Warianty tytułu
Dynamic Competences Conception as a Paradox in Management
Języki publikacji
Abstrakty
Koncepcja dynamicznych kompetencji stanowi paradoks w zarządzaniu, ponieważ bazuje na dwóch pozornie wykluczających się elementach: sztywnych rutynach organizacyjnych i dynamicznych kompetencjach. Rutyny zapewniają powtarzalność i stabilność działań, natomiast dynamiczne kompetencje umożliwiają elastyczne dostosowanie się firmy do wymogów otoczenia. Autorka stawia tezę, że w turbulentnym otoczeniu przedsiębiorstwa powinny wykorzystywać dynamiczne kompetencje dla zdobycia i utrzymania przewagi konkurencyjnej, w sposób rutynowy zmieniając rutyny organizacyjne. Zależności między tymi elementami autorka prezentuje w proponowanym modelu powstawania kompetencji dynamicznych.(abstrakt oryginalny)
The dynamic competences conception is a paradox in management, because it is based on two seemingly dissonant elements: fixed organizational routines and dynamic competences. The routines provide repeatability and stability of operations, whereas dynamic competences allow a flexible adaptation of a company to an environment. Author proposes a thesis, that in a turbulent environment companies should use dynamic competences to gain and keep a competitive advantage, changing the organizational routines in routine way. The dependency between these elements is presented in the proposed model of the creation of dynamic competences.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
59--71
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Łódzka
Bibliografia
- [1] Sobol E. (red.): Słownik wyrazów obcych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 23.
- [2] Nogalski B., Klisz S.: Paradoksy strategiczne współczesnego leśnictwa. Przegląd Organizacji. Nr 6, 2011, s. 19.
- [3] Gołembski M., Wojtkowiak G.: Zarządzanie przez paradoksy, [w:] Engelhardt J., Brojak-Trzaskalska M. (red.), W kierunku uniwersalnego modelu zarządzania. Management Forum 2020. Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin- Międzyzdroje 2004, ss. 1-10.
- [5] Putnam L., Fairhurst G.T., Banghart S.: Contradictions, dialectics and paradoxes in organizations. A constitutive approach. The Academy of Management. No. 10, 2016, p. 69.
- [6] Urbanowska-Sojkin E.: Paradoksy w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwami. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 420, 2016, ss. 365.
- [7] Czakon W.: Równowaga a wzrost - relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji. Nr 10, 2012, s. 7.
- [8] Leja K.: Paradoksy w zarządzaniu organizacją, wejście "do" czy wyjście "z" labiryntu. Przedsiębiorczość i Zarządzanie. Z. 13, 2013, ss. 56-57; Mesjasz Cz.: Paradoksy w systemowej teorii zarządzania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 421, 2016, s. 408.
- Gruszczyńska-Malec G., Rutkowska M., Refleksje nad paradoksami w procesie motywacji do pracy. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Nr 183, 2014, s. 88.
- [10] Mesjasz Cz.: Paradoksy w systemowej teorii zarządzania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 421, 2016, s. 400.
- [11] Gołembski M., Wojtkowiak G.: Zarządzanie przez paradoksy, [w:] Engelhardt J., Brojak-Trzaskalska M. (red.), W kierunku uniwersalnego modelu zarządzania. Management Forum 2020. Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin- Międzyzdroje 2004, ss. 1-10.
- [12] Skowron-Mielnik B.: Paradoks efektywności pracy - między budowaniem zaangażowania a wypaleniem zawodowym. Nauki o Zarządzaniu. Nr 2, 2016, s. 151.
- [13] Bratnicka-Myśliwiec K.: Paradoks rentowności i konkurencyjności w zarządzaniu strategicznym rozwojem przedsiębiorstwa. Organizacja i Kierowanie. Nr 4, 2016, ss. 60-63.
- [14] Czakon W.: Równowaga a wzrost - relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji. Nr 10, 2012, s. 10; Urbanowska-Sojkin E., Paradoksy w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwami. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nr 420, 2016, s. 367.
- [15] Czakon W.: Równowaga a wzrost - relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu. Przegląd Organizacji. Nr 10, 2012, s. 7.
- [16] Reynor M.E.: Paradoks strategii. Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2008, ss. 19-38.
- [17] Welch J., Welch S.: Winning znaczy zwyciężać. Studio Emka, Warszawa 2005, s. 84.
- [18] Stankiewicz M.J.: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Dom Organizatora, Toruń 2002, s. 211.
- [19] Channon D.F. (ed.): Encyclopedic Dictionary of Strategic Management. Blackwell Publisher, Oxford 2000, s. 51.
- [20] Moszkowicz M.: Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian. PWE, Warszawa 2000, ss. 46-47; Peters T.J., Waterman R.H., Poszukiwanie doskonałości w biznesie. Medium, Warszawa 2000, s. 157.
- [21] Tubielewicz K.: Rola kluczowych kompetencji w zarządzaniu strategicznym, [w:] Knosala R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Oficyna Wydawnicza PTZP, Opole 2014, ss. 375-376.
- [22] Jashapara A.: Knowledge Management. An Integrated Approach. Pearson, Harlow 2011, ss. 144-145.
- [23] Teece D.J.: Dynamic Capabilities: Routines versus Entrepreneurial Action. Journal of Management Studies. Vol. 49:8, 2012, pp. 1395.
- [24] Eisenhardt K.M., Martin J.A.: Dynamic Capabilities: What are they? Strategic Management Journal, Vol. 21, 2000, pp. 1107.
- [25] Jashapara A.: Knowledge Management. An Integrated Approach. Pearson, Harlow 2011, ss. 141-145.
- [26] Polowczyk J.: Zarządzanie strategiczne jako wielowymiarowa przestrzeń paradoksów. Studia Oeconomica Posnaniensia. Nr 2, 2014, s. 116.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171564013