PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | W świecie aksjologii, polityki i kultury : studenci wobec mediów | 76--92
Tytuł artykułu

Media w opinii badanych

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania prasoznawcze charakteryzują się dość różnorodną metodologią, wynikającą z interdyscyplinarnego podejścia do procesów poznawczych, których przedmiotem jest szeroko rozumiany świat mediów. Jak podkreślają T. Bielak i G. Ptaszek, od początku prowadzone one były na styku różnych dyscyplin naukowych, głównie socjologii, psychologii, teorii literatury, językoznawstwa i filozofii. Konstatacja powyższa szczególnie aktualna była w czasach, kiedy nie mieliśmy do czynienia z ukonstytuowaniem się nauk o mediach, choć powołanie do życia nowej dyscypliny niewiele zmieniło pod względem bogactwa metodologii w podejmowanych pracach. Niezależnie bowiem od takiej czy innej klasyfikacji nauki, w odniesieniu do mediów zawsze będziemy mieli do czynienia z wieloaspektowością tego zagadnienia. Media, jak wskazują cytowani powyżej autorzy, mogą być przecież traktowane m.in. jako technologie, konwencje i przekazy, i jako takie stanowią obszar wzajemnie się uzupełniających analiz prowadzonych przez badaczy społecznych i humanistów. (fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • (Ko)media. Konteksty dyskursu medialnego, red. J. Gołuchowski, D. Konieczna, K. Zdanowicz-Cyganiak, CeDeWu, Warszawa 2014.
  • Bauer Z., Gatunki dziennikarskie [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 1996, s. 255-279.
  • Bielak T., Ptaszek G., Dwuobszarowość badań nad mediami w Polsce [w:] Media.pl. Badania nad mediami w Polsce, red. T. Bielak, G. Ptaszek, Libron, Kraków 2016, s. 7-19.
  • Czarnecki P., Etyka mediów, Difin, Warszawa 2008.
  • Czarniecki M.M., W niewoli mediów. Przewodnik dla odbiorców prasy, radia, telewizji, kina, wideo, Wydawnictwo Una, Opole [brw].
  • Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1999.
  • Fras J., Mediatyzacja komunikacji politycznej a przekraczanie tabu językowego [w:] Tabu w języku i kulturze, red. A Dąbrowska, Język a Kultura, t. 21, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 3151, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009, s. 317-326.
  • Goban-Klas, Diagnoza medialna jako fundament opisu stanu mediów [w:] Media.pl. Badania nad mediami w Polsce, red. T. Bielak, G. Ptaszek, Libron, Kraków 2016, s. 52-67.
  • Hofman I., Historia, status i kierunki badań w naukach o mediach w Polsce [w:] Media.pl. Badania nad mediami w Polsce, red. T. Bielak, G. Ptaszek, Libron, Kraków 2016, s. 20-36.
  • Kunczik M., Zipfel A., Wprowadzenie do nauki o dziennikarstwie i komunikowaniu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2000.
  • Lepa A., Czwarta władza: mit czy rzeczywistość? Narodziny mediokracji [w:] Mediokracja w Polce, red. I. Skubiś, Wydawnictwo Tygodnika "Niedziela", Częstochowa 2008, s. 9-22.
  • Lepa A., Media publiczne - misja czy komercja? Ocena i cele. Konwersatorium, Biblioteka "Niedzieli", Częstochowa 2009.
  • Lepa A., Świat propagandy, Biblioteka "Niedzieli", Częstochowa 2008.
  • Łuczak M., Misja mediów publicznych. Między faktem a iluzją [w:] (Ko)media. Konteksty dyskursu medialnego, red. J. Gołuchowski, D. Konieczna, K. Zdanowicz-Cyganiak, CeDeWu, Warszawa 2014, s. 21-28.
  • Porządkowanie wolności. 25 lat Śląska w mediach (na przykładzie województwa śląskiego, red. M. Łuczak, A. Pethe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Katowice 2015.
  • Turowski J., Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171567320

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.