PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | Challenges for Companies and Consumers on International Market | 227--232
Tytuł artykułu

Misbehavior of E-shops' Consumers - Empirical Analysis

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In traditional approach towards consumer behavior it was believed that consumer as 'homo oeconomicus' behave in a rational way. In contrast, it was confirmed that decisions made by consumers are mainly subconscious and depend on environment and situation. It was thought that decision is preceded by national analysis of available options In order to choose the best one [Ohme, Pyl, 2006, pp. 30-35], but in reality consumer base their decisions on intuition and emotions [Jamka, 2013, p. 1]. Consumers have natural, subconscious tendency to make irrational, emotional decisions [Kahnemann, 2012, pp. 12-23]. Consumer misbehavior, which since several years became subject of research, proves that consumer not only do not behave in a rational way, but also very often behave in a manner which violets socially and legally accepted rules in consumption situations [Fullerton, Punj, 1997, pp. 336-339]. These types of behavior, very often called negative behavior, include, for example, stealing, abuse, both verbal and physical, vandalism, creating loss, but also in particular situations making a legitimate complaint or exit [Drennan, Drennan, Keeffe, 2007].(fragment of text)
W tradycyjnym podejściu do zachowań konsumentów uważano, że konsument jako "homo oeconomicus" zachowuje się w sposób racjonalny. W przeciwieństwie do tego potwierdzono, że decyzje podejmowane przez konsumentów są głównie podświadome i zależą od środowiska i sytuacji.
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Centrum Badania Opinii Społecznej (2015), Komunikat z badań CBOS Internauci 2015, nr 90, Warszawa, czerwiec.
  • Drennan J.C., Drennan P., Keeffe D.A. (2007), Research in consumer misbehaviour: A simulation game approach [in:] 2007 Australia and New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC), 3-5 December, Dunedin, New Zealand, pp. 704-710.
  • Fullerton R.A., Punj G. (1997), What is consumer misbehavior? "Advances in Consumer Research", Vol. 24, pp. 336-339.
  • Fullerton R.A., Punj G. (2004), Repercussions of promoting an ideolog)' of consumption: Consumer misbehavior, "Journal of Business Research", Vol. 57(11), pp. 1239-1249.
  • Janika B. (2013), Nowy paradygmat podejmowania decyzji, IX Kongres Ekonomistów Polskich, http://www.pte.pl/kongres/referaty/Jainka%20Beata/Jamka%20Beata%20 -%20N0WY%20PARADYGMAT%20P0DE.IM0WANIA%20DECYZJI.pdf (10.10.2017).
  • Kahnemann D. (2012), Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznan.
  • Kolny B. (2016), Wirtualizacja zachowań konsumentów na rynku usług zagospodarowu-jących czas wolny, "Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 302, s. 150-151.
  • Majchrzyk Ł. (2015), Liczba internautów tr Polsce 2005-2015, Mobirank, https:// mobirank.pl/2015/10/02/liczba-internautow-w-polsce-2005-2015/ (2.10.2015).
  • Mazurek G. (2012), Znaczenie wirtualizacji marketingu, Wydawnictwo Poltext, War-szawa.
  • Ohme R.K., Pyl P. (2006), Płytkie versus głębokie przetwarzanie komunikatów rek-lamowych, "Marketing i Rynek", nr 3, pp. 30-35.
  • Patrzałek W. (2014), Konsument wobec wyzwań współczesnych megatrendów, "Handel Wewnętrzny", nr 4(35 l), pp. 263-277.
  • Smyczek S. (2010), Wirtualizacja zachowań konsumentów na rynku usług finansowych, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania Finansów i Marketingu", nr 15(608), pp. 375-385.
  • Smyczek S. (2012), Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynku usług finan-sowych, Placet, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171563509

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.