PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 157 | 68
Tytuł artykułu

Is a Fiscal Policy Council needed in Poland?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Czy Rada Polityki Fiskalnej jest potrzebna Polsce?
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Mainstream economic theory indicates that the optimal fiscal policy must fulfill at least two basic conditions: it must be sustainable, and it must be counter-cyclical. Fiscal policy is sustainable if the public debt to GDP ratio converges toward a constant value in the long run. This is the equivalent of stating that the government is bound by an intertemporal budget constraint, so it cannot finance its spending by increasing the debt to GDP ratio indefinitely. A counter-cyclical policy is a policy that reduces the amplitude of the business cycle fluctuations, meaning it is expansionary during economic slowdowns and contractionary during economic expansions. Even though economists have differing opinions on the specific recommendations for economic policy, I believe we would be hard-pressed to find one who questions the aforementioned consensus-that is, an economist who states that fiscal policy is optimal when it is pro-cyclical or leads to unlimited growth in the public debt to GDP ratio.(fragment of text)
Teoria ekonomii głównego nurtu wskazuje, że optymalna polityka fiskalna musi spełniać co najmniej dwa podstawowe warunki - musi być zrównoważona i antycykliczna. Politykę zrównoważoną definiuje się jako taką, która powoduje zbieganie relacji długu do PKB w długim okresie do stałej wartości. Jest to równoważne ze stwierdzeniem, że rząd jest związany międzyokresowym ograniczeniem budżetowym, czyli nie może finansować wydatków zwiększając w nieskończoność relację długu publicznego do PKB. Politykę antycykliczną definiuje się jako zmniejszającą amplitudę wahań cyklicznych gospodarki, czyli ekspansywną w fazie spadkowej cyklu koniunkturalnego oraz restrykcyjną w fazie ekspansji gospodarczej. Mimo że ekonomiści mają różne opinie na temat szczegółowych rekomendacji dla polityki gospodarczej, trudno byłoby znaleźć ekonomistę podważającego wyżej opisany konsensus, tzn. twierdzącego, że polityka fiskalna jest optymalna wtedy, gdy jest procykliczna lub prowadzi do nieograniczonego wzrostu relacji długu publicznego do PKB.(fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
68
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Calmfors, L and Wren-Lewis, S., 2011: What should fiscal councils do?, Oxford University Discussion Paper Series 537
  • Eden, Holger van and Pokar Khemani and Richard P. Emery Jr., 2013: Developing Legal Frameworks to Promote Fiscal Responsibility: Design Matters in: Marco Cangiano-Teresa Currestine-Michel Lazare: Public Financial Management and Its Emerging Architecture, International Monetary Fund.
  • Fabrizio, S., 2007: What triggers the reforms of budget institutions? The case of Hungary in the European context in: Hungary: Selected issues, IMF Country Report 07/251 pp 47-57 (https://bit.ly/2PXSYuG )
  • Kopits, G (ed.), 2013: "Restoring Public Debt Sustainability - The Role of Independent Fiscal Institutions", Oxford University Press
  • Kraan, D.-J. and Bergvall, D. and Hawkesworth, I. nad Krause, Ph., 2007: Budgeting in Hungary, "OECD Journal on Budgeting " Vol. 6 Nr. 3. (https://bit.ly/2PXdiwA)
  • OECD, 2014: Recommendation on Principles for Independent Fiscal Institutions (https://bit.ly/2Fhsxh4)
  • Romhanyi, B., 2004: Lessons for Hungary from Budgeting in the US, "Public Finance Quarterly", 2004/9, 957-976
  • Romhanyi, B., 2007: Reforming fiscal rules and institutions in Hungary - aspects and proposals " Public Finance Quarterly", 2007/2, 341-376
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171554703

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.