PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 24 | nr 2 | 41--48
Tytuł artykułu

Satisfaction in Concepts of the Organisation's Intangible Assets and the Processes of Production Preparation

Warianty tytułu
Satysfakcja w koncepcjach zasobów niematerialnych organizacji a procesy przygotowania produkcji
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This article addresses the issue of employees' job satisfaction in terms of the intangible assets of an organisation and simultaneously indicates the role which both of those aspects play in implementing the production preparation process. Through the use of a systematic literature review method, it was possible to identify research studies devoted to the position of satisfaction in the concepts of intangible assets and intellectual capital, and the study results in terms of relations between various intangible assets, such as the company's reputation or structural capital, and job satisfaction. The conclusions of this study are particularly important for production preparation. They indicate how important the reputation of the company and other intangible assets are for employees' satisfaction and for retaining them in the company, which is crucial for the implementation of technologically advanced research and development.(original abstract)
Artykuł porusza zagadnienie satysfakcji pracowników w odniesieniu do zasobów niematerialnych organizacji z jednoczesnym wskazaniem roli, jaką ogrywają obie te kwestie w procesie przygotowania produkcji. Dzięki wykorzystaniu metody systematycznego przeglądu literatury zidentyfikowano prace naukowe poświęcone miejscu satysfakcji w koncepcjach zasobów niematerialnych i kapitału intelektualnego oraz prezentujące wyniki badań w zakresie związków między różnymi zasobami niematerialnymi, takimi jak reputacja firmy czy kapitał strukturalny, a satysfakcją z pracy. Wnioski z tych badań mają szczególne znaczenie dla przygotowania produkcji. Wskazują bowiem, jak ważne są reputacja firmy i inne zasoby niematerialne wykorzystywane do zagwarantowania satysfakcji pracowników i ich zatrzymania w firmie, co ma szczególne znaczenie w realizacji zaawansowanych technologicznie prac badawczo-rozwojowych.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
24
Numer
Strony
41--48
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Al-Hawari S.I.S., Shdefat F.A., 2016, Impact of Human Resources Management Practices on Employees' Satisfaction. A Field Study on the Rajhi Cement Factory, International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, vol. 6, no. 4.
  • Alniacik U., Cigerim E., Akcin K., Bayram O., 2011, Independent and joint effects of perceived corporate reputation, affective commitment and job satisfaction on turnover intentions, Procedia Social and Behavioral Sciences, no. 24.
  • Armstrong M., 2001, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.
  • Bańka A., 2000, Psychologia organizacji, [in:] Strelau J. (ed.) Psychologia - podręcznik akademicki. Tom III. Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Barakat S.R., Isabella G., Boaventura J.M.G., Mazzon J.A., 2016, The influence of corporate social responsibility on employee satisfaction, Management decision, vol. 54, no. 9.
  • Bijańska J., Wodarski K., Wójcik J., 2016, Preparing the production of a new product in small and medium-sized enterprises by using the method of projects management, Management Systems in Production Engineering, no. 2 (22).
  • Bombiak E., 2015, Zarządzanie niewidocznymi aktywami przedsiębiorstwa, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, nr 7.
  • Bontis N., Richards D., Serenko A., 2011, Improving service delivery, Investigating the role of information sharing, job characteristics, and employee satisfaction, The Learning Organization, vol. 18, no. 3.
  • Bontis N., Serenko A., 2009, Longitudinal knowledge strategising in a long-term healthcare organisation, International Journal of Technology Management, vol. 47, no. 1/2/3.
  • Brzeziński M., 2013, Organizacja produkcji w przedsiębiorstwie, Difin SA, Warszawa.
  • Cameron K.S., Quinn R.E., 2003, Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o., Kraków.
  • Carson E., Ranzijn R., Winefield A., Marsden H., 2004, Intellectual capital: mapping employee and work group attributes, Journal of Intellectual Capital, vol. 5, no. 3.
  • Czakon W., 2015, Metodyka systematycznego przeglądu literatury, [in:] Czakon W. (ed.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, wydanie III rozszerzone, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Czerniachowicz B., 2016, Zasoby niematerialne i kapitał intelektualny a wartość przedsiębiorstwa, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 4(82).
  • Durlik I., Santarek K., 2016, Inżynieria zarządzania III - Naukowe, techniczne i inwestycyjne przygotowanie produkcji wyrobów wysokiej techniki, C.H. Beck, Warszawa.
  • Edmans A., 2012, The link between job satisfaction and firm value, with implications for corporate social responsibility, Academy of Management Perspectives, vol. 26, iss. 4, pp. 1-19.
  • Egan T.M., Yang B., Bartlett K.R., 2004, The effects of organizational learning culture and job satisfaction on motivation to transfer learning and turnover intention, Human Resource Development Quarterly, no. 15 (3).
  • Fulmer I.S., Gerhart B., Scott, K.S., 2003, Are the 100 best better? An empirical investigation of the relationship between being a "great place to work" and firm performance, Personnel Psychology, vol. 56, iss. 4, pp. 965-993.
  • Gheysar H., Rasli A., Roghanian P., 2012, Job satisfaction framework: The role of market orientation, service orientation and IT infrastructure, International Business Management, vol. 6, pp. 665-675.
