Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Company as a Value for the Entrepreneur
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule zaproponowałem zobrazowanie problemu firmy jako wartości dla przedsiębiorcy. Początkowo wydaje się on oczywisty i tym samym "nienaukowy", jednak po zebraniu argumentów staje się problemem badawczym, który pozwala zrozumieć motywy kierujące decyzjami podejmowanymi przez przedsiębiorcę. Okazuje się, że dla wielu przedstawicieli świata biznesu podstawowe znaczenie ma niematerialna wartość firmy. Odgrywa ona większą rolę w stymulowaniu ich do działania, niż wartość rozumiana w sensie materialnym i postrzegana jako potencjalna wycena rynkowa. Artykuł powstał w oparciu o wywiady, jakich udzielili przedsiębiorcy specjalistycznym periodykom branżowym, a także popularnym dziennikom. Ta grupa badawcza zaliczana jest do tzw. top listy polskich przedsiębiorców, ikon biznesu. Wykorzystałem również badania własne z 2017 roku, prowadzone wśród osób reprezentujących sektor małych i średnich przedsiębiorstw, pracujących w małych miastach i na wsiach. (fragment tekstu)
In this paper I propose to show a problem that at first sight seems clear, and thus "non-scientific"; however, after a closer look at the source material, it proves to be an important factor for contemporary entrepreneurs conducting business activities. The scientific issue is encapsulated in a concise statement: the company as a value for the entrepreneur. In order to develop the presented thesis, one must point to the fact that a company that has been established by an entrepreneur has a particular value for him, both in the material sense (its valuation on the market), and in an immaterial sense (as a symbolic value). It seems that the symbolic value greatly exceeds the material value, if we consider the entrepreneur's perspective. Analysis of the value of a company throughout the research allows us to perceive it as the actual fulfillment of an entrepreneur's life plans, as a workplace and a family value (frequently called the family gem). The enterprise, which is at the same time a brand, is very often the entrepreneur's brand certificate. The social involvement of the entrepreneur and the formation of an integrated, loyal team of employees are also values in themselves. Considering the non-material value, the enterprise allows the entrepreneur and the employees to meet their needs of self-realization and appreciation. The paper was prepared based on an analysis of answers entrepreneurs gave to specialist periodicals and popular dailies. In addition, I have used my own research, conducted in 2017, among entrepreneurs who represent the small and medium enterprise sector located in towns and villages. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
85--100
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz
Bibliografia
- Co zmienić w polskim systemie podatkowym. (2019). Forbes, 2, 106-107.
- Córce ufam bezgranicznie. Zbigniew Grycan przygotowuje Małgorzatę do przejęcia sterów, sam jednak nie zwalnia tempa. (2017). Forbes, 12, 20-24.
- Czerniak, A., Haponiuk, H., & Kąsek, L. (2018). Przedsiębiorca odczarowany. Kim są twórcy polskiej gospodarki? Warszawa: Polska Rada Biznesu.
- Dusza z ciała biznesmena. Z Jackiem Santorskim rozmawia Piotr Gruszczyński. (2005, 27 marca). Tygodnik Powszechny.
- Fukuyama, F. (1997). Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. War-szawa-Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Góralczyk, P. (red.). (2013). Myśli o... pracy. Forbes, 11, 212.
- Jak podtrzymać polski cud gospodarczy. (2019). Forbes, 02, 100-101.
- Jasiecki, K. (2013). Kapitalizm po polsku. Między modernizacją a peryferiami Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
- Kamosiński, S. (2018). Sektor małych i średnich przedsiębiorstw a społeczna odpowiedzialność biznesu. Raport z badań własnych przeprowadzonych w gminie rolniczej. Marketing i Rynek, 11, 191-201.
- Karnaszewski, P. (2019). Polskie firmy ruszyły na łowy za granicą. Forbes, 02, 74-81.
- Mackiewicz, A. J. (2010). Psychologia zwolnień. Jak właściwie prowadzić działania derekrutacyjne. Warszawa: Difin.
- Nie było wyjścia, musieliśmy sami sobie poradzić. Piotr Voelkel z rodziną. (2017). Forbes, 1, 26-30.
- Nie jestem pazerny. Zbigniew Jakubas o tym, jak się robi biznes w Polsce, rozmawiali Piotr Karnaszewski i Filip Kowalik. (2018). Forbes, 6, 22-30.
- Nie muszę być najmądrzejszy w firmie. Rozmowa Macieja Drzewickiego i Grzegorza Kubickiego z Leszkiem Gierszewskim, prezesem firmy Drutex. (2016). Gazeta Wyborcza, 3-5.
- Niektórzy wolą raczej zginąć, niż się zmienić. Prof. Krzysztof Obłój w rozmowie z Piotrem Karnaszewskim. (2017). Forbes, 12, 50-58.
- Obłój, K. (2017). Praktyka strategii firmy. Jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
- Twarzy wam nie pokażę. Ale wnętrze bez oporów. Rozmowa Eryka Stankunowicza z Markiem Piechockim. (2019). Forbes, 02, 28-38.
- U mnie wszystko jest przemyślane. Z Danielem Mzykiem rozmawiał Filip Kowalik. (2018). Forbes, 12, 26-36.
- Z węglem Polsce nie do twarzy. Z Jennifer Morgan rozmawia Paulina Reiter. (2018). Gazeta Wyborcza, nr 280.9494.
- Za 50 lat to wciąż będzie nasz biznes, Zbigniew Juroszek z synem. (2017). For-bes, 12, 37-39.
- Zasiadczyk, A., & Krasicki, A. (2016). Polskie firmy rodzinne. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
- Zielewski, P. (2018). Ludzie są najważniejsi. Raport McKinsey i Forbesa jak wykorzystać potencjał automatyzacji. Forbes, 6, 82-84.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171566598