PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | vol. 25, 1/2018 | 157--163
Tytuł artykułu

Breaching the Principles of Corporate Social Responsibility and Rules of the Sharing Economy in the Passenger Transport Services Market

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The purpose of this paper is to analyse and evaluate business activities of the Uber company which declares itself as a sharing economy subject. The analysis is performed in the context of compliance with the principles of Corporate Social Responsibility (CSR), and the rules that should be followed by economic subjects operating under the sharing economy. Uber matches people who want to offer a transportation service with people who want to use this service. For this purpose, the company uses online applications. On the passenger transport market, it creates very serious competition for taxi corporations. The research carried out shows that the company has seriously violated the principles of CSR and the rules that should apply to subjects of the shared economy. Uber has enabled them to bypass tax regulations, passenger safety regulations and labour standards.(author's abstract)
Rocznik
Strony
157--163
Opis fizyczny
Twórcy
  • Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland
  • Nicolaus Copernicus University in Toruń, Poland
  • SWPS University of Social Sciences and Humanities, Poland
Bibliografia
  • Banaszek, M. (2016). Ekonomia współdzielenia jako alternatywny kierunek rozwoju miast. Ekonomia Społeczna, 1, 51-59.
  • Bowen, H.R. (1953). Social responsibility of the businessman. New York: Harper&Row.
  • Czech, K. (2014). Znaczenie zielonej gospodarki dla realizacji celów zrównoważonego rozwoju. In: A. Budnikowski, A. Kuźniar (eds.), Nowe procesy w gospodarce światowej. Wnioski dla Polski. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza.
  • Doane, D. (2005). The myth of CSR: the problem with assuming that companies can do well while also doing good is that markets don't really work that way. Stanford, CA: Stanford Graduate School of Business.
  • Doda, S. (2015). The Importance of Corporate Social Responsibility. Journal of Sociological Research, 6 (1), 86-91.
  • Goel, M., Ramanathan, P.E. (2014). Business Ethics and Corporate Social Responsibility - Is there a Dividing Line? Procedia Economics and Finance, 11, 49-59.
  • Griffin, R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Grzybowski, M. (2004). Firma odpowiedzialna społecznie. Filozofia przedsiębiorstwa XXI wieku. In: T. Kamiński, W. Pomykało (eds.), Społeczna odpowiedzialność współczesnego marketingu. Materiały konferencyjne. Warszawa: Fundacja Innowacja.
  • Huterska, A. (2017). Public-Private Partnership in Building Sustainable Development of the Kuyavian-Pomeranian Voivodship. European Journal of Interdisciplinary Studies, 9 (1), 7-12.
  • Huterska, A., Huterski, R. (2014). Wykorzystanie podatku od nieruchomości dla zrównoważonego rozwoju miast na przykładzie Torunia. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 330, 135-147.
  • ISO 26000 (2010). Guidance on social responsibility. Retrieved from: http://www.cnis.gov.cn/wzgg/201405/P020140512224950899020. pdf (16.06.2017).
  • Julewicz, A., Ejdys, J. (2009). Korzyści społecznej odpowiedzialności biznesu. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 6, 66-74.
  • Kell, J., Smith, G. (2014). Berlin bans Uber app, citing passenger safety concerns. Fortune, 14.08.2014. Retrieved from: http://fortune. com/2014/08/14/uber-berlin-band (18.06.2017).
  • Łapińska, J., Huterska, A., Łapiński, P. (2017). The financial effects of investments realised under sustainable development - the case of a Polish company representing the rendering industry. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa
  • Marzec, P. (2017). Interpelacja poselska, No. 10362, Retrieved from: http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr= 10362 (19.06.2017).
  • Mount, I. (2014). Airbnb. Uber under attack in Barcelona. Retrieved from: http://fortune.com/2014/05/28/airbnb-uber-barcelona (19.06.2017).
  • Nurvala, J. (2015). Uberisation is the future of the digitalised labour market. European View, 14 (2), 231-239.
  • Polska Agencja Prasowa (2017). Taksówkarze protestowali przeciwko działalności nielegalnych przewoźników. Retrieved from: http://www.pap.pl/aktualnosci/news,962890,taksowkarze-protestowali-przeciwko-dzialalnosci-nielegalnych-przewoznikow. html?pdf=2 (17.06.2017).
  • PricewaterhouseCoopers (2016). (Współ)dziel i rządź! Twój nowy model biznesowy jeszcze nie istnieje. Part I. Retrieved from: https:// www.pwc.pl/pl/pdf/ekonomia-wspoldzielenia-1-raport-pwc.pdf (19.06.2017).
  • Rifkin, J. (2016). The Zero Marginal Cost Society. The Internet of Things, the Collaborative Commons, and the Eclipse of Capitalism. New York: Palgrave Macmillan. i Agrobiznesu, XIX (1), 99-103.
  • Rok, B. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu. In: W. Gasparski (ed.), Biznes, etyka, odpowiedzialność. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne PWN.
  • Roszkowska, P. (2011). Rewolucja w raportowaniu biznesowym. Interesariusze, konkurencyjność, społeczna odpowiedzialność. Warszawa: Difin.
  • Syska, M. (2017). Uber szkodzi nam wszystkim. Retrieved from: http://www.se.pl/wiadomosci/opinie/syska-uber-zagraza-namwszystkim_ 999129.html, (16.06.2017).
  • Szulc, A. (2017). Polowanie na Ubera. Krakowscy taksówkarze stworzyli grupę pościgową. Retrieved from: http://www.newsweek.pl/ polska/spoleczenstwo/uber-krakowscy-taksowkarze-scigaja-kierowcow-ubera,artykuly,407902,1.html (15.06.2017).
  • Ślęzak-Gładzik, I. (2013). Corporate Social Responsibility (CSR) jako koncepcja porządkująca relacje między biznesem a społeczeństwem. Modern Management Review, 20 (2), 113-125.
  • The Office of Competition and Consumer Protection (2016). Uber - Statament of UOKIK's Position, 5.05.2016. Retrieved from: https:// uokik.gov.pl/news.php?news_id=12353 (19.06.2017).
  • Wolska, G. (2015). Zaangażowanie przedsiębiorstw w realizację koncepcji społecznej odpowiedzialności na podstawie badań empirycznych przeprowadzonych w Polsce. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 236, 85-95.
  • World Business Council for Sustainable Development (1998). Meeting Changing Expectations - Corporate Social Responsibility. The Netherlands, WBCSD Stakeholder Dialogue on CSR. Retrieved from: https://growthorientedsustainableentrepreneurship.files. wordpress.com/2016/07/csr-wbcsd-csr-primer.pdf (17.06.2017).
  • World Commission on Environment and Development (1991). Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Ziółkowski, B. (2012). Ewolucyjne podejście do ekoinnowacji i zrównoważonego rozwoju - ujęcie systemowe. Rzeszów: Wydawnictwo Bonus Liber.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171563807

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.