PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 29 | 187--198
Tytuł artykułu

Najważniejsze czynniki wpływające na pozytywną ocenę lekarza pediatry oraz poradni pediatrycznej przez rodziców na przykładzie województwa śląskiego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Most Important Factors Influencing the Levels of Parents' Satisfaction with Outpatient Pediatric Care in Silesian Voivodeship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wstęp: Współczesność to rozwój technologii informacyjnych oraz nowoczesnych metod promocji. Reprezentanci każdej z dziedzin sektora usług ulegają presji społecznej, angażując się w kreowanie wizerunku oraz budowę marki. Dzięki profesjonalnej działalności w tym zakresie można uzyskać przewagę nad konkurencją. Dotyczy to również lekarzy oraz zarządzających podmiotami ochrony zdrowia. Dobry wizerunek wpływa na zaufanie pacjentów w stosunku do podmiotów działalności leczniczej. Niezwykle interesującą kwestią wydaje się zatem, co jest decydującym czynnikiem wpływającym na pozytywną ocenę lekarza pediatry oraz poradni pediatrycznej przez rodziców na przykładzie województwa śląskiego. Materiał i metody: W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i technikę ankiety. Przeprowadzono ją w jedenastu placówkach oświatowych na terenie województwa śląskiego w okresie od maja 2016 do stycznia 2017 roku. Grupa badana liczyła 123 osoby - byli to rodzice dzieci mających mniej niż osiemnaście lat. Wyniki: Zdecydowana większość badanych uznaje za najważniejsze czynniki w pozytywnej ocenie wizyty w poradni pediatrycznej uprzejmość personelu oraz łatwą rejestrację. Na dobrą renomę lekarza składają się przede wszystkim takie czynniki jak podejście do pacjenta oraz klarowne i obszerne wyjaśnienia dotyczące diagnozy. Na pytanie, co wpływa na podjęcie decyzji o wyborze lekarza przez rodziców, najpopularniejszą odpowiedzią było polecenie przez rodzinę lub znajomych. Wnioski: Mimo powszechności dostępu do Internetu oraz rozwoju technologii, nadal najistotniejszym czynnikiem w wyborze lekarza pediatry jest polecenie przez rodzinę, lub znajomych. Podobnie jak w przypadku innych dziedzin sektora usługowego najistotniejszymi czynnikami w pozytywnej ocenie placówki jest uprzejmość personelu oraz łatwość w realizacji formalności. (abstrakt oryginalny)
EN
Introduction: Our times are characterized by the development of information technologies and modern advertising methods. Representatives of each field of the service sector face social pressure, engaging in the process of creation of the image and building the brand. Thanks to professional activity in this area, they can gain an advantage over their competition. This also applies to doctors and managers of health care entities. A good image affects the patients' trust in relation to the subjects of the therapeutic activity. So what seems to be an extremely interesting issue is the identification of the decisive factor influencing the positive perception of pediatricians and outpatient pediatric care by parents in Silesian voivodeship. Material and methods: The diagnostic survey method, and the survey technique were applied in the course of research conducted in eleven educational institutions in Silesian Voivodeship in the period between May 2016 and January 2017. The sample group consisted of 123 people - parents of children up to eighteen years old. Results: A vast majority of the respondents consider politeness of the staff and the ease of the registration procedure to be the crucial factors affecting their positive assessment of their visit to the pediatric clinic. The doctors' good reputation results mainly from factors such as their attitude to patients and provision of clear and extensive feedback. When asked about the factors influencing their decision to choose a particular doctor, the most respondents mentioned a personal recommendation by a family member or friend. Conclusions: Despite their common access to the Internet and the development of technology, a recommendation by a family member or friend constitutes the most popular choice quoted by the respondents. Just like in the case of other areas of the service sector, the most important factors in a positive assessment of the facility are the courtesy of the staff and the ease of completing the formalities. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
187--198
Opis fizyczny
Twórcy
  • Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  • Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Bibliografia
  • A New Dimension of Health Care: Systematic Review of the Uses, Benefits, and Limitations of Social Media for Health Communication, Monitoring Editor: Gunther Eysenbach, Reviewed by P. Schulz, A. M. Auvinen i wsp., "J Med Internet Res." 2013 Apr; 15 (4): e85, Published online 2013 Apr 23.
  • Berk R.A., How do you leverage the latest technologies, including Web 2.0 tools, in your classroom?, "International Journal of Technology in Teaching and Learning" 2010, 6(1), s. 1-13.
  • Czerw A., Religioni U., Matuszna A. i wsp., Zasady skutecznej komunikacji w placówkach medycznych, "Hygeia Public Health" 2012. Vol. 47(3).
  • Doctors' use of social media, "General Medical Council", Published March 2013.
  • Holecki T., Skrzypek M., Szlapa M., Kształtowanie wizerunku placówki podstawowej opieki zdrowotnej w kontekście roli lekarza rodzinnego, Studia Ekonomiczne/Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2013, s. 149 -156.
  • Kocemba P., Lasota M., Sroka N.H. i wsp., Facebook-based medicine, czyli profesjonalny wizerunek lekarza w internecie, "Pediatr Med Rodz." 2015, nr 11(3), s. 328 - 338.
  • Korsch B.M., Gozzi E.K., Francis V., Gaps in doctor-patient communication, "Pediatrics" 1968, Vol. 42 (issue 5).
  • Małecka B., Marcinkowski J.T., Satysfakcja pacjenta czynnikiem kształtującym współczesny rynek usług medycznych, "Probl Hig Epidemiol" 2007, nr 88(1), s. 17 -19.
  • Małkowska M.A., Innowacje technologiczne na rynku usług medycznych w Polsce, "Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula", 2014, 1(39), s. 26 - 37.
  • Ostrowska S., Kształtowanie wizerunku podmiotu działalności leczniczej, "Studia Ekonomiczne", Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, 2014, nr 185, Public relations: doskonalenie procesu komunikowania w przestrzeni publicznej, s. 142 -150.
  • Swartz J., The doctor's office: Poor design may cost you patients, "Business" 1989, nr 140, s. 320 - 321.
  • Syrkiewicz-Świtała M., Holecki T., Bryła K., Budowanie wizerunku gabinetów stomatologicznych za pośrednictwem narzędzi public relations, "Ann. Acad. Med. Siles" 2014, 68, 2, s. 117 -128.
  • Szpringer M., Chmielewski J., Kosecka J., i wsp., Poziom satysfakcji pacjenta jako jeden z aspektów jakości opieki medycznej, "Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu" 2015, tom 21, nr 2, s. 132 -137.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171551725

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.