PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Challenges for Companies and Consumers on International Market | 13--24
Tytuł artykułu

Consumer Protection Standards on Electricity Markets

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The European Union of 28 countries has almost half a billion potential consumers. The Member States have developed measures at national level aimed at safeguarding interests of these consumers. At the same time, as of the 1970s, the EU is progressively harmonizing the national measures in order to guarantee EU citizens the same high level of protection out the European market. It is also connected with energy market. Well-functioning retail markets for electricity and gas need well-informed and well protected consumers, who can benefit from competition, transparent offers, compare information on consumption and costs, freely chose the most competitive suppliers, and who are aware of their rights and have effective means to solve any eventual dispute in case something goes wrong. Consumers must be able to be active in the market whenever they wish so. At the same time, all stakeholders should respect the general principles of reliability, affordability, simplicity and protection [Consumers rights..., 2013].(fragment of text)
Unia Europejska z 28 krajów ma prawie pół miliarda potencjalnych konsumentów. Państwa członkowskie opracowały środki na poziomie krajowym mające na celu ochronę interesów tych konsumentów. Jednocześnie od lat 70. UE stopniowo harmonizuje środki krajowe, aby zagwarantować obywatelom UE taki sam wysoki poziom ochrony na rynku europejskim.
Słowa kluczowe
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
autor
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • CMC guide to electricity - Poland (2015), September, vvwvv.lexology.com (18.11.2017).
  • Consumers rights in electricity and gas market (2013), BEUC position paper, December, www.beuc.eu (17.11.2017).
  • Cooter R., Ulen T, (2009), Ekonomiczna analiza prawa, C.H. Beck, Warszawa.
  • Czarnecka M. (2018), Obowiązki informacyjne a zachowania konsumentów na rynku energii elektrycznej. Studium ekonomii prawa, C.H, Beck, Warszawa.
  • Dąbrowska A., Janoś-Kreslo M., Ozimek 1. (2005), Ochrona i edukacja konsumentów we współczesnej gospodarce rynkowej, PWE, Warszawa.
  • EU Energy market: Put the spot on consumer (2012), Press release, November, www.beuc.eu (18,11.2017).
  • Evans M., Foxall G" Jamal A. (2009), Consumer behavior, John Wiley & Sons, New York.
  • Kieżel E. (2015), Wiedza ekonomiczna polskich konsumentów jako podstawa racjonali-zacji zachowań, "Marketing i Rynek", nr 8, pp. 246-255.
  • Kieżel E., ed. (2007), Ochrona interesów konsumentów w Polsce w aspekcie integracji europejskiej, PWE, Warszawa.
  • Mankiw N.G. (2001), Principles of economics, second edition, Harcourt College Publishers, Forth Worth.
  • Matysievvicz J., Smyczek S. (2016), Determinants of customer behavior on gambling market - CEE perspective [in:] Economic development and innovation as drivers of growth in Northeast Asia, eds. K.-S. Fam, N. Xing, W. Lu, Jilin University of Finance & Economics, Changchun.
  • Sanco D.G. (2010), Consumers in Europe, 17 October, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/ cache/ITY_OFFPUB/KS-DY-07-001/EN/KS-DY-07-001 -EN (29.07.2017).
  • Solomon M.R., Bamossy G" Askegaard S., Hogg M.K. (2010), Consumer behavior, Pearson Education, New York.
  • The Act of 10 April 1997 The Energy Law.
  • [www 1] https://ec.europa.eu/info/policies/consumers_en (17.11.2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171562005

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.