  • Gierulski W., Wirkus M., 2017, Zarządzanie projektami produkcyjnymi i usługowymi, [in:] Knosala R. (ed.), Inżyniera produkcji - kompendium wiedzy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Helm S., 2011, Employees' awareness of their impact on corporate reputation, Journal of Business Research, no. 64.
  • Jegadeesan G., 2007, Job satisfaction: A conceptual framework, The ICFAI Journal of Organizational Behavior, vol. VI, no. 4.
  • Jung H.S., Yoon H.H., 2015, The impact of employees' positive psychological capital on job satisfaction and organizational citizenship behaviors in the hotel, International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 27, iss. 6, pp. 1135-1156.
  • Kamasak R., 2011, The influence of perceived external prestige on job satisfaction and turnover intentions, journal of Business and Economics, March, vol. 2, no. 3.
  • Karpiński T., 2013, Inżynieria produkcji, Wydawnictwo WNT, Warszawa.
  • Knosala R., Moczała A., 2017, Zarządzanie innowacjami, [in:] Knosala R. (ed.), Inżyniera produkcji - kompendium wiedzy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Kubiński W., 2017, Inżynieria i technologie produkcji, Wydawnictwa AGH, Kraków.
  • Kunasz M., 2006, Zasoby przedsiębiorstwa w ujęciu teorii ekonomii, Gospodarka Narodowa, nr 10.
  • Leite N.R.P., de Aguiar Rodrigues A.C., Albuquerque L.G., 2014, Organizational commitment and job satisfaction: What are the potential relationships?, BAR - Brazilian Administration Review, vol. 11, iss. 4, pp. 476-495.
  • Liwowski B., Kozłowski R., 2006, Podstawowe zagadnienia zarządzania produkcją, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Lund D.B, 2003, Organizational culture and job satisfaction, Journal of Business & Industrial Marketing, vol. 18 iss. 3, pp. 219-236.
  • Martín-de-Castro G., Delgado-Verde M., López-Sáez P., Navas- -López J.E., 2010, Towards 'an intellectual capital-based view of the firm': Origins and nature, Journal of Business Ethics, no. 98.
  • Matejun M., Motyka A., 2016, Zasobowe zdolności dynamiczne w zarządzaniu rozwojem firm sektora MSP, Monografie Politechniki Łódzkiej, tom 2199.
  • McGuirk H., Lenihan H., Hart M., 2015, Measuring the impact of innovative human capital on small firms' propensity to innovate, Research Policy, no. 44.
  • Melián-González S., 2016, An extended model of the interaction between work-related attitudes and job performance, International Journal of Productivity and Performance Management, vol. 65, iss. 1.
  • Mikuła B., 2006, Organizacje oparte na wiedzy, Zeszyty Naukowe, Seria Specjalna: Monografie, nr 173.
  • Mouritsen J., Bukh P.N., Marr B., 2005, A Reporting Perspective on Intellectual Capital, [in:] Marr B. (ed.), Perspectives on Intellectual Capital, Elsevier Butterworth-Heinemann, Amsterdam, Boston, Heidelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego, San Francisco, Singapore, Sidney, Tokyo.
  • Mura M., Longo M., 2013, Developing a tool for intellectual capital assessment: an individual-level perspective, Expert Systems, November, vol. 30, no. 5.
  • Pająk E., Klimkiewicz M., Kosieradzka A., 2014, Zarządzanie produkcją i usługami, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Pałucha K., 2008, Współczesne metody wspomagające zarządzanie produkcją, Organizacja i Zarządzanie: Kwartalnik Naukowy, nr 2, pp. 69-82.
  • Pasternak K., 2005, Zarys zarządzania produkcją, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Paszek A., 2011, Budowa systemu zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Część II: przykład, Zarządzanie Przedsiębiorstwem, nr 1.
  • Pietruszka-Ortyl A., 2008, Specyfika niematerialnych zasobów organizacji, Zeszyty Naukowe, nr 765, Kraków.
  • Rzempała J., Rzempała A., 2014, Kapitał intelektualny jako element wartości przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 803.
  • Santarek K., Skołud B., Kosieradzka A., 2017, Organizacja i zarządzanie produkcją i usługami, [in:] Knosala R. (ed.), Inżyniera produkcji - kompendium wiedzy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Sikorski Cz.,2000, O potrzebie indywidualizmu w pracy zespołowej, [in:] Potocki A. (ed.), Współczesne tendencje w zarządzaniu. Teoria i praktyka, WSPiZ, Chrzanów.
  • Skowron Ł., 2013, Istota i pomiar niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa, Humanities and Social Sciences, no. 20 (2).
  • Sluss M.D., Klimchak M., Holmes J.J., 2008, Perceived organizational support as a mediator between relational exchange and organizational identification, Journal of Vocational Behavior, no. 73.
  • Szatkowski K., 2008, Przygotowanie produkcji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Szatkowski K., 2014, Procesy przygotowania produkcji, [in:] Szatkowski K. (ed.), Nowoczesne zarządzanie produkcją: ujęcie procesowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Tokareva Y., Tokarev A., 2017, Social And Psychological Foundations of the Formation of a Loyal Attitude towards the Organization, 4th International Conference on Education and Social Sciences, International Organization Center of Academic Research, Istanbul.
  • Verbano Ch., Crema M., 2013, Measuring IC following a semi-qualitative approach: An integrated Framework, Intangible Capital, 9(3).
  • Wójcik J., 2015, Wybrane problemy w przygotowaniu produkcji nowego wyrobu w małych i średnich przedsiębiorstwach, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie z. 83, nr kol. 1941.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171557020

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.