PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | t. 20, z. 6, cz. 2 Zmiany w myśleniu marketingowym | 321--336
Tytuł artykułu

Poziom zaufania do nowych modeli biznesowych opartych na koncepcji platformy współpracy wśród przedstawicieli pokolenia Z

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Level of Trust in New Business Models Based on the Collaborative Platform Concept Among Representatives of the Z Generation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest identyfikacja poziomu zaufania do modeli biznesowych opartych na koncepcji platformy współpracy wśród przedstawicieli pokolenia Z. Cel ten został osiągnięty dzięki konstrukcji wskaźnika informującego o udzieleniu pełnego lub ograniczonego zaufania do korzystania z tego typu platform. Danymi wejściowymi, które posłużyły do obliczenia proponowanego wskaźnika, były odpowiedzi uzyskane podczas przeprowadzonych badań ankietowych. (fragment tekstu)
EN
The concept of sharing economy and the collaborative internet platforms are among the most important economic and technological trends that will influence socio-economic development in the future. Confidence in technology, service providers and application providers are a key issue when making decisions about using such solutions. The aim of the paper is to assess trust and interest to use such tools. A survey method is used in the paper. The questionnaire was addressed to potential users from Z generation. The obtained result show that platform management, including the creation of a marketing strategy, requires more attention focused on building mutual trust between participants rather than strengthening confidence in the use of technology. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Akademia Morska w Szczecinie
  • Akademia Morska w Szczecinie
Bibliografia
  • Bardhi F., Eckhardt G. (2012), Access based consumption: The case of car sharing, "Journal of Consumer Research", vol. 39, ss. 881-898.
  • Belk R. (2014), You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online, "Journal of Business Research", vol. 67, ss. 1595-1600.
  • Bencsik A., Horváth-Csikós G., Juhász T. (2016), Y and Z Generations at Workplaces, "Journal of Competitiveness", vol. 8, issue 3, pp. 90-106.
  • Bieńkowska E. (2018), Wystąpienie wygłoszone na konferencji Collaborative Economy: Opportunities, Challenges, Policies 11 października 2018 w Brukseli [online], https://ec.europa.eu/ commission/commissioners/2014-2019/bienkowska/announcements/collaborative-economyopportunities-challenges-policies_en, dostęp: 30.10.2018.
  • Bołtryk M., Prekursorzy współdzielenia [online], https://www.pb.pl/prekursorzy-wspoldzielenia-871189 13.09.2017, dostęp: 17.01.2018.
  • Bugdol M. (2010), Wymiary i problem zarządzania organizacją opartą na zaufaniu, WUJ, Kraków.
  • Burgiel A. (2013), Re-generacja jako megatrend w zachowaniach konsumentów - czy Polacy są na nią gotowi? [w:] G. Rosa, A. Smalec (red.) Marketing przyszłości. Trendy. Strategie. Instrumenty. Konsument jako uczestnik procesów rynkowych i odbiorca komunikatów marketingowych, Zeszyty Naukowe US 777, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 32, ss. 11-24.
  • Duszczyk M. (2018a), Uber w całej Polsce za gotówkę, Rzeczpospolita [online], https://www.rp.pl/ Transport/311229966-Uber-w-calej-Polsce-za-gotowke.html, dostęp: 22.11.2018.
  • Duszczyk M. (2018b), Wojna o pasażera nabiera rumieńców, "Rzeczpospolita" [online], https:// www.rp.pl/Biznes/180619138-Wojna--o-pasazera--nabiera-rumiencow.html, dostęp: 19.06.2018.
  • Flash Eurobarometer (2016), The use of collaborative platforms, nr 438.
  • Hawlitschek F., Teubner T., Gimpel H. (2018), Consumer motives for peer-to-peer sharing, "Journal of Cleaner Production", vol. 204, ss. 144-157.
  • https://www.uber.com/pl/, dostęp: 23.07.2018.
  • Komiska Europejska (2018), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów: Europejski program na rzecz gospodarki dzielenia się, COM(2016) [online], http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/ rep/1/2016/PL/COM-2016-356-F1-PL-MAIN-PART-1.PDF, dostęp: 15.01.2018.
  • Łapko A., Wagner N. (2019), Logistyka dystrybucji. Trendy, wyzwania, przykłady, CeDeWu, Warszawa.
  • Martin Ch. (2016), The sharing economy: A pathway to sustainability or a nightmarish form of neoliberal capitalism?, "Ecological Economics", vol. 121, ss. 149-159.
  • Paliszkiewicz J. (2013), Zaufanie w zarządzaniu, PWN, Warszawa.
  • PwC (2016), (Współ)dziel i rządź! Twój nowy model biznesowy jeszcze nie istnieje, Raport PwC Polska, Warszawa.
  • Riffkin J. (2016), Społeczeństwo zerowych kosztów krańcowych, Studio Emka, Warszawa.
  • Santos G. (2018), Sustainability and Shared Mobility Models, "Sustainability", vol. 10, numer artykułu 3194.
  • Wang Y.D., Emurian H.H. (2005), An overview of online trust: Concepts, elements, and implications, "Computers in Human Behavior", vol. 21, ss. 105-125.
  • Zalega T. (2013), Nowe trendy w zachowaniach konsumpcyjnych miejskich gospodarstw domowych w okresie kryzysu, "Marketing i Rynek", nr 8, ss. 24-37.
  • Zhang T.C. i in. (2019), What makes the sharing economy successful? An empirical examination of competitive customer value propositions, "Computers in Human Behavior", vol. 95, ss. 275-283.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171560343

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.