PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 2 (27) | 105--115
Tytuł artykułu

Ryzyko jako współczesny wymiar decyzji edukacyjno-zawodowych młodzieży

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Risk as a Modern Dimension of Career Decision-Making by Youth
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono czynniki ryzyka związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi. Autor, stawiając hipotezę, że postmodernistyczna rzeczywistość naraża młodych ludzi na decyzje nieadekwatne do ich potrzeb, osobowości, zdolności i predyspozycji, uznał, że należy dowiedzieć się więcej o źródłach ryzyka, a także wskazać kierunki jego minimalizacji. Jako szczególnie zalecane działania minimalizujące ryzyko związane z podejmowaniem decyzji zawodowych przez młodych ludzi autor wymienił rozwój osobistych kompetencji uczniów, poszerzenie ich samoświadomości oraz doradztwo edukacyjno- zawodowe wspierające podmiotowość młodych ludzi. (abstrakt oryginalny)
EN
This article presents risk factors associated with young people's career decision-making. The author suggests that postmodern reality forces young people to make decisions that don't reflect their needs, personality, abilities and predisposition. Therefore, it is important to learn more about the sources of risk, as well as ways to mitigate risk. The article recommends that students' personal competences should be developed in order to broaden their self-awareness. Educational and vocational counselling that support young people are also called for. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
105--115
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Bibliografia
  • Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań.
  • Bajcar B. et al. (2006), Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych. Przegląd teorii i metod, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
  • Bauman Z. (2006), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • Jones L.K. (1994), Frank Parsons' Contribution to Career Counseling, "Journal of Career Development", nr 4(20).
  • Kozielecki J. (1992), Podejmowanie decyzji, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia ogólna, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Lewicka M. (2000), Myślenie i rozumowanie, [w:] J. Strelau (red.) Psychologia, t. 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • McCrae R.R., Costa P.T. (2005), Osobowość dorosłego człowieka, Wydawnictwo WAM, Warszawa.
  • Niebrzydowski L. (1995), Psychologia wychowawcza i społeczna, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra.
  • Ogińska-Bulik N., Zadworna-Cieślak M. (2015), Rola prężności psychicznej w radzeniu sobie ze stresem związanym z egzaminem maturalnym, "Przegląd Badań Edukacyjnych", nr 2(19).
  • Paszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Dziennik Ustaw z dnia 31 marca 2017 r. poz. 703.
  • Super D.E. (1972), Psychologia zainteresowań, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Sztompka P. (2003), Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków.
  • Szymańska J. (2012), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
  • Trempała J. (2011), Natura rozwoju psychicznego, [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Wojtasik B. (2011), Podstawy poradnictwa kariery, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa.
  • Zbonikowski A. (2006). Proces pseudosamorealizacji młodzieży i dorosłych - źródłem wyzwań dla psychoedukacji i poradnictwa, [w:] W. Dobrołowicz i in. (red.), Kreatywność kluczem do sukcesu, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP, Warszawa.
  • Zbonikowski A. (2010), Społeczne oddziaływania defaworyzujące a poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży, [w:] K. Hirszel, R. Szczepanik, A. Zbonikowski, D. Modrzejewska (red.), Psychospołeczne uwarunkowania defaworyzacji dzieci i młodzieży, Difin, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171561529

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.