PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2019 | t 20, nr 2 (77) | 130--146
Tytuł artykułu

Analiza danych biometrycznych reakcji okoruchowych i mimicznych na archiwalny plakat propagandowy

Warianty tytułu
Analysis of Biometric Data of Eye Movements and Mimic Reactions to Archival Propaganda Posters
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pomiary biometryczne pozwalają uzyskać dane o nieuświadomionych reakcjach respondentów na prezentowany materiał, w tym przypadku wizualny. Cel: Poznanie reakcji współczesnych widzów na przekaz propagandowy plakatów polskich z okresu po 1945 roku. Metody badań: Pomiary biometryczne: eyetracking i facetracking oraz badanie ankietowe. Wyniki i wnioski: Potwierdzono większe oddziaływanie obrazu niż tekstu oraz silne reakcje emocjonalne na przekaz; odmienne reakcje grup respondentów o różnym przygotowaniu. Wartość poznawcza: Trwały potencjał oddziaływania plakatów propagandowych na widza; wiedza do wykorzystania w działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej.(abstrakt oryginalny)
EN
Biometric measurements enable collection of data concerning unconscious respondents' reactions to presented material, visual in this case. Scientifi c objective: Inquiry of reactions of nowadays viewers to the propaganda message of Polish posters from the decade after 1945. Research methods: Biometric measurements: eyetracking and facetracking, questionnaire survey. Results and conclusions: Confi rmed stronger infl uence of image than text, and intensive emotional reactions for the communicate; different reactions of the respondent groups with different knowledge. Cognitive value: Stable potential of infl uence of propaganda posters on the viewers, regardless of the age of the former; results to be applied in education and popularisation of science.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
130--146
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Arendt, F., Marquart, F., & Matthes, J. (2015). Effects of Right-Wing Populist Political Advertising onImplicit and Explicit Stereotypes. Journal of Media Psychology: Theories, Methods, and Applications, 27(4), 178.
  • Chomczyński, P., Dymarczyk, W., & Ferenc, T. (2014). Wojna, obraz, propaganda. Socjologiczna analiza plakatów wojennych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Clement, J., Kristensen, T., & Grønhaug, K. (2013). Understanding Consumers' In-Store Visual Perception: The Influence of Package Design Features on Visual Attention. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(2), 234-239.
  • de Lazari, A., & Râbov, O. V. (2008). Polacy i Rosjanie we wzajemnej karykaturze. Warszawa: Polski Instytut Spraw Międzynarodowych.
  • Ferenc, T. (Red.). (2011). Socjologia wizualna w praktyce: plakat jako narzędzie propagandy wojennej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Hayek, L. (2011). Visual Communication in Election Campaigns: An Analysis of Election Posters in the 2008 Austrian National Election Campaign. International Journal of the Image, 1(3), 139-146.
  • Jarecka, U. (2008). Propaganda wizualna słusznej wojny: Media wizualne XX wieku wobec konfliktów zbrojnych. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  • Jarodzka, H., Holmqvist, K., & Gruber, H., (2017). Eye Tracking in Educational Science: Theoretical Frameworks and Research Agendas. Journal of Eye Movement Research, 10(1). https://doi.org/10.16910/jemr.10.1.3.
  • Jaśkowski, P. (2004). Zarys psychofi zjologii. Warszawa: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania.
  • Kaminski, J. J. (2014). World War I and Propaganda Poster Art: Comparing the United States and German Cases. Epiphany, 7(2), 64-81.
  • Karthikeyan, S., Jagadeesh, V., Shenoy, R., Ecksteinz, M., & Manjunath, B. S. (2013). From Where and How to What we See. [In:] Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision (pp. 625-632).
  • Leinwand, A. J. (1998). Sztuka w służbie utopii: o funkcjach politycznych i propagandowych sztuk plastycznych w Rosji Radzieckiej lat 1917-1922. Warszawa: Instytut Historii PAN.
  • Marquart, F., Matthes, J., & Rapp, E. (2016). Selective Exposure in the Context of Political Advertising: A Behavioral Approach Using Eye-tracking Methodology. International Journal of Communication, 10, 2576-2595.
  • Miłkowska, D. (2015). O komizmie ze słupa ogłoszeniowego. DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu, 19:194-207.
  • Norris, S. M. (2006). A War of Images: Russian Popular Prints, Wartime Culture, and National Identity, 1812-1945. DeKalb, IL: Northern Illinois University Press.
  • Nowakowska, U., & Ignatowicz, H. (2014). 'Crops for the State!'Agriculture and the Countryside in 1950s Propaganda Posters of Central and Eastern Europe. Folk Life, 52(1), 62-81.
  • Pretorius, J. D. (2016). Propaganda Tricks - Good and Bad: The Posters of the Mobile Visual Instruction and Propaganda Section of the South African Union Defence Force from January to July 1945. South African Historical Journal, 68(4), 573-622.
  • Schmuck, D., & Matthes, J. (2017). Effects of Economic and Symbolic Threat Appeals in Right-wing Populist Advertising on Anti-immigrant Attitudes: The Impact of Textual and Cisual Appeals. Political Communication, 34(4), 607-626.
  • Thomas, Ch. (2012). A Thousand Words. Poster Propaganda of World War II. Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171561129

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.