PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1118, t. 2 Agrobiznes 2006 : konkurencja w agrobiznesie - jej uwarunkowania i następstwa. T. 2 | 339--344
Tytuł artykułu

Cena i jakość - preferencje Polaków na rynku dóbr FMCG

Autorzy
Warianty tytułu
Price and Quality - Poles' Preferences on FMCG Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wysoka jakość staje się jednym z najważniejszych czynników wpływających na wybór produktu przez konsumenta. Na rynku FMCG pojawiają się zatem dwie możliwości konkurencji - wytwarzanie produktów high quality lub economy line. Badania budżetów gospodarstw domowych pokazały, że w 2004 r. nastąpił spadek spożycia większości podstawowych grup artykułów żywnościowych. Oznacza to, że poziom zaspokojenia potrzeb polskich konsumentów obniża się. W pogarszającej się sytuacji dochodowej coraz większego znaczenia nabierają ceny produktów pierwszej potrzeby. Na tej podstawie można wyjaśnić rosnącą popularność sklepów wielkopowierzchniowych. Polski nabywca będzie wybierał częściej dobra tańsze, ale jednocześnie gorszej jakości. Strategia konkurencji cenowej zatem przynosi producentom zdecydowane korzyści.
Jednocześnie istnieje możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej przez mniejsze podmioty istniejące na rynku sprzedaży detalicznej dóbr FMCG. Konsumenci przywiązują dużą wagę do pozaekonomicznych czynników wyboru produktu. Małe sklepy spożywcze oferują produkty świeże, a asortyment często wykracza poza podstawowe artykuły żywnościowe. Silną zaletą takich sklepów jest również bliskość w stosunku do miejsca zamieszkania, na co dużą uwagę zwracało ponad 80% nabywców.
Niskie ceny oraz wysoka jakość produktów są podstawowymi czynnikami wpływającymi na wybór konsumentów. Pogarszanie się sytuacji ekonomicznej ludności powoduje, że potrzeby nie są w pełni zaspokajane. Większość konsumentów chciałaby wybierać produkty wysokiej jakości, jednak nie wszyscy godzą się lub mogą sobie pozwolić na płacenie za nie wyższej ceny. (fragment tekstu)
EN
Low prices and high quality of goods are the main factors determining purchasing behavior on FMCG market in Poland. The shopping preferences are linked to household income, which influence also the food consumption level. Customers show most interest in those shops which compete with others via attractive prices. For 87% of Poles this is of decisive importance, or is at least important. In 2005 the largest group of Poles (45%) spent all, almost all, or most of the money set aside for ordinary shopping in self-service shops. The domination of small shops is closeness to home, pleasant staff and fresh products. The last attribute is particularly important in FMCG sector. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Faulkner D., Bowman C., Strategie konkurencji, Gebethner & Ska, Warszawa 1996.
  • Możliwości poprawy konkurencyjności agrobiznesu, red. M. Adamowicz, AR, Lublin, 2000.
  • Sytuacja gospodarstw domowych w 2004 r. w świetle wyników badań budżetów gospodarstw domowych, GUS, Warszawa 2005.
  • Zarządzanie wiedzą w agrobiznesie w warunkach polskiego członkostwa w Unii Europejskiej, red. M. Adamowicz, SGGW, Warszawa 2005.
  • Zróżnicowanie regionalne gospodarki żywnościowej w Polsce w procesie integracji z Unią Europejską, red. W. Poczta, F. Wysocki, AR, Poznań 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171556015

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.