PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 2, cz. 1 Marketing turystyczny | 19--30
Tytuł artykułu

Turystyka zdrowotna jako determinanta kształtowania nowych modeli biznesowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Health Tourism as the Determinant for New Business Models
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polska dołączyła do krajów postrzeganych jako ważne destynacje na światowej mapie turystyki zdrowotnej i medycznej, zyskując miano szpitala Europy. Zaufanie wzbudza wysoka jakość usług medycznych, dostęp do wysokokwalifikowanych specjalistów, dobrze wyposażone placówki oferujące niższe ceny niż w Europie Zachodniej i USA, bezpieczeństwo oraz walory naturalne (w tym mikroklimat i źródła wód mineralnych). Dalszy rozwój turystyki zdrowotnej wymaga promocji i wsparcia organów rządu, ale także zmiany myślenia o organizacji turystyki zdrowotnej na poziomie przedsiębiorstw. Łączenie kompetencji w obszarze turystyki z organizacją pobytów zdrowotnych, pozwala na kształtowanie modeli biznesowych, które poprzez kompleksową odpowiedź na potrzeby klientów umożliwią dostarczanie nowej wartości i generowanie nadzwyczajnych zysków. Celem artykułu jest analiza wpływu dynamicznego rozwoju turystyki zdrowotnej na przeobrażenia modeli biznesu w turystyce. Ilustracją tych zmian są innowacje wdrażane w przedsiębiorstwach działających na rynku turystki zdrowotnej w ramach strategii koncentracji, która umożliwia zajęcie atrakcyjnej niszy rynkowej. (fragment tekstu)
EN
The paper is aimed at the analysis of change in tourism business models under the conditions of the growing importance of medical tourism. Their influence on the hotel business models give rise to marketing innovations and the strategy of concentration aimed at the specific needs of new customers. Research of the conditions for the development of such business models requires systematising the concepts of both: business model and health tourism. It was made on the basis of a critical analysis of scientific literature, surveys and analyses. It was only on this basis that the potential of health tourism in the area of improving business efficiency was indicated. (original abstract)
Rocznik
Strony
19--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Afuah A., Tucci C. (2001), Internet Business Models and Strategies, McGraw-Hill Companies, New York.
  • Arellano de A.B.R. (2007), Patients without borders: the emergence of medical tourism, "International Journal of Health Services", Vol. 37, nr 1, ss. 193-198.
  • Balaban V., Marano C. (2010), Medical tourism research: a systematic review, "International Journal of Infectious Diseases", Vol. 14, ss. 26-45.
  • Berg W. (2008), Gesundheitstourismus und Wellnesstourismus, Oldenburg, Monachium. Białk-Wolf A. (2010), Potencjał rozwojowy turystyki medycznej, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 591, ss. 653-662.
  • Biernat E., Kachniewska M. (2017), Promocja turystyki zdrowotnej w Polsce, badania statutowe, SGH, Warszawa.
  • Bukowska-Piestrzyńska A. (2008), Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CeDeWu, Warszawa.
  • Cavalcante S., Kesting P., Ulhøi J. (2011), Business model dynamics and innovation: (re)establishing the missing linkages, "Management Decisions", Vol. 49, nr 8, ss. 45-61.
  • Chen J., Ching R. (2002), A Proposed Framework for Transitioning to an E-Business Model, "Quarterly Journal of Electronic Commerce", Vol. 3, nr 4, ss. 66-78.
  • Chesbrough H. (2010), Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, "Long Range Planning", Vol. 43, nr 2-3, ss. 32-48.
  • Connell J. (2013), Contemporary Medical Tourism: Conceptualisation, Culture and Commodification, "Tourism Management", nr 34, ss. 1-13.
  • Cook P.S. (2008), What is Health and Medical Tourism?, [online], http://eprints.qut.edu. au/16804/2/c16804.pdf, dostęp: 10.06.2017.
  • Definition of Health Promotion (1989), "American Journal of Health Promotion", vol. 3, nr 3, s. 5.
