PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 6, cz. 1 Trendy w zarządzaniu współczesnymi organizacjami | 349--364
Tytuł artykułu

Mature Relationships as a Symptom of Lean Management - Preparatory Research

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The subject of this paper - being preparatory research - are the determinants of a maturity level of the relationships created by the companies operating in the agricultural machinery sector. The research was conducted from the perspective of small, medium, and large companies. The fundamental objective of the carried-out research is an attempt to answer the question: what desiderata - from the point of view of manufacturers of the agricultural machinery sector - are essential when assessing the maturity level of the relationships created by them? The achievement of the main objective required formulation and achievement of partial objectives, which included: • Determining the significance of the relationships from the perspective of lean management; • By using the reconstruction and interpretation methods of the subject literature - nomination of desiderata determining the maturity level of the relationships created by the companies operating in the agricultural machinery sector; • Compiling a research model in the form of an assessment sheet being a resultant of literature studies and a discussion among deliberately selected experts associate with the agricultural machinery sector. The specified explications became a substrate that defines the correct direction for further research works (research model verification), the results of which will be presented in the subsequent part of the study. (original abstract)
Twórcy
  • University of Gdansk
  • University of Zielona Góra, Poland
Bibliografia
  • Buttle F. (1996), Relationship Marketing. Theory and Practice, Paul Chapman, London.
  • Chiles T.H., McMackin J.F. (1996), Integrating variable risk preferences, trust, and transaction cost economics, "Academy of Management Review", vol. 21.
  • Czakon W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Fonfara K. (2004), Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Furtak R. (2003), Marketing partnerski na rynku usług, PWE, Warszawa.
  • Gilberth J.A., Tang T.L.P. (1998), An Examination of Organizational Trust Antecedents, "Public Personnel Management", Vol. 27, No. 3, pp. 321-338.
  • Gordon I.H. (2001), Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa.
  • Gorynia M, Kasprzyk M. (2014), Ewolucja i zdolności adaptacyjne aliansów strategicznych, "Przegląd Organizacji", No. 2, pp. 13-20.
  • Grant R. M. (1991), The resource - Based Theory of Competitive Advantage: Implications for Strategy Formulation, "California Management Review", Vol. 33, No. 3, pp. 114-135.
  • Gronross C. (1996), Relationship marketing: strategic and tactical implications, "Management Decision", Vol. 34, No. 3, pp. 115-136.
  • Hardin R. (2002), Trust and Trustworthiness, Russell Sage Foundation, New York. Illustrated Oxford Dictionary (1998), Oxford University Press, p. 893.
  • Kania K. (2013), Doskonalenie zarządzania procesami biznesowymi w organizacji z wykorzystaniem modeli dojrzałości i technologii informacyjno-komunikacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Lahrmann G., Marx F., Winter R., Wortmann F. (2010), Business Intelligence Maturity Models: An Overview [in:] A. D'Atri, M. Ferrara, J. George, P. Spagnoletti (eds.), Information Technology and Innovation Trends in Organizations, Italian Chapter of AIS, Naples.
  • Leszczyński G., Takemura M., Zieliński M. (2015), Trust in Business to Business Relationships, Meidai Shogaku Ronso, Vol. 99.
  • Mitręga M. (2005), Marketing relacji. Teoria i praktyka, CeDeWu, Warszawa.
  • Nogalski B., Szpitter A., Jabłoński M. (2018), Efektywne zarządzanie wynikami w projektach inwestycyjnych operatorów systemu dystrybucyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Nowak D. (2012), Zarządzanie międzyorganizacyjnymi relacjami kooperacyjnymi w przedsiębiorstwach przemysłowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Obłoj K. (2007), Strategia organizacji, PWE, Warszawa.
  • Otto J. (2004), Marketing relacji. Koncepcja i zastosowanie, C. H. Beck, Warszawa.
  • Pierścionek Z. (2007), Strategia konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
  • Piwoni-Krzeszowska E. (2014), Zarządzanie wartością relacji przedsiębiorstwa z rynkowymi interesariuszami, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Rudawska E. (2008), Znaczenie relacji z klientami w procesie kształtowania wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Rudawska E. (2009), Relacje z podmiotami otoczenia źródłem poprawy pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw [in:] T. Czuba, M. Reysowski (eds.), Innowacje w Marketingu 5.0, Uniwersytet Gdański, Sopot.
  • Signetzki J. (2010), Kształtowanie relacji z klientami a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw na rynku budowlanym [in:] M. Sławińska (ed.), Zarządzanie organizacjami. Uwarunkowania - procesy - funkcje, "Studia Doktorantów", No. 8, Uniwersytet Ekonomiczny Poznań.
  • Solomon R.C., Flores F. (2001), Building Trust in Business, Politics, Relationships and Life, Oxford University Press, New York.
  • Stevens H, Kinni T. (2008), Osiągnąć doskonałość w sprzedaży, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
  • Światowiec J. (2006), Więzi partnerskie na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Światowiec J. (2009), Postrzegane ryzyko w relacjach z klientami instytucjonalnymi w Polsce [in:] P. Kwiatek, G. Leszczyński, M. Zieliński (eds.), Wyzwania dla marketingu i sprzedaży na rynku B2B, Advertiva, Poznań, pp. 77-90.
  • Światowiec-Szczepańska J. (2015), Kontrowersje wokół relacji ryzyka strategicznego i wyników w zarządzaniu strategicznym, "Marketing i Rynek", No. 9, pp. 662-671.
  • Tomski P. (2003), Interpretacja istoty i zakresu współdziałania przedsiębiorstw [in:] J.L. Czarnota, M. Moszkowicz (eds.), W poszukiwaniu strategicznych przewag konkurencyjnych, Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • Wereda W. (2009), Zarządzanie relacjami z klientem a postępowanie nabywców na rynku usług, Difin, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559499

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.