PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 15 Zarządzanie jako proces doskonalenia relacji społeczno-zawodowych i rozwoju organizacji | 185--196
Tytuł artykułu

Psychological-Pedagogical Diagnostics of the Formation of Gender Relations in Children Aged 5-6

Warianty tytułu
Psychologiczno-pedagogiczna diagnostyka kształtowania się relacji między płciami u dzieci w wieku 5-6 lat
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The article is devoted to the problem of gender education of the younger generation, in particular, the formation of gender relations. On the basis of theoretical analysis the authors argue that the problem of forming gender relations in children aged 5-6 has not been sufficiently studied and requires closer investigation. The article highlights organizational-pedagogical conditions which underlie the formation of gender relations in 5-6 year-olds. The authors have developed and tested their own diagnostic method, identifying criteria for the formation of gender relations in children aged 5-6 (cognitive, emotional-sensory and behavioral) and indicators for each of them. Results of psychological and pedagogical diagnostics for differentiating different levels of the development of gender relations in 5-6-year-olds indicate that the formation of gender relations manifests itself at sufficient, satisfactory and low levels. The authors demonstrate the need to develop and test the method of forming gender relations. (original abstract)
Artykuł poświęcony jest problematyce edukacji płciowej młodego pokolenia, w szczególności kształtowania relacji między płciami. Na podstawie przeprowadzonej analizy udowodniono, że problem powstawania relacji płciowych u dzieci 5-6 lat wymaga głębokiej eksploracji poznawczej. Podkreślono znaczenie organizacyjnych i pedagogicznych uwarunkowań wpływających na kształtowanie się tych relacji. Opracowano i przetestowano diagnostyczne metody tworzenia relacji płciowych u dzieci 5-6 lat (poznawcze, emocjonalne, zmysłowe i behawioralne) oraz wskaźniki dla każdego z nich. Omówiono wyniki diagnostyki psychologicznej i pedagogicznej dla zróżnicowania poziomów formacji u dzieci w wieku 5-6 lat. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
EN
PL
Twórcy
  • Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Ukraine
  • Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University, Ukraine
Bibliografia
  • Ayman R., Korabik K., 2010, Leadership: Why gender and culture matter, American Psychologist, 65(3), 157-170.
  • Bem S., 1981, Sex-Role Inventory: Professional manual, Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Bem S., 1983, Gender Schema Theory and Its Implications for Child Development, Signs: Journal of Women in Culture and Society, 8(4), 598-615.
  • Butenko O., 2016, Formuvannya hendernoyi povedinky u starshykh doshkil'nykiv ta korektsiya yiyi vidkhylen', Studia Zarządzania i Finansów, 11, 137-146.
  • Butenko O., 2017, Formuvannya harmoniynykh vzayemyn starshykh doshkil'nykiv u seredovyshchi riznovikovoho kolektyvu doshkil'noho navchal'noho zakladu, w: Psykholoho-pedahohichnyy suprovid formuvannya osobystosti doshkilʹnyka: kolektyvna monohrafiya, red. V. Kuzya, Uman': VPTS "Vizavi".
  • Butenko O., 2018, Garmonizatsiya mezhpolovykh otnosheniy detey starshego doshkol'nogo vozrasta v usloviyakh uchrezhdeniya doshkol'nogo obrazovaniya, Studia Zarządzania i Finansów, 14, 109-119.
  • Egan S.K., David G.P., 2001, Gender identity: A multidimensional analysis with implications for psychosocial adjustment, Developmental Psychology, 37(4), 451-463.
  • Hoffman R.M., Borders L.D., 2001, Twenty-five years after the Bem Sex-Role Inventory: A reassessment and new issues regarding classification variability, Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34, 39-55.
  • Hovorun T.V., Kikinedzhi O.M., 2004, Henderna psykholohiya, Kyyiv: Vyd. tsentr "Akademiya".
  • Kikinedzhi O.M., 2011, Henderna identychnist' v ontohenezi osobystosti, Ternopil': Navchal'na knyha - Bohdan.
  • Kimmel M.S., 2000, The Gendered Classroom, in idem, The Gendered Society, Oxford: Oxford University Press.
  • Kravets' V.P., Hovorun T.V., Kikinedzhi O.M. i in., 2013, Genderni doslidzhennya: prykladni aspekty: monohrafiya, red. V.P. Kravtsya, Ternopil': Navchal'na knyha - Bohdan.
  • Maccoby E.E., 1999, The two sexes: Growing up apart, coming together, Combridge, Mass.: Harvard University Press.
  • Maccoby E.E., Jacklin C.N., 1974, The psychology of sex differences, Stanford, CA: Stanford University Press.
  • Marecek J., Kimmel E., Crawford M., Hare-Mustin R., Marecek J., 2003, Psychology of Women and Gender, in History of psychology, vol. 1, Hoboken: Wiley.
  • Moysyuk R.A., 2010, Do problemy hendernoho vykhovannya, Teoretychni pytannya kul'tury, osvity ta vykhovannya: zbirnyk naukovykh prats', 41, 79-81.
  • Rudneva T.I., Nikulina Ye.B., Kolesnikova N.B., 2002, Nravstvennoye razvitiye lichnosti, Samara: Samarskiy un-t.
  • Stoller R., 1968, Sex and Gender: On the Development of Masculinity and Femininity, New York: Science House.
  • Trubavina. I.M., Buhayets' N.A., 2001, Metody vyvchennya sim'yi: Naukovo-metodychni materialy, Kyyiv: UDTSSSM.
  • Zharikova I.O., 2013, Osoblyvosti statevorol'ovoyi identychnosti ditey doshkil'noho viku z porushennyam zoru, Naukovyy chasopys NPU imeni M.P.Drahomanova, Seriya 19: Korektsiyna pedahohika ta spetsial'na psykholohiya: zb. nauk. prats', 23, 321-323.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171555965

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.