PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 15 | 339--346
Tytuł artykułu

Rola społecznej odpowiedzialności biznesu w budowaniu konkurencyjności regionu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Corporate Social Responsibility in Building Competitive Region
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialne kreują istotne dla rozwoju czynniki konkurencyjności regionu jakimi są kapitał ludzki, kapitał społeczny oraz innowacje. Ich odpowiednia konfiguracja decyduje o uzyskaniu przewagi konkurencyjnej nad innymi regionami. Możemy mówić tu o sprzężeniu zwrotnym. Firmy wykorzystują czynniki, które są ważne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Równolegle przyczyniają się do tworzenia elementów, które świadczą o konkurencyjności regionu. Tym samym wysoki poziom czynników konkurencyjności tworzy warunki do prowadzenia działalności gospodarczej i przyciągając do regionu nowe przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że jednostki gospodarcze aby działać zgodnie z CSR muszą być poinformowane o płynących z niej korzyściach. Podmioty powinny również być świadome, że ich funkcjonowanie istotnie oddziałuje na otoczenie. Będąc odpowiedzialne społecznie pokazują, że nie są na nie obojętne. Rozpowszechnianie koncepcji może skutkować rozwojem regionu i kraju. Jednakże władze rządowe i samorządowe powinny w pierwszej kolejności tworzyć odpowiednie warunki do rozwoju biznesu (sprzyjające regulacje prawne, dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna itp.), a w dalszej kolejności zachęcać do wdrażania Corporate social responsibility. (fragment tekstu)
EN
Today, the concept of Corporate Social Responsibility is more popular in Poland. Under the framework, many companies are taking actions to its stakeholders and the environment. These include building human capital, social capital and innovation. These elements are the immaterial factors of competitiveness of the region. This means that the actors in the CSR contribute to increasing the competitiveness of the region and its competitive advantage. The article discusses the factors of competitiveness and also provides examples of companies that build them. (original abstract)
Rocznik
Tom
15
Strony
339--346
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Coleman J.S., Foundations of Social Theory, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge 1990.
  • Fitz-Enz J., Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Oficyna Ekonomiczna: Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001.
  • Fukuyama F., Social Capital, Civil Society and Development, "Third World Quarterly" 2001, vol. 22, No 1.
  • Gomułka S., Teoria innowacji i wzrostu gospodarczego, Wydawnictwo Multi Press Sp. z o.o., Warszawa 1998.
  • Green Paper, Promoting a European Framework for Corporate Social Responsibility, Brussels 2001.
  • Kapitał ludzki - czynniki rozwoju regionalnego, Stowarzyszenie Rozwoju Regionalnego Pomerania, Instytut Rozwoju Regionalnego, Szczecin 2006.
  • Kapitał społeczny, red. L. Frąckiewicz, A. Rączaszek, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2004.
  • Kowalak B., Konkurencyjna gospodarka: innowacje, infrastruktura, mechanizmy rozwoju, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa, Radom 2006.
  • Lucas R.E., Mechanisms of economic growth, "Journal of Monetary Economics" 1988, vol. 22.
  • Pietrzyk I., Nowa polityka regionalna [w:] Nowe problemy rozwoju wielkich miast i regionów, red. R. Domański, PAN KPZK, Warszawa 2000.
  • Pietrzyk I., Polityka regionalna Unii Europejskie i regiony w państwach członkowskich, PWN, Warszawa 2000.
  • Program Operacyjny Kapitał Ludzki, projekt przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 31.05.2006, Warszawa 2006.
  • Przybysz J., J. Sauś, Kapitał społeczny. Szkice socjologiczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2004.
  • Putnam R, Demokracja w działaniu: Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995.
  • Raport odpowiedzialny biznes w Polce 2008. Dobre Praktyki, Forum Odpowiedzialności Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/.
  • Raport odpowiedzialny biznes w Polce 2009. Dobre Praktyki, Forum Odpowiedzialności Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/.
  • Raport odpowiedzialny biznes w Polce 2010. Dobre Praktyki, Forum Odpowiedzialności Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/.
  • SA 8000 (Social Accountability 8000), ISO 26000 (Guidance for social responsibility).
  • Sabat A., Społeczna odpowiedzialność biznesu szansą na zrównoważony rozwój, Wydawnictwo Region Świętokrzyski NSZZ "Solidarność", Kielce 2009.
  • Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960.
  • Siisiäinen M., Two Concepts of Social Capital: Bourdieu vs. Putnam, Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä, Paper presented at ISTR Fourth International Conference "The Third Sector: For What and for Whom?" Trinity College, Dublin, Ireland July 5-8, 2000.
  • Społeczna odpowiedzialność biznesu w Polsce. Wstępna analiza, Program Narodów Zjednoczonych, Warszawa 2007.
  • Teneta-Skiwercz D., Rola administracji rządowej w zakresie rozwoju CSR w Polsce [w:] Społeczna odpowiedzialność biznesu. Uwarunkowania, kontrowersje, dobre i złe praktyki, red. Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekono-micznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • Zawsze gdy nas potrzebujesz, Raport Odpowiedzialnego Biznesu, Orlen 2008, http://odpowiedzialnybiznes.orlen.pl/pub/files/ROB_PL_2008/raport.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171554853

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.