PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | R. 16, nr 3, cz. 1 | 5--22
Tytuł artykułu

Przewagi konkurencyjne chińskiego przemysłu okrętowego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competitive Advantages of the Chinese Shipbuilding Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu była ocena przewag konkurencyjnych chińskiego przemysłu okrętowego w stosunku do jego podstawowych rywali, którymi są przede wszystkim stocznie Korei Południowej i Japonii. W artykule dokonano analizy przewag konkurencyjnych sektora okrętowego Chin według tzw. diamentu konkurencyjności międzynarodowej M. Portera z uwzględnieniem badań i ocen tego problemu przez innych autorów. Dokonano identyfikacji i analizy czynników popytowych rynku okrętowego, podkreślając szczególną rolę krajowego popytu na statki. Określone zostały przewagi konkurencyjne związane rozbudowanym potencjałem technicznym stoczni chińskich, zasobami ludzkimi i niskimi kosztami pracy. Przedstawione zostały problemy poziomu produktywności stoczni i rozwoju sektorów wspomagających i pokrewnych jako czynników konkurencyjności stoczni chińskich. W artykule wskazano na szczególnie aktywną politykę gospodarczą Chin wobec sektora okrętowego, przejawiającą się różnymi formami pomocy państwa dla stoczni. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper was to assess the competitive advantages of the Chinese shipbuilding industry in relation to its main rivals, which are primarily the shipyards of South Korea and Japan. The paper analyzes the competitive advantages of the Chinnese shipbuilding sector according to the diamond model of M. Porter. It and takes into account the research and evaluation of this problem by other authors. The paper includes identification and analysis of: demand factors (emphasizing the special role of domestic demand for ships), competitive advantages related to the expanded technical potential of Chinese shipyards, human resources and low labour costs, problems related to the shipyard's productivity level and the development of supporting and related sectors. The paper also describes China's particularly active economic policy towards the maritime sector, manifesting in various forms of state aid to the shipyards. (original abstract)
Rocznik
Strony
5--22
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • BALance (2014), Competitive Position and Future Opportunities of the European Marine Supplies Industry Final Report, Komisja Europejska.
  • BALance (2017), New Trends in Globalisation in Shipbuilding and Marine Supplies, Consequences for European Industrial and Trade Policy, Shipyard Economics, materiał konferencyjny, Komisja Europejska, styczeń.
  • Bong-Ki-Kwan (2013), The change of world shipbuilding industry, GCC, prezentacja, Workshop OECD WP 6.
  • Brun L., Frederick S. (2017), Korea and the Shipbuilding Global Value Chain, Duke GVC Center.
  • ECORYS (2009), Study on the Competitiveness of the European Shipbuilding Industry, Rotterdam.
  • Gao M. (2014), Maritime clusters in China, University of Turku, Electronic Publications of Pan-European Institute, No. 3.
  • Gilberg L. (2013), Shipbuilding Costs, Jecku Tem, USA Delegation, General Dynamics.
  • Kalouptsidi M. (2018), Detection and Impact of Industrial Subsidies: The Case of Chinese Shipbuilding, "Review of Economic Studies", Vol. 85, No. 2.
  • Liang L.H. (2016), The good and bad outlook for Chinese shipbuilding, "Seatrade Maritime News". http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/the-good--and-bad-outlook-for-chinese-shipbuilding.html, dostęp: 4.01.2019.
  • Liping J., Strandenes S. (2011), Assessing the cost competitiveness of China's Shipbuilding Industry, University of Southern Denmark, Department of Environmental and Business Economics, IME Working Paper 111/11.
  • Liuping Ch. (2014), Analysis on situation and strategy of Chinese Shipbuilding Industry, Development Research Institute of Machinery Industry Economic Management, 2nd International Conference on Education Technology and Information System (ICETIS 2014), Published by Atlantis Press, Pekin.
  • OECD (2015), Shipbuilding and Offshore Industry, Working Party on Shipbuilding, C/WP65.
  • Olczyk M., Kordalska A. (2013), Konkurencyjność sektorów przemysłu przetwórczego i ich wpływ na międzynarodową konkurencyjność gospodarki polskiej - analiza panelowa, IX Kongres Ekonomistów Polskich, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Panigrahi S. (2014), Asian Shipbuilding: A dynamic Market, GTR Export Finance Supplement.
  • Porter M.E. (1985), Competitive Advantage, Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.
  • Rowe M. (2013), Shipbuilding Market Review, Clarkson Asia, Presentation to Marine Money, HK.
  • SEA Europe (2014), Supplying, Building & Maintaing the Future.
  • SEA Europe (2017), Shipbuilding Market Monitoring Report, No. 42.
  • Strodel D. (2015), Imbalances in the shipbuilding industry: magnitude, causes & potential policy implications, Global Maritime Hub, OECD.
  • Thompson T.N. (2014), Chine's Subsidized Shipbuilding, "The Diplomat", No. 21.
  • Tsai Yin-Chung (2010), Shipbuilding Industry in China, "OECD Journal: General Papers", No. 3.
  • UNCTAD (2017), Review of Maritime Transport, ONZ, Nowy York Genewa.
  • Yujing H.E., Xinhua Q. (2014), Analysis of the Formation Mechanism of Competitiveness of Shipbuilding Industry in China, "International Business and Management", Vol. 9, No. 1.
  • Zhao Dan (2011), The Strategy and Innovation of China's Shipbuilding Industry, School of Economics and Management, Beijing Jiaotong University, Chiny.
  • Zhangpeng G., Flynn M. (2016), Productive Shipyards, "Lloyds Shipping Economist".
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171549601

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.