PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 8 | nr 1094 Informatyka ekonomiczna : wybrane zagadnienia | 214--223
Tytuł artykułu

Bankowość elektroniczna jako kierunek rozwoju usług bankowych - czynniki wpływające na opłacalność zastosowania technologii informacyjnej

Warianty tytułu
E-Banking as a Direction of Banking Services Development - the Factors Affecting it Application Profitabillity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Można postawić pytanie, dlaczego istnieje tak znaczna dysproporcja między możliwością korzystania z bankowości elektronicznej a faktycznym jej użytkowaniem oraz jakie czynniki wpływają na opłacalność bankowości elektronicznej. Odpowiedź na nie stanowi cel niniejszego artykułu. Przeprowadzone badania leżą w nurcie prac nad analizą relacji typu B2C, dotyczących zarówno zagadnień związanych z Business Value, jak i teorii oczekiwań w zastosowaniach w sektorze bankowości. (fragment tekstu)
EN
This paper answers the following question: Why do the investments in electronic banking not bring the expected returns? This research proves that there are two factors that limit the wide acceptance of electronic banking services: the clients do not trust the IT in electronic banking and are used to traditional forms of banking services. The researchers used the Data Envelopment Analysis (DEA) method to carry out the analysis of banks' resource utilization. The DEA was further enhanced with surveys sent to clients of selected banks. The research concludes that electronic banking is an attractive development strategy. The benefits however, are not always proportional to the costs. To be competitive, and thus to maintain and increase their business value, banks not only need to develop their electronic services but also improve their overall image of a trustworthy financial institution. (original abstract)
Bibliografia
  • Anderson T. (1996), DEA: Data Envelopment Analysis, http://www.emp.pdx.edu/dea/wvdea.html.
  • Anguelov Ch.E., Hilgert M.A. (2005), U.S. Consumers and Electronic banking 1995-2003, www.federalreserve.gov/pubs/bulletin/2004/winter04_ca.pdf.
  • Arnold, M. (2002), Servis is servise, "General Management" nr 1, s. 20.
  • Berger A.N., Humphrey D.B. (1997), Efficiency of Financial Institutions: International Survey and Directions for Future Research, "European Journal of Operational Research" nr 98.
  • Charnes A., Cooper W.W., Lewin A.Y., Seiford L.M. (red.) (1995), Data Envelopment Analysis: Theory, Methodology and applications, Kluwer Academie Publishers.
  • Charnes A., Cooper W.W., Rhodes A. (1978), Measuring the Efficiency of Decision Making Units, "European Journal of Operational Research" nr 2.
  • Carry N.G. (2004), Does IT Matter? "Information Technology and the Corrosion of Competitive Advantage", HBS Press Book.
  • Kisielnicki J.A. (red.) (2002), Modem Organizations in Virtual Communities, IRM Press.
  • Mazur L. (2002), Internet has put Convenience on Consumers' list, "Marketing" nr 1, s. 16.
  • Murphy P., (2002), Why WingspanBank Couldn't Stay Allot, "Bank Technology News", http://www.electronicbanker.com/btn/articles.
  • Reports online activities & persuits (2005), www.pewinternet.org/PPF/r/149/report_display.as.
  • Reichheld F.F. (2001), Lead for the Loyalty, "Harvard Business Review, lipiec/sierpień, s. 76.
  • Reichheld F.F., Schefter P. (2000), E-Loyalty, Your Secret Weapon on the Web, "Harvard Business Review", lipiec/sierpień, s. 105.
  • Schell H. (2000), EMS: Efficiency Measurement System, User's Manual Version 1.3, http://www.wiso.uni-dortmund.de/lsfg/or/schel/ems/.
  • Seiford L.M. (1992), A Bibliography of Data Envelopment Analysis 1978-I992.Technical Report, The University of Massachusetts.
  • Seiford L.M., Thrall R.M. (1990), Recent developments in DEA. The Mathematical Programming Approach to Frontier Analysis, "Journal of Econometrics" nr 46.
  • Shao M., Lin W. (2002), Technical Efficiency Analysis of Information Technology Investments, "Information & Management", s. 391- 401.
  • Schefczyk M. (1996), Data Envelopment Analysis, "DBW" nr 56, s. 178.
  • Sutherland P., Tan B.F. (2004), The Nature of Consumer Trust in B2C Electronic Commerce: A Multi-Dimensional Conceptualism, IRMA.
  • Turban E., King J., Lee J., Warkentin M., Chung H.M.(2002), Electronic Commerce, Prentice Hall.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171550801

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.