PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 2 (27) | 21--32
Tytuł artykułu

Kapitał intelektualny a innowacyjność przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intellectual Capital and Innovations in Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kapitał intelektualny stanowi podstawę tzw. niematerialnych aktywów przedsiębiorstwa. Wartość rynkowa firmy jest sumą jej wartości i wartości kapitału intelektualnego. W większości przedsiębiorstw wysokich technologii kapitał intelektualny stanowi 80-90% ich wartości rynkowej. Głównymi komponentami kapitału intelektualnego są: kapitał ludzki, kapitał strukturalny i kapitał relacyjny. Wszystkie one kreują zasoby wiedzy firmy, które są podstawowym czynnikiem jej konkurencyjności na rynkach. Stąd bardzo ważnym obszarem zarządzania organizacją jest zarządzanie wiedzą. W niniejszym artykule analizujemy poszczególne składowe kapitału intelektualnego z punktu widzenia ich znaczenia dla innowacyjności przedsiębiorstwa. Kapitał intelektualny jest źródłem innowacyjności i głównym warunkiem wdrażania innowacji w praktyce produkcji, marketingu, organizacji i innych obszarów funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Istotne z punktu widzenia innowacyjności są też czynniki społeczne i kultura organizacyjna firmy. (abstrakt oryginalny)
EN
Intellectual capital is a non-material asset of enterprises. The total market value of a company is a sum of material assets, book value and intellectual capital. In most technological companies intellectual capital determines 80-90 per cent of its market value. The main components of intellectual capital are: human capital, structural/organisational capital, relational capital. All of them create knowledge resources which are basic factors for the competitiveness of an enterprise. Good knowledge management is important in all companies. In this article we analyse the elements of intellectual capital in the context of innovation in companies. Intellectual capital is the root of innovation in an enterprise and is important in production, marketing, organisation and other areas of activity of enterprises. Social and culture factors in companies are important for innovation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
21--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Bibliografia
  • Bitkowska A. (2010), Innowacyjność w zarządzaniu wiedzą, [w:] R. Nowacki (red.), Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  • Bojewska B. (2009), Zarządzanie innowacjami jako źródło przedsiębiorczości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.
  • Bratnicki M. (2000), Pomiar kapitału intelektualnego, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 11.
  • Drucker P.F. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Edersheim E.H. (2009), Przesłanie Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.
  • Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Krajenta-Kopeć A. (2015), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym przedsiębiorstwa, [w:] Ł. Sułkowski, J. Sokołowski (red.), Metody zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź- Warszawa.
  • Mroziewski M. (2008), Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Difin, Warszawa.
  • Penc J. (2017), Zarządzanie w biznesie i administracji, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
  • Schumpeter J. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Sokołowski J. (2014), Kapitał społeczny a budowanie i wykorzystanie kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XV, z. 11, cz. II: Zarządzanie - nowe perspektywy w dobie zmian demograficznych.
  • Sopińska A., Wachowiak P. (2004), Jak mierzyć kapitał intelektualny przedsiębiorstwa, "e-Mentor", nr 2.
  • Szatkowski K. (2016), Zarządzanie innowacjami i transferem technologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Urbanek G. (2007), Pomiar kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Wiatrak A.P. (2007), Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w organizacji - istota i podstawowe zależności, "Problemy Zarządzania", nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171561003

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.