PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 15 | 207--219
Tytuł artykułu

Dialog, etyka, gospodarka : zastosowania dialogu w zarządzaniu w ujęciu niemieckojęzycznej etyki gospodarczej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Dialogue, Ethics, Economy : Aplication of Dialogue in Managment
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wydawać by się mogło, że w dobie rozwoju technologii informatycznych, które zaowocowały powstaniem Internetu, poczty elektronicznej i komunikatorów oraz upowszechnieniem telefonii komórkowej toczy się w firmach nieustający dialog. Nic bardziej zwodniczego niż to przeświadczenie. Wbrew pozorom nie mamy więcej czasu na prowadzenie dialogu w pracy a wręcz przeciwnie, media elektroniczne dostępne w firmie bombardują nas jedno kierunkowymi komunikatami - informacjami. Ilość informacji gromadzonych przez firmy i przekazywanych pracownikom jest tak duża, że zaczyna wymykać się wewnętrznej, a co dopiero zewnętrznej kontroli. Ujawniane osobom niepowołanym informacje prowadzą często do kompromitacji firm a nawet służą do ich terroryzowania. Te miliardy informacji, które ktoś gromadzi, przegląda, selekcjonuje i przekazuje zmniejszają czas na podjęcie rozmowy, a nawet niekiedy, uniemożliwiają zebranie własnych myśli. Zatem, w dobie coraz doskonalszych systemów komunikowania mamy tyle samo czasu, a nawet może mniej, na prowadzenie w pracy rozmowy, która mogłaby przeistoczyć się dialog. Zalew informacji służbowych i prywatnych prowadzi w sposób naturalny do sytuacji, że rozmowę sprowadzamy do wymiany informacji. Wymieniając informacje nie prowadzimy jednak dialogu. (fragment tekstu)
EN
The article presents the conditions to be met by the conversation to become a dialogue. Based on the concept of dialogue was established philosophy and ethics of dialogue, which we present. Its representatives include: Jurgen Habermas and Karl Otto Apel. Then, on the example of German business ethics demonstrates how philosophy and ethics of dialogue could become the foundation of the Republican economic ethics created by Peter Ulrich and business ethics developed by Horst Steimann. In the opinion of the author, they may be helpful in developing a new version of business ethics, which is formed under the influence of reflection on experiences Financial and economic crisis that began in 2008, and whose effects are visible to this day. (original abstract)
Rocznik
Tom
15
Strony
207--219
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Apel K.O., Etyka dyskursu, "Principia" 1992, nr 5.
  • Apel K.O., Zasada samoufundowania swoich podstaw w hermeneutycznej rekonstrukcji historii, tł. P. Znaniecki [w:] Rozumność i racjonalność, red. T. Buksiński, Wydawnictwo IF UAM, Poznań 1997.
  • Baran B., Z historii "nowego myślenia" [w:] Rozum, słowo. Eseje dialogiczne, PAT, Kraków 1987.
  • Brown M.T., Proces etyczny: strategia podejmowania właściwych decyzji, "Prakseologia" 1997, nr 1-4 (134-137).
  • Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego, t. 1, tł. A.M. Kaniowski, PWN, Warszawa 2000.
  • Heidegger M., Droga do języka, tł. J. Mizera [w:] W drodze do języka, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2000.
  • Platon, Fajdros, tł. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1958.
  • Platon, Parmenides, tł. W. Witwicki, Wydawnictwo Antyk, Kęty 2002.
  • Tischner J., Polski kształt dialogu, Biblioteka Spotkań, Kraków-Warszawa-Lublin 1980.
  • Zwolski E., Komentarz [w:] Platon, Phaidros, tł. E. Zwolski, Aureus, Kraków 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171554781

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.