  • Demil B., Lecocq X. (2010), Business Model Evolution: in Search of Dynamic Consistency, "Long Range Planning", Vol. 43, nr 2-3, ss. 32-45.
  • Doganova L., Eyquem-Renault M. (2009), What do Business Models do? Innovation Devices in Technology Entrepreneurship, "Research Policy", Vol. 38, nr 10, ss. 22-34.
  • Gan L.L., Frederick J.R. (2011), Medical Tourism Facilitators: Patterns of Service Differentiation, "Journal of Vacation Marketing", vol. 17, nr 3, ss. 165-183.
  • Gee Y., Fayos-Sola E. (1997), World Tourism Organization, WTO, Madrid. Ghaziani A., Ventresca M.J. (2005), Keywords and Cultural Change: Frame Analysis of Business Model Public Talk -1975-2000, "Sociological Forum", Vol. 20, nr 4, ss. 54-67.
  • Goodrich J., Goodrich G. (1987), Healthcare Tourism - an Exploratory Study, "Tourism Management", Vol. 8, nr 3, ss. 217-222.
  • Halme M. (2007), Business Models for Material Efficiency Services: Conceptualization and Application, "Ecological Economics", Vol. 63, nr 1, ss. 15-32.
  • Han H. (2013), The Healthcare Hotel: Distinctive Attributes for International Medical Travelers, "Tourism Management", nr 36, ss. 257-268.
  • Heung V., Kucukusta D., Song H. (2011), Medical Tourism Development in Hong Kong: An Assessment of the Barriers, "Tourism Management", nr 32, ss. 995-1005.
  • Hofer S., Honegger F., Hubeli J. (2012), Health Tourism: Definition Focused on the Swiss Market, "Journal of Health Organization and Management", vol. 26, nr 1, ss. 60-80.
  • Hopkins L., Labonte R., Runnels V., Packer C. (2010), Medical Tourism Today: What is the State of Existing Knowledge, "Journal of Public Health Policy", Vol. 31, nr 2, ss. 185-198.
  • Hwang J., Christensen C. (2008), Disruptive Innovation in Health Care Delivery: A Framework for Business Model Innovation, "Health Affairs", Vol. 27, nr 5, ss. 54-64.
  • Iordache C., Ciochiná I., Roxana P. (2013), Medical Tourism - Between the Content and Socio-Economic Development Goals, "Romanian Journal of Marketing", nr 1, ss. 31-42.
  • Johnson M., Christensen C., Kagermann H. (2008), Reinventing Your Business Model, "Harvard Business Review", Vol. 86, nr 12, ss. 28-41.
  • Johnson M.W. (2010), Seizing the White Space: Business Model Innovation for Growth and Renewal, Harvard Business School Publishing, Boston.
  • Jørgensen F., Ulhøi J. (2010), Entrepreneurial Emergence in the Field of M-Commerce: a Generic Business Model Reconceptualization, "Journal of e-business", Vol. IX, nr 1/2, ss. 25-32.
  • Kangas B. (2010), Traveling for Medical Care in a Global World, "Medical Anthropology: Cross Cultural Studies in Health and Illness", Vol. 29, nr 4, ss. 344-362.
  • Kaspar C. (1996), Die Tourismuslehre im Grundriss, wyd. 5., Haupt, Bern/ Stuttgart.
  • Leahy A.L. (2008), Medical Tourism: The Impact of Travel to Soreign Countries for Healthcare, "Surgeon", Vol. 6, nr 5, ss. 260-261.
  • Léon-Jordán J., Kuruvilla A., Jacob R. (2010), Healthcare in Foreign Hands: Trends, Issues, and Directions, "Review of Business Research", vol. 10, nr 5, ss. 54-68.
  • Levary R.R. (2011), Multiple-Criteria Approach to Ranking Medical Tourism Destinations, "Thunderbird International Business Review", vol. 53, nr 4, ss. 529-537.
  • Liu C., Watts B., Litaker D. (2006), Access to and Utilization of Healthcare: The Provider's Role, "Expert Review of Pharmacoeconomics & Outcomes Research", Vol. 6, nr 6, ss. 16-28.
