PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 372 | 235--246
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja wewnętrzna i zewnętrzna w rozwoju wiedzy doświadczalnej firm e-commerce

Warianty tytułu
The Inward and Outward Internationalization in Development of Experiential Knowledge of an E-Commerce Firm
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie procesu umiędzynarodowienia firmy e-commerce wraz z mechanizmem tego procesu, opartym na rozwoju doświadczalnej wiedzy firmy. Zgromadzone w wywiadach pogłębionych dane jakościowe zaprezentowano w formie studium przypadku, opisującym przebieg procesu internacjonalizacji młodego mikroprzedsiębiorstwa e-commerce zajmującego się handlem produktów materialnych. Na podstawie opisu procesu umiędzynarodowienia przedstawiono mechanizm tego procesu oparty na rozwoju wiedzy internacjonalizacyjnej, której źródłem jest internacjonalizacja wewnętrzna, zewnętrzna i łączona, a także wiedza o rynkach zagranicznych pozyskiwana od partnerów z sieci biznesowej firmy. Opisany proces umiędzynarodowienia może służyć jako podstawa do dalszego teoretyzowania procesu internacjonalizacji firm e-commerce.(abstrakt oryginalny)
EN
Paper aims at presentation of internationalization process of e-commerce firm, including its mechanism basing on development of the firm's experiential knowledge. Qualitative data collected in the in-depth interview are presented as a single case study describing the progress of the internationalization of a young e-commerce micro-enterprise, engaged in trade of tangible goods. On the basis of this description, a mechanism of the internationalization has been depicted. It shows the development of experiential knowledge from the interplay between the inward and outward internationalization, as well as from knowledge acquired from the relation network. The described process of internationalization may serve as a background for further theorization of a process of internationalization of e-commerce firms.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
235--246
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Chetty S., Blankenburg Holm D. (2000), Internationalisation of Small to Medium-Sized Manufacturing Firms: A Network Approach, "International Business Review", Vol. 9, No. 1, s. 77-93.
  • Coviello N.E., Munro H. (1995), Growing the Entrepreneurial Firm: Networking for International Market Development, "European Journal of Marketing", Vol. 29, No. 7, s. 49-61.
  • Coviello N.E., Munro H. (1997), Network Relationships and the Internationalisation Process of Small Software Firms, "International Business Review", Vol. 6, No. 4, s. 361-386.
  • Fletcher R. (2008), The Internationalisation from a Network Perspective: A Longitudinal Study, "Industrial Marketing Management", Vol. 37, s. 953-964.
  • Forsgren M., Hagström P. (2007), Ignorant and Impatient Internationalization? The Uppsala Model and Internationalization Patterns for Internet-Related Firms, "Critical Perspectives on International Business", Vol. 3, No. 4, s. 291-305.
  • Freeman S., Deligonul S., Cavusgil T. (2013), Strategic Re-Structuring by Born-Globals Using Outward and Inward-Oriented Activity, "International Marketing Review", Vol. 30, s. 156-182.
  • Grochal-Brejdak M. (2013), Proces internacjonalizacji przedsiębiorstw e-commerce - przegląd wyników badań, "Zarządzanie i Finanse. Journal of Management and Finance", Vol. 11, No. 1, s. 241-253.
  • Grosse R., Fonseca A. (2012), Learning through Imports in the Internationalization Process, "Journal of International Management", Vol. 18, No. 4, s. 366-378.
  • Hernández V., Nieto M.J. (2016), Inward-Outward Connections and Their Impact on Firm Growth, "International Business Review", Vol. 25, No. 1B, s. 296-306.
  • Holmlund M., Kock S., Vanyushyn V. (2007), Small and Medium-Sized Enterprises' Internationalization and the Influence of Importing on Exporting, "International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship", Vol. 25, No. 5, s. 459-477.
  • Johanson J., Vahlne J.-E. (1977), The Internationalisation Process of the Firm - a Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments, "Journal of International Business Studies", Vol. 8, No. 1, s. 23-32.
  • Johanson J., Vahlne J.-E. (2009), The Uppsala Internationalization Process Model Revisited: From Liability of Foreignness to Liability of Outsidership, "Journal of International Business Studies", Vol. 2009, No. 40, s. 1411-1431.
  • Johanson J., Wiedersheim-Paul F. (1975), The Internationalisation of the Firm - Four Swedish Cases, "Journal of Management Studies", Vol. 12, No. 3, s. 305-322.
  • Karlsen T., Silseth P.R., Benito G.R.G., Welch L.S. (2003), Knowledge, Internationalisation of the Firm, and Inward-Outward Connections, "Industrial Marketing Management", Vol. 32, No. 5, s. 385-396.
  • Kim D. (2003), The Internationalization of US Internet Portals: Does It Fit the Process Model of Internationalization? "Marketing Intelligence & Planning", Vol. 21, No. 1, s. 23-36.
  • Li H., Yi X., Cui G. (2017), Emerging Market Firms' Internationalization: How Do Firms' Inward Activities Affect Their Outward Activities? "Strategic Management Journal", Vol. 38, s. 2704-2725.
  • Loane S., Bell J. (2006), Rapid Internationalisation among Entreprenuerial Firms in Australia, Canada Ireland and New Zealand: An Extension to the Network Approach, "International Marketing Review", Vol. 23, No. 5, s. 467-485.
  • Luostarinen R., Hellman H. (1993), The International Process and Strategies of Finnish Family Firms, CIBR Research Papers, Series Y-1, Queen's University, Belfast.
  • Madsen T.K., Servais P. (1997), The Internationalization of Born Globals: An Evolutionary Process? "International Business Review", Vol. 6, No. 6, s. 561-583.
  • Pęczak A., red. (2018), Raport E-commerce Standard 2018, International Data Group Poland, Warszawa.
  • Tiwari S.K., Korneliussen T. (2018), Exporting by Experiential Knowledge: A Study of Emerging Market Micro Firms, "International Marketing Review", Vol. 35, No. 5, s. 833-849.
  • Welch L.S., Luostarinen R. (1988), Internationalisation: Evolution of a Concept, "Journal of General Management", Vol. 14, No. 2, s. 34-55.
  • Welch L.S., Luostarinen R. (1993), Inward-Outward Connections in Internationalisation, "Journal of International Marketing", Vol. 1, No. 1, s. 44-56.
  • Welch C., Paavilainen-Mäntymäki E. (2014), Putting Process Back (In): Research on the Internationalization Process of the Firm, "International Journal of Management Reviews", Vol. 16, s. 2-23.
  • Yin R.K. (1994), Case Study Research: Design and Methods, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.
  • Zakos G. (2005), Foreign Direct Investment in a Digital Economy, "European Business Review", Vol. 17, No. 1, s. 52-68.
  • [www 1] https://ecommercenews.eu/ecommerce-europe-grows-19-percent-2017/ (dostęp: 26.09.2018).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171557958

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.