu zbiorowego w gminach województwa śląskiego - analiza badań ankietowych. Transport i Komunikacja 2014, nr 4.
  • [2] Janecki R., Krawiec S., Citizen's mobility as the contemporary goal of operation and development of the transportation systems in the cities, w: Janecki R., Sierpiński G. (red.), Contemporary Transportation Systems. Selected Theoretical and Practical Problems. New Mobility Culture. Monografia nr 324, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Gliwice 2011.
  • [3] Karoń G., Janecki R., Mobility and transportation modelling and traffic analyses in transportation projects, w: Janecki R., Sierpiński G., Contemporary Transportation Systems. Selected Theoretical and Practical Problems. New mobility culture. Monografia nr 324, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Gliwice 2011.
  • [4] Markusik S., Krawiec S., Łazarz B., Karoń G., Janecki R., Sierpiński G., Możliwości zastosowania autobusów z napędem bateryjnym w publicznym transporcie zbiorowym. Logistyka nr 4/2014.
  • [5] Janecki R., Karoń G., Krawiec S., Łazarz B., Markusik S., Sierpiński G., Techniczne i eksploatacyjne aspekty zastosowania autobusów z silnikiem elektrycznym w publicznym transporcie zbiorowym. IX Konferencja Naukowo-Techniczna "Systemy Transportowe - Teoria i Praktyka". Politechnika Śląska, Katowice, 2012.
  • [6] Biała Księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu - dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu KOM(2011)144. Komisja Europejska, Bruksela 2011.
  • [7] Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego. Europejska strategia na rzecz ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów KOM(2010)186. Bruksela 2010.
  • [8] Marsden D., Oakley P. (red.), Evaluating Social Development Projects. Development Guidelines no 5. OXFAM, Oxford 1990.
  • [9] Drobniak A., Zastosowanie analizy kosztów i korzyści w ocenie projektów publicznych. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2002.
  • [10] Look D., Project Management. Gower Publishing Company Ltd. Farnham 2007.
  • [11] Niebieska Księga. Sektor transportu publicznego. Jaspers, Warszawa 2008.
  • [12] Krawiec S., Łazarz B., Markusik S. z zespołem, Modele i metody oceny i optymalizacji ładowania baterii autobusów elektrycznych. Projekt ERA-NET Electromobility+/4, nr/NCBR/2012, Wydział Transportu Politechniki Śląskiej, Katowice 2014.
  • [13] Nauman S., Büchter H., Janecki R., Karoń G., Sierpiński G., CACTUS. Models and Methods for the Evaluation and the Optimal Application of Battery Charging and Switching Technologies for Electric Busses. Deliverable 3.1 Methods, Magdeburg-Dortmund-Katowice 2014.
  • [14] Janecki R., Karoń G., Concept of smart cities and economic model of electric buses implementation, w Mikulski J. (red.), Telematics - Support for Transport. Springer. Communications in Computer and Information Science 2013, nr 471.
  • [15] Friedrich M, Schlaich J., Schleupen G., Modell zur Ermittlung der Betriebsleistung und der Betriebskosten für Busverkehre. Tagungsband zu den 21. Verkehrwissenschaftliche Tage, Dresden 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171549243

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.