  • Lunt N., Carrera P. (2010), Medical Tourism: Assessing the Evidence on Treatment Abroad, "Maturitas", vol. 66, nr 1, ss. 33-46.
  • MacInnes I. (2002), Business Models for Mobile Content: The Case of M-Games, "Electronic Markets", Vol. 12, nr 4, ss. 15-29.
  • Miles R., Miles G., Snow C. (2006), Collaborative Entrepreneurship: a Business Model for Continuous Innovation, "Organizational Dynamics", Vol. 35, nr 1, ss. 45-60.
  • Milstein A., Smith M. (2007), Will the surgical world become flat?, "Health Affairs", Vol. 26, nr 1, ss. 137-141.
  • Morgan D. (2010), The growth of medical tourism, "OECD Observer", Vol. 281, ss. 12-13.
  • Osterwalder A., Pigneur O., Tucci C.L. (2005), Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept, "Communications of AIS", Vol. 16, ss. 35-49.
  • Pafford B. (2009), The Third Wave-Medical Tourism in the 21st Century, "Southern Medical Journal", Vol. 102, nr 8, ss. 810-813.
  • Rajagopal S., Guo L., Edvardsson B. (2013), Role of Resource Integration in Adoption of Medical Tourism Service, "International Journal of Quality and Service Sciences", vol. 5, nr 3, ss. 321-336.
  • Reed C. (2008), Medical Tourism, "Medical Clinics of North Americ", Vol. 92, nr 6, ss. 1433-1446.
  • Rulle M. (2004), Der Gesundheitstourismus in Europa [w:] Hopfinger H. (red.), Eichstatter Tourismuswissenschaftliche Beitrage (Vol. 4), Profil Verlag GmbH, Munchen/Wien.
  • Sigrist S. (2006), Health Horizons - Guide zu den neuen Gesundheitsmarkten, Gottlieb Duttweiler Institut/GDI, Zurich.
  • Sobo E., Herlihy E., Bicker M. (2011), Selling Medical Travel to US Patient-Consumers: The Cultural Appeal of Website Marketing Messages, "Anthropology and Medicine", nr 18, ss. 119-36.
  • Solomon H. (2011), Affective Journeys: The Emotional Structuring of Medical Tourism in India, "Anthropology and Medicine", nr 18, ss. 105-118.
  • Sztorc M. (2008), Podróże turystyczne obcokrajowców w celach zdrowotnych do Polski [w:] Gaworecki W., Mroczyński Z. (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wyd. WSTiH, Gdańsk.
  • Teece D.J. (2010), Business Model, Business Strategy and Innovation, "Long Range Planning", Vol. 43, ss. 172-194.
  • Turner L. (2007), First World Health Care at Third World Prices: Globalization, Bioethics and Medical Tourism, "BioSocieties", Vol. 2, ss. 303-325.
  • Underwood H., Makadon H. (2010), Medical Tourism: Game-Changing Innovation or Passing Fad?, "Healthcare Financial Management", Vol. 64, nr 9, ss. 112-114.
  • Whittaker A. (2008), Pleasure and Pain: Medical Travel in Asia, "Global Public Health", Vol. 3, ss. 271-290.
  • Woodhead A. (2013), Scoping Medical Tourism and International Hospital Accreditation Growth, "International Journal of Health Care Quality Assurance", Vol. 26, nr 8, ss. 688-702.
  • Yeoh E., Othman K., Ahmad H. (2013), Understanding Medical Tourists: Word-of-mouth and Viral Marketing as Potent Marketing Tools, "Tourism Management", nr 34, ss. 196-201.
  • Yeoman I., Schanzel H., Smith K. (2013), How Ageing Populations Lead to the Incremental Decline of New Zealand Tourism, "Journal of Vacation Marketing", Vol. 19, nr 2, ss. 91-103.
  • Zott C., Amit R. (2010), Business Model Design: an Activity System Perspective, "Long Range Planning", Vol. 43, nr 2-3, s. 67-89.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171550647

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.