PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 132 Zarządzanie współczesną organizacją | 537--550
Tytuł artykułu

Customizacja produktów we współczesnych łańcuchach dostaw - tendencje, strategie, przykłady aplikacji

Autorzy
Warianty tytułu
Product Customization in the Contemporary Supply Chains - Trends, Strategies, Examples of Application
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Łańcuchy dostaw w ówczesnych czasach zmuszone są dostosować swoją ofertę produktową do potrzeb klientów. Jest to tzw. customizacja produktów, czyli modyfikowanie lub tworzenie produktów zgodnie z indywidualnymi lub osobistymi specyfikajcami lub preferencjami klientów, na podstawie informacji pochodzących z wewnątrz organizacji, jak i z jej otoczenia, głównie rynku. Celem artykułu jest określenie zmian oraz tendencji zachodzącej transformacji przemysłu w obszarze customizacji produktów w łańcuchu dostaw. Customizacja produktów zostanie opisana na przykładzie wybranych branż, zostaną przytoczone przykłady takich firm, jak: Procter & Gamble, BMW i Stratasys. (abstrakt oryginalny)
EN
Nowadays, supply chains are forced to adapt their product offer to the needs of customers. This, so-called, product customization means to modify or build products according to individual or personal customer specifications or preference, based on information from within the organization and from its environment, mainly from the market. The purpose of this article is to identify changes and trends in the transformation of the industry in the area of product customization in the supply chain. Customization of products will be described on the example of selected industries; the instances of such companies as Procter & Gamble, BMW and Stratasys will be presented. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Adari, J.C. (2003). The effective reorganization of BMW Group applied to the New MINI. Bachelor Thesis, https://www.diplom.de/document/223412, 10.01.2018.
  • 2. Azuma, R.T. (1997). A survey of Augmented Reality. Teleoperators and Virtual Environments MIT, 6(4), August, 355-385, https://www.cs.unc.edu/~azuma/ ARpresence.pdf.
  • 3. Bellman, R. (1978). An Introduction to Artificial Intelligence: Can Computers Think? Boyd & Fraser.
  • 4. Chandra, Ch., Kamrani, A.K. (2004). Mass Customization: A Supply Chain Approach. Springer Science+Business Media, LCC.
  • 5. Davis, S.M. (1987). Future Perfect. Reading, MA: Addison-Wesley Publishing.
  • 6. Duray, R., Ward, P., Milligan, G., Berry, W. (2000). Approaches to Mass Customization: Configurations and Empirical Validation. Journal of Operations Management, 18(6), 605-625, DOI: 10.1016/S0272-6963(00)00043-7.
  • 7. Friedrich, C,T., Kaluza, G., Abdelkafi, B., Kreutler, N. (2005). Information and Management Systems for Product Customization. Springer.
  • 8. Fogliattoa, F.S., da Silveirab, G.J.C., Borensteinc, D. (2012). The mass customization decade: An updated review of the literature. International Journal of Production Economics, 138(1), 14-25, DOI: 10.1016/j.ijpe.2012.03.002.
  • 9. Gilmore, J.H, Pine, II B.J. (1997). The four faces of mass customization. Harvard Business Review, January-February, 21-30, https://hbr.org/1997/01/the-four-faces-of-mass-customization.
  • 10. Junka, L. (2017). BMW and the Smart Revolution in German Manufacturing. https://www.livingmap.com/smart-factory/bmw-and-the-smart-revolution-in-german-manufacturing/, 20.05.2018.
  • 11. Kaczmarek, A. (2003). Proces adaptacji nowego produktu na rynku przemysłowym. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 31, Poznań, 40-56.
  • 12. Kale, V. (2014). Guide to Cloud Computing for Business and Technology Managers: From Distributed Computing to Cloudware Applications, CRC Press.
  • 13. Khalek, M., Nirmal, J., Loan, N. (20.05.2018). Mass Customization at BMW, http://idea-space.eu:19001/up/fa23e59ded07adcfb1de0c1317c01a84.pdf.
  • 14. Kotler, Ph. (2005). Marketing. Poznań: Rebis - Prentice Hall.
