PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 3 | nr 2 | 17--26
Tytuł artykułu

Why and how Healthy Enterprises Invest in Distressed Companies? Theoretical Background of Motivation and Market Statistics of Distressed Investments on Global M&A Market

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The utilisation of opportunities by enterprises as the main factor in their development has been the subject of many researchers' deliberations in recent years. In the author's perspective, the processes of mergers and acquisitions, in particular, related to investments in distressed assets are a very clear reflection of the strategy of entrepreneurial opportunities utilisation in both passive and creationist approaches. In this paper, the author tries to identify areas where the theory of entrepreneurial opportunities as a part of management studies are reflected in mergers and acquisitions operations. By applying distressed asset investments to the theory of entrepreneurial opportunities, a more in-depth understanding of the motivation of enterprises to make mergers and acquisitions is possible. Additionally, by referring to market practice and empirical research, the author intends to present arguments that allow combining the elements of the leading theories concerning management through opportunities, and this type of investment is a crucial part of modern company management strategy. (original abstract)
Rocznik
Tom
3
Numer
Strony
17--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznan University of Economics and Business
Bibliografia
  • Alvarez, S.A., Barney, J.B. (2007). Discovery and Creation: Alternative Theories of Entrepreneurial Action. Strategic Entrepreneurship Journal, No. 1. doi: https://doi.org/10.1002/sej.4.
  • Edelman, L., Yli-Renko, H. (2010). The Impact of environment and entrepreneurial perceptions on venture-creation efforts: Bridging the discovery and creation views of entrepreneurship. Entrepreneurship: Theory and Practice, 34 (5), 833-856.
  • Fealten A., Vitkova V., (2014). Who Gains from Corporate Rescues? Distressed M&A during Four Financial Crises. Mergers and Acquisitions Center, Cass Business School.
  • Filipiak B. (2000). Zarządzanie strategiczne. Narzędzia, scenariusz, procesy, Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego. Szczecin.
  • Frąckowiak W. (1998). Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo PWE.
  • Grobelny, P., Stradomski, M., Stobiecki, P. (2018). Determinanty aktywności na rynku fuzji i przejęć w Polsce. Warszawa: CeDeWu.
  • Hansen, D., Shrader, R. Monllor, J. (2011). Defragmenting definitions of entrepreneurial opportunity. Journal of Small Business Management, 49(2), 283-304.
  • Karnami A., Wernerfelt B. (1985). Multiple point competition, Strategic Management Journal, 6, 87-96. doi:10.1002/ smj.4250060107.
  • Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35(1), 60-85.
  • Koellinger, P. (2008). Why are some entrepreneurs more innovative than others? Small Business Economics, 31, 21-37.
  • Krupski R. (2011). Okazje w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwa. Organizacja i Kierowanie, 4 (147), 11-24.
  • Krupski R. (2013). Rodzaje okazji w teorii i w praktyce zarządzania, Prace Naukowe WWSZiP, 21 (1), pp. 5-16.
  • Marek S., Białasiewicz M. (red.) (2011). Podstawy nauki o organizacji. Przedsiębiorstwo jako organizacja gospodarcza, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Penc J. (1999). Strategie zarządzania. Strategie dziedzinowe i ich realizacja. Zintegrowane zarządzanie strategiczne. Strateging i uczenie się przyszłości. Czynniki sukcesu firmy. Polsko-angielski słownik stratega, Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
  • Porter, M.E., (2001). Porter o konkurencji, Warszawa: PWE.
  • Romanowska M. (2000). Strategie rozwoju i konkurencji. Warszawa: CIM.
  • Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
  • Shane, S. (2003). A general theory of entrepreneurship. Glos, Northampton: US Edward Elgar Publishing.
  • Vaghely, I., Julien, P. (2010). Are opportunities recognized or constructed? An information perspective on entrepreneurial opportunity identification. Journal of Business Venturing, 25, 73-86.
  • Venkataraman, S. (1997). The distinctive domain of entrepreneurship research. in: J. A. Katz (Red.), Advances in Entrepreneurship, Firms Emergence and Growth, 3, 119-138.
  • Wennekers, S., van Stel, A., Thurik, R., & Reynolds, P. (2005). Nascent entrepreneurship and the level of economic development. Small Business Economics, 24, 293-309.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171564035

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.