PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 2, cz. 1 Marketing turystyczny | 175--184
Tytuł artykułu

Wybrane narzędzia marketingu wewnętrznego wykorzystywane w Grupie Hotelowej ORBIS

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Internal Marketing Tools Used in the ORBIS Hotel Group
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zasoby ludzkie to bez wątpienia najważniejszy kapitał współczesnych przedsiębiorstw hotelowych. To od kompetencji i zaangażowania pracowników w znacznej mierze zależy jakość usług, poziom zadowolenia gości, a w konsekwencji sukces lub porażka biznesowa firmy. Trudno również wskazać obszar funkcjonalny hotelu bądź proces, w których nie byłoby konieczności zaangażowania ludzi. Złożoność i pracochłonność produktu hotelowego sprawiają ponadto, że ważna jest nie tylko liczba i jakość pracowników, lecz także umiejętność zarządzania ich pracą. Konieczność przekonania pracowników do utożsamiania się z celami oraz strategią przedsiębiorstwa wymaga stosowania skutecznych narzędzi [Tokarz-Kocik 2010, s. 126; Puciato 2016, ss. 167-168]. Jednym z nich jest bez wątpienia działalność marketingowa, której kompozycja 4P od wielu lat poszerzana jest o piąty element - właśnie personel. Podejmowanie działań marketingowych w obszarze zarządzania kadrami odnosi się do kreowania marki pracodawcy, która jest podstawą kontraktu psychologicznego między organizacją a jej pracownikami [Mazur 2015, s. 190; Olearnik 2016, s. 12]. Kluczową kwestią w tym obszarze jest właściwe komunikowanie się pracowników. Zdaniem Krystyny Mazurek- -Łopacińskiej i Magdaleny Sobocińskiej [2011, ss. 550-552] rozwijanie form komunikacji wewnętrznej stanowi warunek sprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz umożliwia stosowanie marketingu wewnętrznego. Głównym problemem badawczym w pracy są narzędzia komunikacji wykorzystywane we współczesnych przedsiębiorstwach hotelowych, na przykładzie Grupy Hotelowej ORBIS. Przyjęto hipotezę, że nowoczesne narzędzia komunikacji mogą mieć szerokie zastosowanie we współczesnych hotelach i znajdować zastosowanie chociażby w realizacji polityki społecznej odpowiedzialności biznesu, zarówno w obszarze środowiskowym, jak i społecznym. (fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to present selected internal marketing tools used in the Orbis Hotel Group. The company is the largest hotel group in Central and Eastern Europe, consisting of 116 hotel facilities with 19842 rooms. Most of the hotels (70) are located in Poland, 17 in Hungary, 8 in the Czech Republic, 7 in Romania, 5 in Lithuania, 4 in Latvia, 2 in Bulgaria and Slovakia and 1 in Macedonia. The key internal marketing tool used in Orbis is Yammer. It is a social network used for many activities. One of them is a program aimed at limiting the amount of wasted food in Group hotels. The second one is based on designing and creating hotel rooms according to the employees' original ideas. Internal marketing in Orbis turned out to be an area of generating various socio-economic and financial benefits, both for internal and external stakeholders. (original abstract)
Rocznik
Strony
175--184
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Biesaga-Słomczewska E. (2017), Marketing wewnętrzny i public relations w realizacji funkcji personalnej, "Studia Ekonomiczne", nr 313.
  • Bovee C., Thill J. (1992), Marketing, McGraw-Hill, New York.
  • Chrzan E. (2017), Marketing wewnętrzny wobec outsourcingu, "Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej", nr 25 (1).
  • Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J. (2006), Marketing usług, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Goranczewski B. (2011), Klient wewnętrzny w zarządzaniu administracją publiczną, "Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu", nr 26.
  • Goranczewski B., Puciato D. (2008), Znaczenie świadomości pracowników w normatywnych systemach zarządzania, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 31.
  • Grzybek M., Kawa M. (2016), Znaczenie rozwoju marketingu wewnętrznego w umacnianiu pozycji rynkowej na przykładzie firmy X, "Marketing i Zarządzanie", nr 3(44).
  • Kantyka J. (2017), Analiza porównawcza zastosowania wybranych narzędzi marketingu wewnętrznego w fitness clubach z regionu Śląska w latach 2010-2015, "Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu", nr 58.
  • Kotler P. (1999), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Felberg SJA, Warszawa.
  • Mazur R. (2015), Marketing wewnętrzny jako element rozwoju jednostek samorządowych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", nr 4.
  • Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2011), Nowoczesne koncepcje zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście rozwoju marketingu, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 74.
  • Mruk H., Pilarczyk B., Szulce H. (2007), Marketing. Uwarunkowania i instrumenty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Olearnik J. (2016), Współczesny marketing w turystyce i jego specyfika, "Ekonomiczne Problemy Turystyki", nr 1 (33).
  • Olsztyńska A. (2002), Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie [w:] H. Mruk (red.) Komunikowanie się w biznesie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Otto J. (2004), Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie, C.H. Beck, Warszawa.
  • Panasiuk A. (2005), Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Puciato D. (2016), Przedsiębiorstwo hotelowe. Aspekty ekonomiczne, finansowe i organizacyjne, Difin, Warszawa.
  • Tokarz-Kocik A. (2010), Marketing wewnętrzny w przedsiębiorstwach hotelarskich na przykładzie Hotelu Amber Baltic w Międzyzdrojach, "Ekonomiczne Problemy Turystyki" nr 16.
  • Wierzbiński B. (2012), Marketing wewnętrzny a orientacja na klienta w procesie budowy przewagi rynkowej, "Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu" nr 26.
  • Wiktor J. (2001), Promocja. System komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Grupa Orbis, www.orbis.pl, kwiecień 2018.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171551459

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.