PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1133 Inwestycje finansowe i ubezpieczenia - tendencje światowe a polski rynek | 166--172
Tytuł artykułu

Wykorzystanie metod wyceny w strategicznych i operacyjnych decyzjach podejmowanych przez zakłady ubezpieczeń

Autorzy
Warianty tytułu
Using Valuation Methods in Strategic and Operational Decisions Made by Insurance Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ocena działań zakładów ubezpieczeń, a przede wszystkim skuteczności wdrażanej strategii, w coraz większym stopniu poddawana jest weryfikacji rynku, dla którego najważniejsze znaczenie ma wzrost wartości przedsiębiorstwa. W najnowszym opracowaniu firmy McKinsey, dotyczącym najbardziej skutecznych strategii zakładów ubezpieczeń na rynku europejskim, podstawowym kryterium wyboru tzw. najlepszych praktyk jest zwrot dla akcjonariuszy (wzrost ceny akcji i wypłacone dywidendy) generowany przez poszczególne zakłady ubezpieczeń.
Zakłady ubezpieczeń muszą obecnie brać pod uwagę wpływ swoich decyzji na wartość na poziomie zarówno strategicznym, jak i operacyjnym. W praktyce nie oznacza to posiadania szczegółowych modeli wyceny przy każdej decyzji, lecz skoncentrowanie się na wskaźnikach, od których wartość ta zależy, m.in. poziomie kosztów, wskaźniku szkodowości, rentowności działalności inwestycyjnej. Jest to pierwszy krok do wykorzystania narzędzi wyceny, które w sposób szczegółowy umożliwiają odpowiedź na pytania dotyczące "opłacalności" poszczególnych decyzji. Narzędzia wyceny zakładów ubezpieczeń, a szczególnie wycena zdyskontowanych przepływów gotówkowych, mają tę przewagę nad prostymi metodami wskaźnikowymi, że pokazują wpływ decyzji na całość działalności, m.in. biorą pod uwagę potrzeby kapitałowe (szczególnie ważne w działalności ubezpieczeniowej), gotówkowe oraz rozłożenie kosztów i efektów w czasie. Ważną korzyścią z zastosowania takich modeli jest możliwość analizy wrażliwości oraz szczegółowej analizy wpływu i interakcji poszczególnych elementów na wartość. Analiza wrażliwości wskazuje przede wszystkim na ryzyko związane a poszczególnymi decyzjami.
Decyzje, które powinny być podejmowane na podstawie analizy wartości, najlepiej za pomocą analizy zdyskontowanych przepływów pieniężnych, obejmują strategię oraz najważniejsze działania o charakterze operacyjnym - ocenę opłacalności dużych projektów (przede wszystkim inwestycyjnych, ale również znaczących zmian np. w polityce taryfowej) oraz działania restrukturyzacyjne (zazwyczaj również mające charakter projektów). (fragment tekstu)
EN
Assessment of actions taken by insurance companies, first of all effectiveness strategy which they put into practice, is more and verified by market mechanism, in which increase of market value of company is most important. This paper presents examples of using valuations methods in making strategic and operational decisions in insurance companies. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
  • Copeland T., Koller T., Murrin J., Valuation - Measuring and Managing the Value of Companies, Wiley & Sons, New York 1995/1996, s. 106.
  • Deloitte Enterprise Value Map™, Deloitte 2004.
  • Keuleneer L., Verhoog W., Recent Trends in Valuation, Wiley & Sons Chichester 2003, s. 2-3.
  • Koller T., What is Value Based Management?, "The McKinsey Quarterly" 1994 nr 3, McKinsey, New York 1994, s. 94.
  • Winning in P&C Insurance: One Industry Three Businesses; A Perspective on the European P&C Insurance Industry, McKinsey&Co., 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171559927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.