PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 16 | nr 1100 Zastosowania metod ilościowych | 21--30
Tytuł artykułu

Przegląd podstawowych zastosowań metod statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych

Autorzy
Warianty tytułu
The Applications of Multivariate Statistical Data Analysis Methods in Marketing Research : a Review
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Właściwe stosowanie w badaniach marketingowych odpowiednich metod statystycznej analizy wielowymiarowej wymaga dysponowania wiedzą o możliwościach ich wykorzystania w rozwiązywaniu konkretnych problemów marketingowych. O ile w przypadku jedno- i dwuwymiarowych metod analizy danych trudno jest wskazać konkretne pola zastosowań, o tyle dla wielowymiarowych metod analizy danych istnieje taka możliwość. Celem artykułu jest zaprezentowanie podstawowych obszarów zastosowań metod statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych. W części pierwszej przedstawiono klasyfikację metod statystycznej analizy wielowymiarowej uwzględniającą cztery kryteria: rodzaj badania, skale pomiaru zmiennych, przedmiot badania, typ metody. Część druga zawiera krótką charakterystykę problemów marketingowych, a część trzecia - metody statystycznej analizy wielowymiarowej pozwalające na ich rozwiązanie. (fragment tekstu)
EN
The author discusses main applications of selected multivariate statistical methods in solving marketing problems. In the first part of the article classification of multivariate methods in marketing research was presented based on four criteria. The proper application of data analysis methods in marketing research requires the knowledge of marketing problems. These problems are discussed in part two. In the third part of the article multivariate statistical methods were indicated to solve mentioned marketing problems. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Crask M., Fox R.J., Stout R.G., Marketing Research. Principles and Applications, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1995.
  • Garbarski L., Rutkowski J., Wrzosek W., Marketing, PWE, Warszawa 1992.
  • Gatnar E., Walesiak M. (red.), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, AE, Wrocław 2004.
  • Green P.E., Tull D.S., Albaum G., Research for Marketing Decisions, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1988.
  • Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C., Multivariate Data Analysis with Readings, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1995.
  • Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C., Multivariate Data Analysis, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1998.
  • Jajuga K., Statystyka ekonomicznych zjawisk złożonych - wykrywanie i analiza niejednorodnych rozkładów wielowymiarowych, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 371, Seria: Monografie i Opracowania nr 39, AE, Wrocław 1987.
  • Jajuga K.. Walesiak M., Uwagi o badaniach niewyczerpujących przy zastosowaniu metod statystycznej analizy wielowymiarowej, [w:] J. Paradysz (red.), Statystyka regionalna. Sondaż i integracja baz danych, AE, Poznań 1997, s. 33-41.
  • Jajuga K., Walesiak M., Dziechciarz J., Minimum programowe w zakresie zastosowań metod ekonometrycznych i statystycznych w finansach i marketingu, [w:] Materiały z konferencji dydaktycznej nt. 'Teraźniejszość i przyszłość studiów na kierunku Informatyka i Ekonometria', 17-18.06.1996, Łódź 1996, s. 28-43.
  • Kendall M.G., Multivariate Analysis, Griffin, London 1975.
  • Kinnear T.C., Taylor J.R., Marketing Research. An Applied Approach, McGraw-Hill, New York 1991.
  • Kinnear T.C., Taylor J.R., Marketing Research. An Applied Approach, McGraw-Hill, New York 1996.
  • Kotler P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
  • Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.
  • Lattin J.M., Carroll J.D., Green P.E., Analyzing Multivariate Data, Brooks/Cole, Pacific Grove 2003.
  • Leeflang P.S.H., Wittink D.R., Wedel M., Naert P.A., Building Models for Marketing Decisions, Kluwer, Boston, Dordrecht, London 2000.
  • Punj G., Stewart D.W., Cluster analysis in marketing research: review and suggestions for application, "Journal of Marketing Research", 1983, 134-148.
  • Segal M.N., Johar J.S., On improving the effectiveness of test marketing decisions, "European Journal of Marketing" 1992 Vol. 26, No. 4, 21-33.
  • Smith W.R., Product differentiation and market segmentation as alternative marketing strategies, "Journal of Marketing" 1956 Vol. 21, No. 3, 3-8.
  • Walesiak M., Syntetyczne badania porównawcze w świetle teorii pomiaru, "Przegląd Statystyczny" 1990 z. 1-2, 37-46.
  • Walesiak M., Statystyczna analiza wielowymiarowa w badaniach marketingowych, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 654, Seria: Monografie i Opracowania nr 101, AE, Wrocław 1993.
  • Walesiak M., The analysis of factors influencing the choice of the methods in the statistical analysis of marketing data, "Statistics in Transition" 1995 Vol. 2, No. 2, 185-194.
  • Walesiak M., Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa 1996.
  • Wedel M., Kamakura W.A., Market Segmentation. Conceptual and Methodological Foundations, Kluwer, Boston, Dordrecht, London 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171550825

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.