PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | nr 52 | 31--44
Tytuł artykułu

Analiza zmian przestrzennego rozkładu pasażerskiego transportu lotniczego na świecie w latach 2005-2017

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analysis of Changes in World Spatial Distribution of Passenger Air Transport in the Years 2005-2017
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel. Identyfikacja zmian zachodzących w pasażerskim transporcie lotniczym w układzie geograficznym, analiza czynników wpływających na zmiany, ocena ich oddziaływania.
Metoda. Desk research. Analiza literatury zagranicznej i krajowej.
Wyniki. Badania wykazały bardzo istotne zmiany w rozkładzie przestrzennym pasażerskiego transportu lotniczego w latach 2005-2017. Największym regionem pod względem liczby przewiezionych pasażerów stał się region Azji i Pacyfiku. Pozycję lidera stracił region Ameryki Północnej. Pozycja regionu Azji i Pacyfiku wynika z szybkiego wzrostu przewozów pasażerskich w takich krajach, jak Chiny, Indie i Indonezja. Najważniejsze czynniki wpływające na zmiany w rozkładzie przestrzennym - to zmiany w poziomie rozwoju gospodarczego, zmiany demograficzne, deregulacja transportu lotniczego i będący jej rezultatem rozwój działalności niskokosztowych linii lotniczych.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Dostępność i aktualność danych statystycznych na wielu istotnych rynkach usług transportu lotniczego są ograniczone, dużym utrudnieniem był brak danych dotyczących liczby podróży lotniczych rezydentów realizowanych w niektórych analizowanych krajach.
Implikacje praktyczne. Przeprowadzone badania, a także sformułowane wnioski, stanowią podstawę do określenia trendów rozwojowych w turystyce, zwłaszcza międzynarodowej.
Oryginalność. W literaturze polskiej brak jest przeglądowych opracowań analizujących zmiany w transporcie lotniczym na świecie. Praca przedstawia w formie syntetycznej najważniejsze trendy w tym zakresie w układzie geograficznym.
Rodzaj pracy. Artykuł naukowy o charakterze przeglądowym. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose. Identification of changes taking place in passenger air transport within a geographical context, analysis of factors affecting changes, assessment of their impact.
Methods. Desk research. Analysis of foreign and domestic literature.
Findings. The research revealed very significant changes in the spatial distribution of passenger air transport in 2005-2017. The Asian-Pacific region has become the largest region in terms of the number of transported passengers. The North American region has lost its position as the leader. The position of the Asian-Pacific region results from the rapid growth of passenger transport in countries such as China, India and Indonesia. The most important factors affecting changes in spatial distribution are: changes in the level of economic development, demographic changes, deregulation of air transport and its result, the development of low-cost airlines.
Research and conclusions limitations. The availability and validity of statistical data in many important markets of air transport services is limited, a great impediment being the lack of data on the number of flights among residents carried out in some of the analysed countries.
Practical implications. The research and conclusions formulated are the basis for determining development trends in tourism, especially international tourism.
Originality. There is no review in the Polish literature analysing changes in world air transport. In synthetic form, the work presents the most important trends in this area regarding geographical layout.
Type of work. Scientific review article. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
31--44
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula w Warszawie
Bibliografia
  • Cento A. (2009), The Airline Industry. Challenges in the 21st Century, Physica Verlag, Springer Company, Heidelberg.
  • Cooper C. et al (2005), Tourism: Principles and practice, FT Prentice Hall, Harlow.
  • Goetz A.R., Budd L., red. (2014), Geographies of air transport, Routledge.
  • Rodrigue J.-P., Comtois C., Slack B. (2013), The Geography of Transport Systems, Routlege, Nowy Jork.
  • Button K., Taylor S. (2000), International air transport and economic development, "Journal of Air Transport Management", Vol. 6, s. 209-222.
  • Dziedzic T. (2014), Rynek Lotniczy 2012-2015, Instytut Turystyki SGTiR, Warszawa.
  • Tłoczyński D. (2017), Rynek lotniczy, Raport 2016, "Wiadomości Turystyczne".
  • Air Passenger Forecasts Global Report, IATA/Tourism Economics, 2015, www.iata.org/pax-forecast [20.11.2018].
  • Annual Analyses of the EU Air Transport Market 2016, European Commission, www.ec.europa.eu [20.11.2018]
  • Connectivity and Growth, 2014 Edition, PWC[10.12.2018].
  • Connectivity and Growth, 2017 Edition, PWC [10.12.2018].
  • Current Market Outlook 2015-2034, Boeing Commercial Airplanes, www.boeing. com, 2015 [20.11.2018].
  • Global Market Forecast 2013-2032, Airbus GMF, www.airbus.com, 2013 [20.11.2018].
  • IATA/Tourism Economics, The shape of air travel markets over next 20 years, 2014, www.iata.org/pax-forecast [20.11.2018].
  • IATA Passenger Market Analysis, December 2017, www.iata.org [15.09.2018].
  • ICAO 2016 Air Transport Statistical Results, www.icao.int [20.11.2018].
  • ICAO News Release 17.01.2018, www.icao.int [15.09.2018].
  • Tailwinds 2017 airline industry trends, PWC, www.pwc.com/us/airlines [15.09.2018].
  • UNWTO Tourism Highlights 2017 Edition, https://www.e-unwto. org[10.12.2018].
  • UNWTO Tourism Highlights 2018 Edition, https://www.e-unwto.org [22.02.2019].
  • World Air Transport Statistics 2017, www.iata.org [15.09.2018].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171568005

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.