  • 15. Krawczyk, S. (red.) (2011). Logistyka. Teoria i praktyk. Warszawa: Difin.
  • 16. Lambin, J.J. (2007). Strategiczne zarządzanie marketingowe. Warszawa: PWN.
  • 17. Lee, J., Kao, H., Yang, S. (2014). Service innovation and smart analytics for Industry 4.0 and big data environment. Proceedings of the 6th CIRP Conference on Industrial Product-Service Systems, 3-8, DOI: 10.1016/j.procir.2014.02.001.
  • 18. Lampel, J., Mintzberg, H. (1996). Customizing Customization. Sloan Management Review, Fall, 21-30.
  • 19. Larose, D.T. (2006). Odkrywanie wiedzy z danych. Warszawa: PWN.
  • 20. Liu, G., Deitz, G.D. (2011). Linking supply chain management with mass customization capability. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 41(7), 668-683, DOI: 10.1108/09600031111154125.
  • 21. MacCarthy, B., Brabazon, P.G., Bramham, J. (2003). Fundamental Modes of Operation for Mass Customization. International Journal of Production Economics, 85(3), 289-304, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.103.9457&rep=rep1&type=pdf.
  • 22. McKinsey&Company (2013). The road to 2020 and beyond: What's driving the global automotive industry? https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/dotcom/client_ service/Automotive and Assembly/PDFs/McK_The_road_to_2020_and_beyond.a38 sh, 15.05.2018.
  • 23. McKinsey&Company (2015). Industry 4.0. How to navigate digitization of the manufacturing sector, https://www.mckinsey.de/files/mck_industry_40_report.pdf, 25.04.2018.
  • 24. Mikkola, J.H., Skjøtt-Larsen, T. (2004). Supply-chain integration: implications for mass customization, modularization and postponement strategies. Production Planning & Control, 15(4), 352-361, DOI: 10.1080/0953728042000238845.
  • 25. Newell, F. (1997). The New Rules of Marketing. Nowy Jork: McGraw-Hill.
  • 26. Nowicka, K. (2012). Cloud computing - nowy model biznesowy wykorzystujący outsourcing IT poprzez Internet. Przedsiębiorstwo Przyszłości, 1(10).
  • 27. Rogers, P.D., Kasanoff, M.B. (2002). Making It Personal: How to Profit from Personalization without Invading. PrivacyPaperback - Bargain Price.
  • 28. Piller, F.T., Tseng, M.M. (red.) (2010). Handbook of Research in Mass Customization and Personalization. Singapure: World Scientific.
  • 29. Piller, F.T., Walcher, D. (2018). Leading Mass Customization & Personalization. Lulu.com.
  • 30. Pine, B.J. (1993). Mass customization: the new frontier in business competition. Boston, Mass.: Harvard Business School Press.
  • 31. Porter, M.E. (1985). The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: Free Press.
  • 32. Pollard, D., Chuo, S., Lee, B. (2008). Strategies for Mass Customization. Journal of Business & Economics Research, 6(7), 77-86, DOI: 10.19030/jber.v14i3.9751.
  • 33. Razim, J., Rahnejat, H., Khan, M.K. (1998). Use of analytic hierarchy process approach in classification of push, pull and hybrid push-pull systems for production planning. International Journal of Operations and Productions Management, 18(11), 1134-1151(18).
  • 34. Sojkin, B. (red.) (2003). Zarządzanie produktem. Warszawa: PWE.
  • 35. Spencer, H. (16.05.2018). Software application framework using meta-data defined object definitions. US Patent App. 11/028,473, https://patents.google.com/patent/US200601432 20A1/en.
  • 36. Szozda, N. (2017). Industry 4.0 And Its Impact On The Functioning Of Supply Chains. Logforum, 14(4), 401-414, DOI: 10.17270/J.LOG.2017.4.2.
  • 37. SymbOS 3.0 WIP - with WiFi and USB mouse support. The Amstrad CPC news portal, https://www.octoate.de/wp/2015/06/29/symbos-v3-0-beta-with-network-support, 20.05.2018.
  • 38. Weber, R.H., Weber, R. (2009). Internet of Things. Legal Perspectives. Springer.
  • 39. Williams, G. (2000). Progress Towards Customer Pull Distribution. International Car Distribution Programme Ltd. Research Paper, 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559815

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.