Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Application Max Scheler's Phenomenology of "Moral Flight" to Analyze the Leadership
Języki publikacji
Abstrakty
Fenomenologia (personalistyczna) zmierza do zrozumienia fenomenu człowieka, a fenomenologia przywództwa - do uchwycenia istoty pracy menedżera. Fenomenologia przywództwa to takie ujęcie, które sprawia, że idea być kimś - czynić coś staje się przewodnią zasadą zarządzania. Pozwala ona ponadto na stwierdzenie, iż ekonomizm współczesnej cywilizacji godzi w godność osoby ludzkiej. To właśnie pod wpływem nazbyt pozytywistycznego traktowania ekonomii doszło w sferze gospodarczej do negatywnego zjawiska - depersonalizacji człowieka. Depersonalizacja dokonała się przede wszystkim w wyniku nadmiernego eksponowania "kapitału" w ekonomii i niedoceniania innych czynników rozwoju. Także dominujący technokratyczny paradygmat przywództwa w biznesie ma w tym swój udział. Jego zmiana wymaga nowego spojrzenia zarówno na teorię, jak i na praktykę zarządzania2
Phenomenology of management seeks to grasp the essence of manager's work - its core is the analysis of leadership. Phenomenology of leadership is an approach that makes the idea "to be someone - to do something" becomes the guiding principle of of management. Max Scheler's "moral flight" phenomenology is one of the most important inspiration in the analysis of leadership. His anthropology reveals that being a man is in fact a continuing task that is impossible to take, and the result depends on the man himself. Scheler's phenomenology is a good way to discover the essence of leadership (eidos) in the process of culture change. This article presents a case study: Ricardo Semler's inner transformation, who might overcome the technocratic attitude and make the "moral flight". The main inspiration for him was a metaphor "builder of cathedrals". As a result of his own inner transformation has become a "builder of cathedrals", such as a leader, who serves - it was a condition for conversion of others in the "cathedral builders". As a result of the Semler's "moral flight" their company was transformed in "cathedral builders" guild - community of work. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
- Agazzi E., Dobro, zło i nauka. Etyczny wymiar działalności naukowo-technicznej, Of. Akademicka OAK, Warszawa 1997.
- Baranowska M.M., Człowiek jako osoba duchowa w ujęciu Maxa Schelera, "Fenomenologia" 2009, nr 7.
- Bombała B., The Autocreation of a Manager in the Process of Transformational Leadership, in. Life - Truth in its Varius Perspectives (Analecta Husserliana LXXVI), red. A.-T. Tymieniecka, Kluwer Academic Publishers, Dordrecht 2002, s. 335-346.
- Ingarden R., Człowiek i przyroda [w:] Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
- Krupa M., "Dżungla" teorii organizacji i zarządzania - poznanie zdeterminowane pytaniem o światopogląd?, "Annales. Etyka w życiu gospodarczym" 2006, vol. 9, nr 1.
- Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy, PWN, Warszawa 1991.
- Orlik P., Fenomenologia świadomości aksjologicznej. Max Scheler - Dietrich von Hilde-brand, W drodze, Poznań 1995.
- Sanders P., Phenomenology: A New Way of Viewing Organizational Research, "The Academy of Management Review" 1982, vol. 7.
- Scheler M., O idei człowieka [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987.
- Scheler M., O istocie filozofii i moralnym warunku poznania filozoficznego [w:] M. Scheler, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987.
- Scheler M., Światopogląd filozoficzny [w:] Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, PWN, Warszawa 1987.
- Semler R., Na przekór stereotypom. Tajemnica sukcesu najbardziej niezwykłego przedsiębiorstwa na świecie, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998.
- Spiegelberg H., Phenomenology in Psychology and Psychiatry. A Historical Introduction, Northwestern University Press 1972.
- Stein E., O zagadnieniu wczucia, Wyd. ZNAK, Kraków 1988.
- Węgrzecki A., O poznawaniu drugiego człowieka, Wyd. Naukowe PAT, Kraków 1992.
- Wiśniewski R., Trzy typy teorii etycznych a etyka biznesu [w:] Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, PWN, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
DOI
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171554851