PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 25, 1/2018 | 99--107
Tytuł artykułu

Assessment of the Quality of Service in the Catering Industry as an Important Determinant in Escalating the Level of Consumer Confidence

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Internationalization of modern enterprises in service industry, turbulent environment in which they operate and constant expansion of the competition in the catering industry force enterprises to seek more innovative ways to remain on the market. Quality is the key factor in the development strategy of entities in the catering industry, the objective of which is to achieve long-term competitive advantage, both on domestic and foreign catering market. Enterprises, applying consumer-oriented approach as the key factor in their development strategy, seek to shape an ideal level of services provided which will help to distinguish their services from among similar competitive services. The aim of such actions is, first of all, to satisfy the customer providing the appropriate level of service. The aim of this study is to try to identify the impact of service quality on the level of consumer confidence in the catering industry and to identify factors determining the essence of the quality of catering services, in the opinion of respondents. The basis of the analysis was results of the author's surveys carried out on a sample of 300 consumers from hotel restaurants (four-star hotels) located in the area of Silesian region.(author's abstract)
Rocznik
Strony
99--107
Opis fizyczny
Twórcy
  • Academy of Physical Education
Bibliografia
  • Armistead, C., Clark, G. (1994). The "Coping" Capacity Management Strategy in Services and the Influence on Quality Performance. International Journal of Service Industry Management, 2 (5), 5-21.
  • Catering market in Poland, Report 2016. Retrieved from: horecanet.pl (26.06.2017).
  • Cieślik, E., Stachura, M., Topolska, K. (2010). Jakość usług gastronomicznych w opinii konsumentów. Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 4, 556.
  • Concise Statistical Yearbook of Poland 2016. Warszawa: GUS. Retrieved from: stat.gov.pl (16.06.2017).
  • Czubała, A., Jonas, T., Smoleń, J., Wiktor, W. (2012). Marketing usług. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.
  • Di Lucchio, L. (2012). Design for the Next-Food. An alternative approach of Food Design focused on social and system innovation. The Proceedings of the International Conference on Designing Food and Designing for Food, London, pp. 252-257
  • Duda, J., Krzywda, S. (2013). Hotelarstwo. Vol. IV. Usługi żywieniowe w hotelarstwie. Warszawa: WSiP.
  • Dziadkowiec, T. (2006). Wybrane metody badania i oceny jakości usług. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 23-35.
  • Frost, F.A., Kumar, M. (2000). INTSERVQUAL: An internal adaptation of the GAP model in a large service organization. Journal of Services Marketing, 5, 360-361.
  • Górska-Warsewicz, H., Sawicka, B., Mikulska, T. (2014). Działalność gospodarcza w gastronomii. Warszawa: WSiP.
  • Grębowiec, M. (2010). Czynniki warunkujące jakość oraz ich wpływ na podejmowanie decyzji nabywczych na rynku gastronomicznym. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 80, 117.
  • Grzesińska, W. (2012). Technologiczne projektowanie zakładów gastronomicznych. Warszawa: SGGW.
  • Hamrol, A., Mantura, W. (2005). Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Horbaczewski, D. (2006). Filozoficzne źródła współczesnego pojmowania jakości. Problemy jakości, 10, 10-12.
  • Illy, A., Viani, R. (1995). Espresso Coffee. London-San Diego: Academic Press Limited.
  • Janiak, D. (2004). Dobra praktyka produkcyjna i dobra praktyka higieniczna w gastronomii z elementami HACCP, SIT NOT SPOŻ. Warszawa.
  • Kmiołek, A. (2010). Technologia gastronomiczna. Warszawa: WSiP.
  • Konarzewska, M. (2016). Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem. Warszawa: WSiP.
  • Kosicka-Gębska, M., Tul-Krzyszczuk, A., Gębski, J. (2011). Handel detaliczny żywnością ̨ w Polsce (ed. 2). Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
  • Kotler, Ph., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: PWE.
  • Kowalska, A. (2010). Jakość i konkurencyjność w rolnictwie ekologicznym. Warszawa: Difin.
  • Markovic, S., Raspor, S., Šegaric, K. (2010). Does restaurant performance meet customers' expectations? An assessment of restaurant service quality, using a modified Dineserv approach. Tourism and Hospitality Management, 16, 181.
  • Martin, W.B. (2006). Zarządzanie jakością obsługi w restauracjach i hotelach. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
  • Mattsson, J. (1992). A service quality model based on ideal value standard. International Journal of Service Industry Management, 3, 28.
  • Milewska, M., Prączko, A., Stasiak A. (2010). Gastronomia. Warszawa: PWE.
  • Mruk, H., Sznajder, M. (2008). Neuromarketing. Poznań: Wyd. UP.
  • Myszewski, J.M. (2009). Po prostu jakość . Podręcznik zarządzania jakością. Warszawa: WAiP.
  • Parasuraman, V., Zeithaml, L.B. (1985). A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research. American Marketing Association, The Journal of Marketing, 4 (49), 41-50.
  • Popławski, M. (2013). Nowoczesne koncepcje zarzadzania. Teoria i praktyka. Wrocław: Wydawnictwo WSOWL.
  • Rogoziński, K. (2000). Usługi rynkowe. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Rudecki, H. (1974). Próba usystematyzowania niektórych pojęć w gastronomii. Przegląd Gastronomiczny, 5, 56.
  • Sala, J. (2004). Marketing w gastronomii. Warszawa: PWE.
  • Stoma, M. (2012). Modele i metody pomiaru jakości usług. Lublin: Q&R Polska.
  • Szajna, R., Ławniczak, D., Ziaja, A. (2015). Usługi kelnerskie. Warszawa: WSiP, p. 57.
  • Szostak, D. (2006). Obsługa turysty w obiektach bazy noclegowej i żywieniowej. In: B. Meyer (ed.), Obsługa ruchu turystycznego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Toruński, J. (2013). Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie usługowym. Zeszyty naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 80.
  • Wawak, S. (2011). Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia. Gliwice: Wydawnictwo Helion.^6 Zymonik, Z., Hamrol, A., Grudowski, P. (2013). Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem. Warszawa: PWE.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559895

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.