PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 2 | 5--16
Tytuł artykułu

Segmentacja rynków Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystaniem metody CMS

Autorzy
Warianty tytułu
Segmentation of Markets in Central and Eastern Europe with the Use of the CMS Method
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem badania przedstawionego w artykule jest przeprowadzenie analizy porównawczej krajów Europy Środkowo-Wschodniej w zakresie efektów towarzyszących zmianom ich eksportu. Wykorzystano dane Eurostatu za rok 2016. Efekty zmian eksportu poszczególnych krajów wyodrębniono na podstawie modelu stałego udziału w rynku (Constant Market Share - CMS) opracowanego przez Leamera i Sterna. Obliczone efekty: popytowy, struktury przestrzennej, struktury towarowej i konkurencji umożliwiły szczegółową ocenę źródeł zmian zachodzących w eksporcie porównywanych krajów i pozwoliły odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu zmiany w eksporcie można wytłumaczyć koniunkturą w światowym handlu określonymi grupami towarów, a w jakim wynikają one z konkurencyjności samych krajów. Dzięki zastosowaniu metod wielowymiarowej analizy statystycznej dla wyznaczonych efektów zidentyfikowano grupy krajów o najbardziej zbliżonej pozycji w układzie przestrzenno-towarowym, w tym krajów o podobnej konkurencyjności handlu. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper aims at making a comparative analysis of the Central and Eastern European countries in the scope of effects accompanying changes in their export. The Eurostat's data for 2016 were used in the study. The effects of changes in export of individual countries were separated based on the Constant Market Share (CMS) model developed by Leamer and Stern. The calculated effects such as: demand effect, market distribution effect, commodity composition effect and competitiveness effect enabled a detailed assessment of the sources of changes occurring in export of individual countries. They allowed, in particular, for answering the following question: to what extent may changes in export be explained by the economic situation in the world commodity trade of individual clusters and to what extent do they result from the competitiveness of these countries? The application of the multivariate statistical analysis method for the selected effects allowed for the identification of clusters of countries with the most similar position in the spatial and commodity arrangement, including countries of similar trade competitiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--16
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Dolnicar, S. (2004). Beyond "Commonsense Segmentation" - a Systematic of Segmentation Approaches in Tourism. Journal of Travel Research, 42(3), 244-250.
  • Duliniec, E. (1994). Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: PWN.
  • Green, P. E. (1977). New Approach to Market Segmentation. Business Horizons, 20(1), 61-73.
  • Gutman, J. (1984). Analyzing Consumer Orientations Toward Beverages through Means-End Chain Analysis. Psychology & Marketing, 1(3/4), 23-43.
  • Hassan, S. S., Craft, S. H. (2005). Linking Global Market Segmentation Decisions with Strategic Positioning Options. Journal of Consumer Marketing, 22(2), 81-89.
  • Kumar, V. (2000). International Marketing Research. Upper Saddle River: Prentice Hall.
  • Leamer, E., Stern, R. (1970). Quantitative International Economics. Chicago: Aldine Publishing Co.
  • Misala, J., Pluciński, E. M. (2000). Handel wewnątrzgałęziowy między Polską a Unią Europejską. Teoria i praktyka. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, 152-153.
  • Mynarski, S. (2001). Badania rynkowe w przedsiębiorstwie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
  • Rao, Ch. P., Wang, Z. (1995). Evaluating Alternative Strategies in Standard Industrial Markets. European Journal of Marketing, 29(2), 58-75.
  • Sobczak, E. (2010). Segmentacja rynków zagranicznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Tyszyński, H. (1951). World trade in manufactured commodities, 1899-1950. The Manchester School of Economic and Social Studies, 19(3), 272-304.
  • Walesiak, M., Bąk, A. (2000). Conjont analysis w badaniach marketingowych. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Wind, Y. (1978). Issues and Advances in Segmentation Research. Journal of Marketing Research, 15(3), 317-337.
  • Young, S., Feigin, B. (1975). Using the Benefit Chain for Improved Strategy Formulation. Journal of Marketing, 39(3), 72-74.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171554197

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.