PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | 13 | nr 1126 Klasyfikacja i analiza danych - teoria i zastosowania | 389--396
Tytuł artykułu

Klasyfikacja konsumentów na rynku dóbr trwałego użytkowania w Polsce

Warianty tytułu
Consumer Classification on Polish Durable Goods Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy podjęto próbę klasyfikacji konsumentów na rynku dóbr trwałego użytkowania. Badanie przeprowadzono na obszarze województwa dolnośląskiego na nielosowej grupie respondentów. Głównym celem była diagnoza stanu posiadania dóbr trwałego użytku, motywów dokonywania zakupów oraz obserwacja preferencji i zachowań konsumentów wybranych produktów trwałego użytku. Badany rynek dóbr trwałego użytku jest rynkiem specyficznym i z tego powodu nie jest możliwe swobodne przeniesienie i aplikacja rozwiązań stosowanych na rynku dóbr konsumpcyjnych. Z tego względu badanie miało charakter pilotażowy - próbowano określić specyfikę zachowań konsumentów na tym rynku.
Starano się zweryfikować hipotezy zakładające, że możliwa jest identyfikacja szczególnie aktywnych uczestników tynku dóbr trwałego użytkowania. Analizowano wpływ czynników socjoekonomicznych i psychologicznych, takich jak faza cyklu życia rodziny, stosunek do sprzedaży ratalnej oraz poziom optymizmu konsumenckiego na skłonność do zakupu. Do analizy wyników przeprowadzonego badania ankietowego wykorzystano wybrane techniki klasyfikacji. Uzyskane wyniki klasyfikacji konsumentów posłużyły do weryfikacji postawionych hipotez badawczych. (fragment tekstu)
EN
Paper shows the application of the cluster analysis framework for the durable goods market segmentation. The main goal was to classify consumers on Polish durable goods market and to identify the specific features of durable goods market in Poland. Therefore a questionnaire survey has been done, mainly on Lower Silesia area. Hence various clustering techniques were applied to analyze results of conducted research. Furthermore, an attempt to analyze classification results and to compare obtained consumer clusters of durable goods market segments was undertaken. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Churchill G.A. (2002), Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, PWN Warszawa.
  • Gatnar E., Walesiak M. (2004), Metody statystycznej analizy wielowymiarowej w badaniach marketingowych, AE, Wrocław.
  • Kim C. (1989), Working Wives' Time-saving Techniques: Durable Ownership, Convenience Food Consumption, and Meal Purchases, "Journal of Economic Psychology" vol. 10, nr 3.
  • Morgan J.N. (1965), Housing and Ability to Pay, "Econometrica" vol. 33.
  • Nickols S.Y., Fox K.D. (1983), Buying Time and Saving Time: Strategies for Managing Household Production, "Journal of Consumer Research" nr 10.
  • Pickering J.F., (1968), The Durable Purchasing Behavior of the Individual Household, "European Journal of Marketing" vol. 12, nr 2.
  • Strober M.H., Weinberg C.B. (1980), Strategies Used by Working and Non-working Wives to Reduce Time Pressures, "Journal of Consumer Research" nr 6.
  • Walesiak M. (1996), Metody analizy danych marketingowych, PWN, Warszawa.
  • Walesiak M. (2004), Uogólniona miara odległości w statystycznej analizie wiei0 wymiarowej, AE, Wrocław.
  • Winner R.S. (1985), A Revised Behavioral Model of Consumer Durable Demand "Journal of Economic Psychology" vol. 6, nr 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171558734

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.