PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 1116 Przedsiębiorczość i innowacyjność : wyzwania współczesności | 160--166
Tytuł artykułu

Kulturowe uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw we współczesnym świecie biznesu

Warianty tytułu
Cultural Way to Innovation in a Contemporary Business World
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Z rozważań zawartych w niniejszym artykule wynika, iż kultura organizacyjna stymuluje działalność innowacyjną w dynamicznych organizacjach zorientowanych społecznie, zorientowanych na zewnątrz, na wyniki, na proces, na klienta i częstą komunikację. Innowacyjna kultura organizacyjna to taka, której głównymi wartościami są akceptacja niepewnych warunków działania, kooperacja, kreatywność, samodzielność oraz potrzeba osiągnięć i poczucie własnej wartości. Identyfikacja, diagnoza i analiza wskazanych wymiarów i cech innowacyjnej kultury organizacyjnej stanowi podstawowy warunek właściwego jej kształtowania. Istotną rolę w tym procesie odgrywa kadra kierownicza, do której należy opracowanie polityki i strategii działania oraz procedur zarządzania. Kultura organizacyjna staje się narzędziem w ręku kadry menedżerskiej, dzięki któremu ma ona możliwość oddziaływania na pracowników w taki sposób, aby osiągnięte zostały cele organizacji. Ponadto działania i wypowiedzi menedżerów kształtują obraz świata organizacji w świadomości podwładnych, a to z kolei wpływa na zachowania i działania wewnątrz organizacji jako, całości.
Podejmowane w artykule zagadnienia mają duże znaczenie w turbulentnie zmieniającym się świecie biznesu, w którym o przewadze konkurencyjnej decyduje skuteczność podejmowanych działań innowacyjnych. (fragment tekstu)
EN
The purpose of this paper is to answer the questions: how create an innovative organizational culture and what attributes are typical for that Culture as a condition of companies innovation in a contemporary business world.
Showed issues, considerations and conclusions in this paper, are made in support of literature studies results of an empirical researches and author's own experience. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Cameron K.S., Quinn R.E., Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Hopej-Kamińska M., Kamiński R., Subkultury organizacyjne a innowacyjność przedsiębiorstwa, [w:] Koncepcje zarządzania przedsiębiorstwem (w otoczeniu burzliwym i nieprzewidywalnym), Wydawnictwo Instytutu Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska, Poznań 2003.
  • Kostera M., Kownacki S., Szumski A., Zachowania organizacyjne: motywacja, przywództwo, kultura organizacyjna, [w:] Zarządzanie. Teoria i praktyka, red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski, PWN, Warszawa 1998.
  • Krupski R., Przedsiębiorstwo w ruchu, [w:] Zmiana warunkiem sukcesu. Zmiana a innowacyjność organizacji. "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 1045, AE, Wrocław 2004.
  • Peters T.J., Management Decision, "Business Policy in Action" 1993, vol. 31, nr 6.
  • Pierzchawka S., Kultura elastycznej organizacji, [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w turbulentnym otoczeniu. Ku superelastycznej organizacji, red. R. Krupski, PWE, Warszawa 2005.
  • Pierzchawka S., Sus-Januchowska A., Organizacja przyszłości - próba konceptualizacji podstawowych kategorii epistemologicznych, [w:] Innowacyjność we współczesnych organizacjach, red. A. Stabryła, AE, Kraków 2005.
  • Rowe A.J., Mason R.O., Dickel K.E., Snyder N.H., Strategic Management. A Methodological Approach, Addison-Wesley Pub. Co. 1990.
  • Sikorski C., Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171562255

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.