PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
18 (2019) | nr 1 | 117--125
Tytuł artykułu

Consumer Ethnocentrism Among Young Polish Consumers

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Etnocentryzm konsumencki polskich młodych konsumentów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This article is a research exercise examining consumer ethnocentrism among young Polish consumers. Its primary goal is to identify ethnocentric attitudes and behaviours of young people. The study consists of two parts: theoretical and empirical. The first one explains the concept and essence of ethnocentrism as a consumer trend, building upon a critical analysis of literature. The second, major part is empirical. The basis for conclusions is provided by the research material from a questionnaire-based survey that was conducted among young consumers. Undertaking such a research project is justified since ethnocentric tendencies have a direct impact on purchase decisions of consumers, including young people, while making it difficult for enterprises on the market to develop marketing strategies. (original abstract)
Artykuł ma charakter badawczy i dotyczy analizy zjawiska etnocentryzmu konsumenckiego wśród polskich młodych konsumentów. Jego podstawowym celem jest identyfikacja postaw i zachowań etnocentrycznych osób młodych. Opracowanie składa z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. W pierwszej z nich na podstawie krytycznej analizy literatury wyjaśniono pojęcie i istotę etnocentryzmu jako trendu konsumenckiego. Druga zasadnicza część pracy ma charakter empiryczny. Podstawę wnioskowania stanowi materiał badawczy pozyskany dzięki przeprowadzonym przez autora badaniom w formie wywiadu kwestionariuszowego wśród młodych konsumentów. Podjęcie takiego projektu badawczego jest uzasadnione, ponieważ tendencje etnocentryczne mają bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe konsumentów i utrudniają opracowanie strategii marketingowych przedsiębiorstw na rynku. (abstrakt oryginalny)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
117--125
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warsaw, Poland
Bibliografia
  • Balabanis, G., Diamantopoulos, A. (2004). Domestic Country Bias, Country-of-Origin Effects, and Consumer Ethnocentrism: A Multidimensional Unfolding Approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 32 (1), 80-95.
  • Balabanis, G., Diamantopoulos, A. (2011). Gains and Losses from the Misperception of Brand Origin: The Role of Brand Strength and Country-of-Origin Image. Journal of International Marketing, 19 (2), 95-116.
  • Balabanis, G., Siamagka, N-T. (2017). Inconsistencies in the behavioural effects of consumer ethnocentrism: The role of brand, product category and country of origin. International Marketing Review, 34 (2), 166-182.
  • Hall, E.E., Sevim, N. (2015). Role of Demographics and Generations on Consumer Ethnocentrism of Turkish Immigrants in Germany. International Journal of Business and Social Research, 5 (9), 65-78.
  • Hammond, R.A., Axelrod, R. (2006). The Evolution Ethnocentrism. Journal of Conflict Resolution, 50 (6), 926- -936.
  • Jain, S.K., Kaur, G. (2006). Role of Socio-demographics in Segmenting and Profiling Green Consumers: A Study of Consumers in India. Journal of International Consumer Marketing, 18 (3), 107-146.
  • Khan, M.N., Rizvi, S.R. (2008). Consumer Ethnocentrism: Relevance and Implications for Marketers. Journal of Consumer Behaviour, 3 (1), 304-316.
  • Klein, J.G., Ettenson, R., Morris, M.D. (1998). The animosity model of foreign product purchase: an empirical test in the People's Republic of China. Journal of Marketing, 62 (1), 89-100.
  • Kragulj, D., Parežanin, M., Miladinović, S. (2017). Consumer Ethnocentrism in Transitional Economics: Evidence from Serbia. Sociološki Pregled, 51 (1), 59-79.
  • Kucukemiroglu, O. (1999). Market segmentation by using consumer lifestyle dimension and ethnocentrism. European Journal of Marketing, 33 (5-6), 470-487.
  • Kumar, N., Kapoor, S. (2017). Do labels influence purchase decisions of food products? Study of young consumers of an emerging market. British Food Journal, 119 (2), 218-229.
  • Lopez, J., Zunjur, A. (2016). A Study of Consumer Ethnocentrism in the Pimpri-Chinchwad Region, Pune. Journal of Business and Management, 18 (2), 72-78.
  • Makanyeza, Ch., Toit, F., du (2017). Consumer ethnocentrism in developing countries: Application of a model in Zimbabwe. Acta Commercii, 17 (1), 2413-1903.
  • Marcoux, J.S., Filiatrault, P., Cheron, E. (1997). The attitudes underlying preferences of young urban educated Polish consumers towards products made in western countries. Journal of International Marketing, 9, 5-29.
  • Min Han C. (1994). Assessing the Roles of Cognitions, Country of Origin, Consumer Patriotism, and Familiarity in Consumer Attitudes Toward Foreign Brands. [In:] J.A. Cote, S. Meng Leong (eds.), Asia Pacific Advances in Consumer Research. Vol. 1. Association for Consumer Research Provo, UT, 103-108.
  • Ofosu, D., Gyanewa, M., Boadi, I. (2013). The Influence of Short Message Service (SMS) Advertising on the Purchase Behaviour of Young Consumers in a Tertiary Institution in Ghana. Review of Integrative Business & Economics Research, 2 (2), 276-303.
  • Olejniczuk-Merta, A. (2001). Rynek młodych konsumentów [Young consumer market]. Difin, Warszawa.
  • Renko, N., Karanović, B.C., Matić, M. (2012). Influence of Consumer Ethnocentrism on purchase intentions: Case of Croatia. Ekonomska Misao i Praksa DBK, 21 (2), 529-544.
  • Richardson, C.W. (2012). Consumer Demographics as Antecedents in the Animosity Model of Foreign Product Purchase. International Journal of Business and Social Science, 3 (4), 13-21.
  • Savitha, N., Dhivya, K.N. (2017). Consumer ethnocentrism: A comparison between generations X and Y. South Asian Journal of Marketing & Management Research, 7 (3). DOI: 10.5958/2249-877X.2017.00010.8
  • Sharma, S., Shimp, T., Shin, J. (1995). Consumer Ethnocentrism: A Test of Antecedents and Moderators. Journal of the Academy of Marketing Science, 23 (1), 26-37.
  • Shimp, T., Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24 (3), 280-289.
  • Sumner, W.G. (1906). Folkways. Dover Publications, New York.
  • Supphellen, M., Rittenburgh, T. (2001). Consumer ethnocentrism when foreign products are better. Psychology and Marketing, 18 (9), 907-927.
  • Wolanin-Jarosz, E. (2015). Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym - Studium rynkowe Euroregionu Karpackiego [Consumer ethnocentrism in the international environment - A market study of the Carpathian Euroregion]. Difin, Warszawa.
  • Zalega, T. (2017). Consumer ethnocentrism and consumer behaviours of Polish seniors. Handel Wewnętrzny, 4 (369), 304-316.
  • Zalega, T. (2018). Consumer cosmopolitanism among young Polish consumers. Handel Wewnętrzny, 64 (6), Vol. 1, 584-597.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171560859

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.